دادگاه اروپایی شکایت شهروند افغان از جنایت ناتو در قندوز را رد کرد

تهران- ایرنا- دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت یک پدر افغانستانی را که در حمله سال ۲۰۰۹ جنگنده‌های ناتو به دو تانکر سوخت در قندوز دو فرزندش را از دست داد، وارد ندانست.

به گزارش ایرنا، تحقیقات در مورد نقش یک سرهنگ آلمانی در حمله هوایی ناتو به ولایت قندوز افغانستان در سپتامبر ۲۰۰۹ که خونین ترین عملیات نظامی در تاریخ آلمان پس از جنگ جهانی تلقی می شود، متوقف شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه شنبه به نقل از دادگاه حقوق بشر اروپا در استراسبورگ اعلام کرد که کار قضایی دادگاه های آلمان در این زمینه کافی بوده است.

با گذشته بیش از یازده سال از حمله هوایی خونین در قندوز ، دادگاه حقوق بشر اروپا تاکید کرد هیچ گونه رفتار غیرقانونی توسط نظامیان آلمانی را در تحقیقات پیرامون این پرونده مشاهده نکرده و تحقیقات دستگاه قضایی آلمان در مورد سرهنگ آلمانی فرمانده وقت نظامیان این کشور در ولایت قندوز کافی بوده است.  

«عبدالحنان» مردی که دو پسرش در این عملیات در سال ۲۰۰۹ کشته شدند ، از نیروهای آلمانی شکایت کرده و آنان را به نقض حق زندگی فرزندانش متهم کرد.

در حمله جنگنده های آمریکایی به دو تانکر حامل سوخت که توسط طالبان ربوده شده بودند حدود ۱۰۰ نفر کشته شدند که تعداد زیادی از آنها غیرنظامی بودند. «گئورگ کلاین» سرهنگ وقت ارتش آلمان دستور این حمله را صادر کرد زیرا می ترسید که شورشیان از این وسایل نقلیه به عنوان بمب متحرک استفاده کنند. ساکنان منطقه نیز که می خواستند سوخت این تانکرها را ذخیره کنند در محل تجمع کرده بودند.

بر اساس این گزارش ، آنچه در آن شب اتفاق افتاد خونین ترین ماموریت آلمان از زمان جنگ جهانی دوم تلقی می شود و بعدها به برکناری سه مقام آلمان از جمله «فرانتس یوزف یونگ» وزیر دفاع وقت، «پیتر ویچرت» از مقام های وقت وزارت خارجه و «ولفگانگ اشنایدرهان» بازرس کل ارتش آلمان انجامید. در واکنش به رای دادگاه استراسبورگ، یونگ از این تصمیم استقبال کرد. وی به شبکه تحریریه ار.ان.د. گفت: این رای، موضع ما را در خصوص این پرنده تأیید می کند.

با این حال شاکی این پرونده از این رای ابراز ناخرسندی کرد. وکیل عبدالحنان و دبیر کل مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر گفت: روشن است که این تصمیم برای روستاییان ناامید کننده است. عبدالحنان نماینده روستای خود در پرونده حمله به غیرنظامیان بود. از نظر آنها ، این تصور باقی مانده است که اشتباه بزرگ حمله هوایی به اندازه مشخص و عاملان آن مجازات نشده اند. از این گذشته دادگاه استراسبورگ نیز به اشتباهاتی اشاره کرده است از جمله اینکه سرهنگ کلاین به عنوان متهم پرونده، بلافاصله پس از حمله قندوز در تحقیقات این پرونده شرکت داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha