۵۵ اثر ناملموس آذربایجان‌غربی در ردیف آثار ملی ثبت شد

ارومیه- ایرنا- معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: تعداد آثار ناملموس ثبت شده استان در ردیف آثار کشوری ۴۰ مورد بود که در بهمن ماه با ثبت ۱۵ اثر جدید به ۵۵ مورد افزایش یافت.

حسن سپهرفر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بهمن ماه امسال هفت اثر میراث ناملموس خوراک و غذاهای محلی استان در فهرست ملی قرار گرفت که شامل فن و شیوه گلاب‌گیری با گستره آذربایجان‌غربی، کباب سنتی خوی، غذای‌های سنتی یارما شیله‌سی، اووماج آشی، اَیران‌آشی، دوشّاب حالواسی و زنجفیل حالواسی است.

وی بیان کرد: در این میان، مراسم گلین چیخادما، مراسم خدیرنبی، شیوه تهیه قاوورما، رسم سفره سبز، بازی سنتی چلینگ آغاج یا همان پله دسته، جاجیم بافی یا «ججیم توخوماق، رسم برداشت گندم با نام «حاللالیق» به صورت منطقه‌ای، مابین استان‌های آذربایجان‌غربی، شرقی و اردبیل به صورت مشترک به ثبت رسیدند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی در ادامه با اشاره به تحلیل اهمیت غذا افزود: غذا به عنوان یک فعالیت معنی‌دار علاوه بر روابط اجتماعی بر روابط گروهی تأکید داشته و تلاش بر این است که به طور خاص به نقش غذا در فرهنگ پرداخته شود.

سپهر فر بیان کرد: با این دیدگاه، گردشگری غذا می‌تواند با برنامه‌ریزی و مدیریت سازماندهی شده و با برگزاری جشنواره‌های محلی، منطقه‌ای، ملی و حتی فراملی، با ایجاد شغل و درآمد برای جوامع روستایی و شهری به توسعه آن‌ها کمک کند.

وی اظهار کرد: تلاش برای ثبت غذاهای محلی در فهرست میراث ناملموس ملی می‌تواند از جمله توجهات مهم بر این موضوع باشد تا بتوان با همیاری و آگاهی بخشی به خود مردم و برخی دست اندرکاران راه سلامت زیست مردم و توسعه گردشگری خوراک را فراهم کرد.

فن و مهارت ساخت ساز عاشیقی، بازی سنتی «بش‌داش»، «دؤز دؤز»، تهیه نقل بیدمشک و بیت و حیران‌خوانی آثاری هستند که پارسال در فهرست آثار ناملموس کشور از این استان به ثبت ملی رسیده اند.

«مراسم تبرک انگور» ارومیه ویژه اقلیت‌های مسیحی، کشتی سنتی «گولشماخ» و همچنین دو بازی سنتی با عنوان گرگ و گوسفند «قورد قویون» و بازی «جوراب جوراب» جزو آثار ثبت شده استان در ردیف آثار ناملموس کشوری هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha