۱۸۰۰ تُن کالا از بازارچه مرزی دوغارون به افغانستان صادر شد

مشهد- ایرنا- مدیر بازارچه‌ مرزی دوغارون واقع در شرق خراسان رضوی گفت: با شروع انتقال کالاهای صادراتی فسادپذیر مثل میوه و سبزیجات از این گذرگاه مرزی به افغانستان که در پی آتش‌سوزی گمرک اسلام‌قلعه آن کشور متوقف شده بود، هزار و ۸۰۰ تن کالا ظرف روزهای ۲۹ و ۳۰ بهمن ماه گذشته به افغانستان صادر شد.

محسن جدی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا ۱۰۰ درصد کالاهای صادر شده را میوه، تره‌بار و مواد حساس فسادپذیر ذکر و بیان کرد: این میزان کالا با استفاده از ۵۲ دستگاه کامیون ترانزیت به گمرک اسلام قلعه افغانستان صادر شد.

وی ادامه داد: بازارچه مرزی دوغارون ایران که فاقد تشکیلاتی قرینه در نقطه مقابل مرزی خاک افغانستان است در جریان حادثه ۲۵ بهمن ماه گذشته آسیب ندید اما بخاطر وضعیت بحرانی آن سوی مرز و پیشگیری از گسترش آتش‌سوزی تشکیلات گمرکی کشور همسایه، فعالیتش تا روز ۲۹ بهمن ماه متوقف شده بود. 

مدیر بازارچه‌ مرزی دوغارون فعالیت تجاری کنونی این کانون اقتصادی را عادی اعلام و بیان کرد: هم‌اینک اولویت ترخیص کالا با کامیونهایی است که در پی آتش‌سوزی برای جلوگیری از آسیب وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شده بودند تا پس از اجرای روال قانونی به افغانستان برگردند. 

بازارچه مرزی دوغارون با ۴۲ غرفه فعال، سالانه ۶۰۰ قلم کالا را از خراسان رضوی به افغانستان صادر می‌کند. عمده کالاهای صادراتی از این بازارچه مرزی شامل مصالح ساختمانی، میوه و تره‌بار، مواد غذایی، مصنوعات فلزی و پلاستیکی، فرش و موکت است. 

بر اساس ارزیابیهای اولیه مقامات محلی افغانستان، آتش‌سوزی وسیع عصر شنبه ۲۵ بهمن ماه در محدوده ۴۰ هکتاری تاسیسات گمرکی اسلام‌قلعه آن کشور واقع در نقطه مقابل گمرک مرزی دوغارون شهرستان تایباد در شرق خراسان رضوی، به نابودی صدها دستگاه خودروی باربری مملو از انواع کالاهای صادراتی و دهها میلیون دلار خسارت انجامید. 

گمرک اسلام‌قلعه در خاک افغانستان و فاصله ۲۵ کیلومتری از شرق شهر تایباد قرار دارد. 

دوغارون اصلی‌ترین گذرگاه مرزی ایران و افغانستان شاهراه اصلی تجارت خارجی خراسان رضوی با افغانستان و کشورهای آسیای میانه گذرگاهِ ۵۰ درصد از حجم مبادلات تجاری و صادرات این استان واقع در شرق ایران است. تا پیش از فاجعه اسلام‌قلعه روزانه هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع خودروهای سنگین باربری هزاران تن کالای صادراتی و ترانزیتی را از طرق گذرگاه و گمرک مرزی دوغارون منتقل می‌کردند. 

دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد واقع است. تایباد نیز در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد. این شهرستان از سمت شرق و جنوب شرق با کشور افغانستان هم‌مرز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha