هیچ مورد کرونای انگلیسی در قم شناسایی نشده است

قم – ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه تاکنون هیچ مورد کرونای انگلیسی در این استان شناسایی نشده است، گفت: ۲۰ نمونه مشکوک به کرونای انگلیسی از قم به انستیتو پاستور ارسال شده که هیچ مورد کرونای انگلیسی در آنها وجود نداشت.

سیامک محبی روز چهارشنبه در جلسه ستاد پیشگیری، فرماندهی و مقابله با بحران استان قم در سالن کرامت استانداری، با تاکید بر ضرورت فعال سازی مجدد اقدام های فرهنگی برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی در سطح استان افزود: هم اکنون وضعیت استفاده از ماسک در قم مطلوب نیست به گونه ای که میزان استفاده از ماسک در معابر عمومی به طور چشمگیری کاهش یافته است.

وی با اشاره به فراهم کردن تمام تمهیدات لازم برای شناسایی سریع ویروس جهش یافته انگلیسی احتمالی در این استان گفت: در بخش های بستری و سرپایی، آمادگی های لازم برای ارسال نمونه های مشکوک کرونای انگلیسی به مراکز تشخیص فراهم شده است.

محبی افزود: با توجه به رفتار موزیانه ویروس جهش یافته کرونا، اگر چه امیدواریم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی شاهد درگیری با این ویروس جهش یافته نباشیم ولی بی توجهی به رعایت دستورالعمل های بهداشتی، می تواند این استان را با چالش مواجه کند.

وی با بیان اینکه آمارهای مراجعه کنندگان و مبتلایان کرونایی در استان زنگ خطر را در این استان به صدا در آورده است گفت: رنگ کرونایی در استان اگرچه همچنان آبی است ولی این رنگ در حال گرایش به زرد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه آزمایش های تشخیص کرونا در استان همچنان روند افزایشی دارد، گفت: طی یک هفته اخیر تا ۲۶ بهمن ماه جاری ۲ هزار و ۲۱۰ تست در استان انجام شده است.

محبی، افزود: انجام تست های سریع در بیمارستان روند کاهشی و در بخش سرپایی در حال افزایش است به گونه ای که ۹۳ درصد از این تست ها در مراکز سرپایی انجام شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، گفت: میزان مثبت شدن این تست ها در ۲ هفته اخیر از ۷۹ به ۱۴۲ مورد افزایش یافته که این موضوع زنگ خطری برای شیوع مجدد کرونا در قم است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هر زمان آمار بیماران کرونایی افزایش یافته، طی دو تا سه هفته بعد با افزاش آمار بستری ها و فوتی ها مواجه می شویم، به همین دلیل حساسیت ها نسبت به شیوع مجدد کرونا باید جدی گرفته شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: چرخش ویروس کرونا در هفته اخیر پررنگ تر از هفته های گذشته بوده که این موضوع زنگ خطرها را به صدا درآورده است.

محبی گفت: به طور کلی میزان مثبت شدن تست های کرونا در استان از ۴ درصد در هفته های گذشته به حدود ۱۰ درصد در حال نزدیک شدن است.

وی با اشاره به تهیه نقشه رنگ بندی های کرونایی محله های مختلف استان بیان داشت: هم اکنون بخشی از پردیسان، شهرک قدس، بخش هایی از محله های گلزار و مدرس دارای رنگ بندی قرمز هستند که این نقشه به منظور برنامه ریزی هدفمند و تشدید نظارت ها در این مناطق تهیه شده است.

وی افزود: لزوم ایجاد محدودیت های یک هفته ای در محله های قرمز کرونایی و همچنین تشدید محدودیت ها برای این مناطق ضروری است که نیاز است تا بر اساس این نقشه، در خصوص وضعیت محله ها تصمیم گیری لازم صورت گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در یک هفته گذشته در ادارات ۷۵ درصد، آموزشگاه های راهنمایی و رانندگی ۸۵ درصد، آرامستان ۷۵ درصد، مراکز معاینه فنی ۹۰ درصد، پایانه های مسافربری درون شهری ۴۰ و پایانه های برون شهری ۶۰ درصد، حرم حضرت معصومه ۶۵ درصد، مساجد ۷۵ درصد و مسجد مقدس جمکارن ۷۵ درصد بوده است.

وی با تاکید بر اینکه نقش برخی اصناف در رعایت دستورالعمل های بهداشتی کمرنگ بوده است اظهار داشت: میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در تالارهای پذیرایی ۸۴ درصد، نانوایی ها ۶۰ درصد، آرایشگاه ها ۶۱ درصد، صنف آبمیوه فروشی ۷۵ درصد، رستوران ها ۶۵ درصد، قنادی ۶۱ درصد، فروشگاه های زنجیره ای بزرگ ۹۰ درصد، مطب ها ۸۶ درصد، داروخانه ها ۸۰ درصد، بیمارستان ها ۶۰ درصد و مدارس ۹۳ درصد بوده است.

محبی تاکید کرد: با توجه به اینکه قم پذیرای مهمانانی از سراسر کشور است و به دلیل اینکه شاهد چرخش ویروس کرونای انگلیسی در برخی استان های اطراف قم هستیم به همین دلیل ضروری است نظارت ها بر اماکن گردشگری و هتل ها و مراکز اقامتی تشدید شود.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد تست های سریع یکی از راهبردهای طرح شهید سلیمانی به منظور رهگیری سریع این بیماری است گفت: حدود ۲۰ هزار و ۵۰۰ تست از ابتدای طرح شهید سلیمانی در استان انجام شده است که این اقدام نقش مهمی در رهگیری و شناسایی زودهنگام این بیماران در استان داشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: ۴۱ تیم رهیگیری شامل ۲۷ تیم شهری و ۱۴ تیم روستایی در استان وجود دارد ضمن اینکه ۲۴ تیم مراقبت در منزل در قالب تیم های سفید و خاکستری در قالب طرح شهید سلمیانی در سطح استان فعالیت دارند.

وی اظهار داشت: ۵ هزار و ۴۷۶ مورد اخطار و بیش از ۷۵ هزار بازدید نیز از ابتدای این طرح در سطح استان انجام شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha