معاون وزیر بهداشت: طرح "پرستار پیگیر" در کشور اجرایی می‌شود

شیراز-ایرنا-معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به طرح «پرستار پیگیر» به عنوان یکی از اولویت های این وزارتخانه که به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است، گفت: این طرح، با هدف ارتقای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر و مزمن انجام می‌شود.

مریم حضرتی، سه‌شنبه در چهارمین کنگره بین‌المللی سلامت همراه که به صورت برخط (آنلاین) در شیراز برگزار شد، با اشاره به مزایای این امر، افزود: با به کار بردن این شیوه، ضمن صرفه جویی در وقت و هزینه افراد، میزان مراجعه به بخش اورژانس کاهش می‌یابد و از بستری مجدد بیمار جلوگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین کیفیت ارائه خدمات و رضایتمندی بیماران افزایش پیدا می‌کند، زیرا دسترسی به اطلاعات ضروری و حیاتی افزایش می‌یابد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین با اشاره به افزایش نیاز کاربرد سلامت دیجیتال در ارائه مراقبت‌های پرستاری در سال‌های آینده، تغییر ایجاد شده در الگوی بیماری‌ها و افزایش جمعیت سالمندی را در این زمینه موثر دانست و گفت: در سال ۲۰۰۰ میلادی، جمعیت سالمندان جهان حدود ۶۰۰ میلیون نفر بود اما پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۲۵ میلادی به یک و سه دهم میلیارد نفر و در سال ۲۰۵۰ این جمعیت به ۲ میلیارد نفر برسد.

حضرتی، افزایش تقاضا و هزینه‌های مراقبتی برای ارائه مراقبت جامعه نگر را در روند افزایشی تقاضا برای مراقبت‌های غیر رسمی بسیار موثر دانست و اظهار داشت: برای ارائه مراقبت‌های مناسب، توانمندسازی افراد یک امر ضروری است و برای توانمندسازی افراد برای خودمراقبتی یا مراقبت از اعضای خانواده، از شیوه‌های مختلفی استفاده می‌شود.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت، سلامت دیجیتال را یکی از جنبه‌های مهم در ارتقای سلامت افراد در دنیای امروز دانست و گفت: در این زمینه تلاش شده صرف نظر از مرزهای جغرافیایی و موانع سازمانی، افراد به مراقبت‌های بهینه دسترسی داشته باشند که یکی از مهمترین اهداف آن پوشش همگانی سلامت است، بنابراین بیشترین کاربردی که این فناوری دارد بحث مراقبت در منزل است که امکان تشخیص، درمان، آموزش و مشاوره به افراد را فراهم کرده است.

استفاده از ظرفیت‌های سلامت همراه در تریاژ بیماران سالمند

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تازه ترین کاربردهای این حوزه به تریاژ بیماران سالمند اشاره و بیان کرد: مبحث مراقبت و آموزش به سالمندان با استفاده از فناوری، از مباحث مهم در دنیا به شمار می‌آید و مطالعات نشان می‌‍دهد که این فناوری می‌تواند مدت اقامت برخی از مبتلایان به اختلالات مزمن تنفسی در بیمارستان را از ۱۰ روز به پنج روز کاهش دهد.

تریاژ، به معنای فرآیند اولویت بندی بیماران برای بهره‌مندی از درمان است که بر اساس شدت وخامت حال بیمار انجام می‌شود.

حضرتی، ادامه داد: در قالب طرح "پرستار پیگیر" نیز وضعیت سلامت بیمار پس از ترخیص از بیمارستان در فواصل زمانی از پیش تعیین شده، پیگیری می‌شود که با توجه به وضعیت و شرایط بیمار ممکن است تا یک سال از طریق تماس تلفنی یا سایر راه‌های ارتباطی غیرحضوری ادامه یابد.

او بیان کرد: طرح "پرستار پیگیر" در حال حاضر در چند دانشگاه علوم پزشکی کشور اجرایی شده که یکی از این دانشگاه‌ها، دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که مانند همیشه پیشرو است.

فعالیت حدود یک هزار مرکز مراقبت در منزل

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر حدود یک هزار مرکز مراقبت در منزل وجود دارد که حدود ۵۶۱ مرکز در زمان شیوع کووید۱۹ به طور فعال به بیماران مبتلا به این بیماری خدمات رسانی می‌کنند و حدود ۷۰ هزار خانواده از مراقبت‌های این مراکز بهره‌مند شده‌اند، این خدمات کاهش مراجعه به بیمارستان‌ها و افزایش رضایتمندی بیماران و خانواده‌ها را به همراه داشته است.

تاکید بر مشارکت مراکز دانشگاهی در توسعه زیرساخت‌های سلامت همراه

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز در این کنگره بیان کرد: در زمینه فعالیت‌های مجازی انجام شده در ارتباط با موضوع کووید۱۹ و همچنین موضوع پرونده‌های الکترونیک سلامت، فعالیت‌ها و همکاری های خوبی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حوزه سلامت کشور انجام شده است.

مهرزاد لطفی، با تببین نقش مهم فناوری تلفن‌های هوشمند و سلامت همراه در ابعاد مختلف زندگی افراد، گفت: نرم‌افزارها و فناوری‌های سلامت همراه به دلیل ارتباط با سلامت عمومی جامعه مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: اهل فن و دانشگاه‌ها باید کمک کنند تا با تولید و گسترش این نرم‌افزارها، از این فناوری‌ها به شکل درست استفاده شود و یکی از زمینه‌هایی که می‌تواند به این امر کمک کند، برگزاری اینگونه رویدادهای علمی است.

لطفی، محورهای این کنگره را از موضوع‌های مهم حوزه سلامت برشمرد و افزود: مباحثی مانند تعذیه، سلامت سالمندان، بیماری‌های مزمن، کووید۱۹ که اکنون تمام دنیا با آن مواجه است، موضوع تصویربرداری پزشکی و رادیولوژی، همچنین مبحث تاثیر هوش مصنوعی در حوزه سلامت، می‌تواند در ارتقای سلامت عمومی جامعه بسیار موثر واقع شود.

وی، با تاکید بر منطقه‌ای و بومی سازی خدمات سلامت گفت: در حال حاضر مهندسان خبره و مراکز دانشگاهی توانمندی در کشور فعالیت دارند که می‌توانند با تولید نرم‌افزارهای سلامت همراه به مراقبت و درمان بهتر بیماری‌ها کمک کنند و با توجه به وسعت این حوزه، با همفکری و هم‌اندیشی، می‌توان به نتایج خوبی در حوزه سلامت رسید.

لطفی، همچنین بر ضرورت مشارکت مراکز دانشگاهی و علمی کشور در توسعه زیرساخت‌های سلامت همراه تاکید و اظهار امیدواری کرد، نتایج موضوع‌ها و بحث های ارایه شده در این کنگره سه روزه، در سراسر کشور الگوبرداری شود و به مرحله اجرا برسد.

بهره‌مندی از ظرفیت بالای استفاده از تلفن همراه در مسیر ارتقای سلامت

رییس چهارمین کنگره بین‌المللی سلامت همراه شیراز، هم بیان داشت: در جهان امروز، شاهد یک تحول بزرگ در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات هستیم و کشور ما هم در این زمینه مانند کشورهای جهان، شاهد تغییرات شگرفی بوده است.

کامران باقری لنکرانی، با بیان اینکه در سال ۱۳۹۲ حدود ۲ میلیون تلفن همراه هوشمند در کشور وجود داشت، افزود: در سال ۱۳۹۷ این رقم با افزایش ۲۶ برابر به حدود ۵۳ میلیون تلفن رسید و آخرین پیمایشی که در کشور انجام شده، بیانگر این است که بیش از ۹۰ درصد افراد بالای ۱۵ سال از تلن همراه استفاده می‌کنند و از این تعداد، ۷۵ درصد تلفن هوشمند دارند که ظرفیت‌های بزرگی را برای ارتباطات و فناوری اطلاعات فراهم می‌کند.

رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اضافه کرد: به موازات جهش در زیرساخت‌ها و دسترسی‌ها، زمینه‌های استفاده مناسب برای بهبود کیفیت زندگی از این فناوری‌ها انجام نشده و در دنیا نیز شاهد این موضوع هستیم.

باقری لنکرانی ادامه داد: گزارشی که از سوی سازمان بهداشت جهانی منتشر شده نشان دهنده این است که با وجود توانمندی بالای حوزه سلامت همراه، اما از این ظرفیت به صورت واقعی کمتر استفاده شده و بیشتر پروژه‌های تجاری که با کیفیت سلامت ارتباطی ندارد، انجام شده و برخی پروژه‌ها نیز در سطح تحقیقات و مطالعات اولیه باقی مانده و گسترده نشده است.

رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اضافه کرد: همه گیری کووید۱۹ که جهان از آبان سال ۹۸ با آن مواجه شده است با تمام تلخی‌هایی که داشته و تغییرات بسیاری که در سطح زندگی ایجاد کرده، اما فرصتی برای فعالیت‌های مجازی و استفاده از فناوری‌های اطلاعات و سلامت همراه فراهم کرده است.

لنکرانی ادامه داد: در یک سال گذشته، بخش مهمی از مراقبت‌های سلامت به سمت مراقبت‌های غیرحضوری و مراقبت‌های همراه رفته است، اما این جهت‌گیری به صورت کلان نبوده و باید برای بهبود کیفیت آن و رسیدن به هدف ارتقای خدمات سلامت، تلاش شود.

استفاده از فناوری اطلاعات در مسیر سلامت عمومی با رعایت اخلاق و محرمانگی

رییس چهارمین کنگره بین‌المللی سلامت همراه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه‌اندازی این کنگره از حدود ۶ سال پیش گفت: با توجه به اینکه با یک واقعیت و توانمندی بزرگ به نام فناوری اطلاعات در زمینه سلامت همراه مواجه هستیم، در این کنگره تلاش می‌شود تا از این توانمندی بهتر بهره گیریم.

لنکرانی اضافه کرد: در دوره‌های مختلف برگزاری این کنگره شاهد بهبود رویکرد طراحان و شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه سلامت بوده‌ایم، مسوولان نیز توجه بیشتری به این موضوع داشته‌اند و مردم آگاهی بالاتری از حوزه سلامت همراه یافته‌اند، اما با نقطه آرمانی فاصله زیادی داریم و امیدواریم به نحوی عالمانه، با توجه به مستندات موجود و رعایت تمام نکات مانند اخلاق، محرمانگی و بحث‌های جامعه شناسانه، این شکاف را پُر کنیم و به نقطه آرمانی برسیم.

ارسال ۲۴۶ مقاله علمی به کنگره سلامت همراه شیراز 

دبیر چهارمین کنگره بین المللی سلامت همراه شیراز نیز در این آیین بیان داشت: ۲۴۶ مقاله به این کنگره ارسال شده که با داوری‌های صورت گرفته، ۱۸۷ مقاله شامل ۱۶۰ مقاله به صورت پوستر و ۲۷ مقاله به صورت سخنرانی برای ارائه در رویداد علمی پذیرفته شده است.

جلیل معصومی افزود: با اطلاع رسانی در زمینه برگزاری این کنگره، ۱۴ دانشگاه داخل کشور و ۶ دانشگاه خارج کشور در این کنگره مشارکت یافتند و شماری از استادان این دانشگاه‌ها در مدت سه روز موضوع‌های مختلف را ارائه می‌کنند.

به گفته وی، در این کنگره سه روزه، ۷۸ سخنران اصلی حضور دارند که ۱۱ نفر از آنها از استادان خارجی هستند.

معصومی اضافه کرد: محورهای هشت گانه این کنگره شامل، رویکرد پیشگیری، کنترل و درمان کووید۱۹، خدمات بیمار محور در سلامت همراه، کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و بازاریابی در سلامت همراه، کاربرد فناوری سلامت همراه در توانبخشی، «کاربرد فناوری سلامت همراه در تغذیه، «سیستم ارتقای سلامت و سلامت همراه، کاربرد سلامت همراه در تصویربرداری پزشکی و نقش سلامت همراه در مراقبت از سالمندان است.

برگزاری هفت میزگرد تخصصی و چهار کارگاه آموزشی تخصصی در حوزه سلامت همراه

وی، با بیان در مدت سه روز برگزاری این کنگره، هفت میزگرد تخصصی و چهار کارگاه آموزشی تخصصی در حوزه سلامت همراه برگزار می‌شود، گفت: برای تعدادی از این کارگاه‌ها و میزگردها مجوز بازآموزی پزشکان و مجوز امتیاز آموزش ضمن خدمت برای کارکنان کسب شده است.

رییس مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، افزود: همچنین در چهارمین کنگره بین المللی سلامت همراه شیراز، نمایشگاه ارئه ایده‌ها و محصولات مرتبط یا سلامت همراه و همچنین مسابقه نرم افزارها (اپلیکیشن‌های) برتر پیش‌بینی شده است.

معصومی اضافه کرد: برای بخش نمایشگاه و مسابقه، ۳۴ اپلیکیشن به کنگره ارسال شده و در پایان این گردهمایی علمی از اپلیکیشن‌ها و مقاله‌های برتر که از سوی داوران انتخاب خواهند شد، تقدیر می‌شود.

اخبار مرتبط