به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سیاوش ملکیفر» امروز (سهشنبه) در سومین همایش ملی نوآوری در صنعت پلیمر افزود: همه شرکتهای جهان نیاز به نوآوری دارند، اما در ایران نوآوری در زمان طولانی با هزینه زیاد انجام میشود.
وی ادامهداد: این در حالی است که شرکتهای مهم جهان میتوانند نوآوری را با هزینه کم و زمان سریع انجام دهند و این شرط موفقیت آنها است.
ملکی فر اظهار داشت: شرکتها برای گسترش نوآوری به چند امر نیاز دارند که از میان آنها میتوان به شبکه سازی، شتاب دهی، تامین مالی و اکتساب اشاره کرد.
ضرورت ایجاد یک کارخانه نوآوری در صنعت پلیمر
در ادامه، رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: تمرکز بر پژوهش از موضوعاتی است که کمتر در صنعت به آن پرداخته شده است.
«سعید ترکمان» افزود: از سههزار و ۵۰۰ واحد صنعتی پروانهدار، فقط ۱۳۰ واحد گواهی تحقیق و توسعه دریافت کرده اند که بسیاری از آنها نیز تمدید نشده است، این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد شرکت ها در حوزه پلیمر مجبور به ارائهه نوآوری بودهاند.
وی خاطرنشانکرد: در جهان شاهد آن هستیم که طول عمر شرکت ها به ۱۸ سال رسیده است، به این معنی که اگر واحدی تا ۱۸ سال نوآوری نداشته باشد، از چرخه تولید خارج خواهد شد، اما در کشور ما در صنعت پلیمر، شرکت هایی با سابقه بیش از ۶۰ سال به دلیل دست و پنجه نرم کردن با مشکلات روزمره نتوانسته اند به نوآوری بپردازند.
ترکمان گفت: ایران در شاخص نوآوری در رتبه ۶۷، اما در حوزه خلق نوآوری رتبه ۹۰ را داراست که بیشتر به تحریم ها مربوط میشود ونکته جالب این است که از ۱۳۱ کشور در اجرای نوآوری رتبه ۵۰ را دارد.
وی افزود: از جمله محبوبترین نوآوری ها در صنعت پلیمر می توان به بازیافت، پایداری و کاهش ضایعات، پلاستیک های مورد استفاده در خودرو، اتوماسیون در پلاستیک ها و پلاستیک های زیستی اشاره کرد.
به گفته ترکمان، میزان ثبت اختراع در صنعت پلیمر به یکهزار و ۱۵۷ عدد و در زمینه پلاستیک به ۳۶۰ مورد می رسد، این موضوع نشان می دهد که به دلیل عدم توجه لازم بسیاری از این اختراع ها ثبت نمی شوند.
وی ادامه داد: صنعت پلیمر یکی از صنایع پیشروی کشور است، از این رو بیش از هر زمانی به نوآوری نیاز دارد و ضرورت ایجاد یک کارخانه نوآوری برای این صنعت حس میشود.
نوآوری شرط بقای بنگاهها در شرایط رقابتی امروز است
همچنین در ادامه، «سعید زکایی» نایب رییس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران به ضرورت ایجاد رویکرد جدی به نوآوری در صنایع و بنگاههای تولیدی پرداخت.
وی گفت: در شرایط معمول بنگاهها با نگاه گذشته نگر به محاسبه سود و زیان بنگاه خود پرداخته و بر اساس آن چیزی که دارند، بهرهوری مالی و درآمد خود را افزایش می دهند.
این مقام صنفی ادامهداد: با این نگاه سرمایه گذاری در حوزه جدیدی مثل نوآوری ریسک دارد و شاید خروجی چندانی از نظر مالی نداشته باشد، اما موجب ایجاد ریسک های سیستماتیک در سازمان ها می شود که ممکن است در اثر تقاضا یا رقابت از بازار حذف شوند.
زکایی خاطرنشانکرد: امروز مفهمومی با عنوان «نوآوری پیشگیرانه» در جهان مطرح است، از آنجا که سرعت رشد کسب و کارها و تغییرات بسیار زیاد شده و سرعت سقوط هم به همان نسبت بالا رفته تا جایی که در حال حاضر فقط ۴۴ درصد رهبران صنعت بیش از پنج سال دوام میآورند، موضوع نوآوری پیشگیرانه به عنوان یک موضوع مهم در جهان مطرح شده است.
وی ادامهداد: بحث تکامل در طبیعت را میتوان الگویی برای مشاغل دانست که آنها نیز لازم است برای حفظ بقای خود به رقابت پرداخته و باید برای رقابت آماده شوند.
نایب رییس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران تاکید کرد: کسبوکارها در بحران هایی مثل کرونا، وقتی در شرایط فشار تغییر جدی نداشته باشند و جهش انجام ندهند، محکوم به شکست هستند.
وی در بیان اهداف مهم همایش نوآوری گفت: تقویت مزیت رقابتی بنگاهها توسط نوآوری، رشد بلند مدت کسب و کارهای صنعت پلیمر، آشنایی با مفهموم نوآوری و روشهای ایجاد آن در سمینارهای مختلف، کشف فرصتهای نوآورانه، آشنایی با شرایط جهان و فرصت های جهانی نوآورانه و آشنایی با مدل های نوآورانه بهویژه درحوزه کسب و کار و صادرات که در کشور ما با ضعف همراه است، از مهم ترین اهدافی است که همایشهای نوآوری انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در این سه سال دنبال کرده است.
به گزارش ایرنا، سومین همایش نوآوری در صنعت پلیمر امروز و فردا (۲۸ و ۲۹ بهمن ماه) در تهران برگزار می شود.
نظر شما