قانون‌گرایی و شفافیت، اصل مهم در برگزاری انتخابات ۱۴۰۰

تهران- ایرنا- کمتر از چهار ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در سال ۱۴۰۰ مانده و کم‌کم فضای سیاسی گرم‌تر می‌شود، فضایی که در آن نامزدها باید با عمل به قانون و شفافیت در امورشان حضور حداکثری اقشار مختلف مردم در پای صندوق‌های رأی را رقم بزنند.

مردم یکی از ارکان مهم انقلاب هستند که تبلور آن در صحنه های مختلف از جمله انتخابات نمایان می شود و باید با آگاهی‌دهی به مردم سعی کرد افراد در انتخاب خود تصمیمات درست و صحیحی را بگیرند. با دعوت مردم به حضور گسترده در صحنه انتخابات با تقویت نظام مردم‌سالاری دینی و توجه به شرایط و قواعد این دیدگاه، رعایت ادب سیاسی و انتخاباتی را خط قرمز تعریف کرد  و اجازه نداد هیچ‌فرد و هیچ جناحی از آن عبور کند. در این خصوص به منظور بازتاب دیدگاه‌ها و نظرات منعکس شده در رسانه‌های گروهی در این مجمل، مطالب مربوط به انتخابات ریاست جمهوری به صورت گزیده‌وار انتخاب و گردآوری شده است.

رسانه های اصولگرا

حضورحداکثری مردم در انتخابات معنای واقعی خود را نشان خواهد داد

به گزارش خبرگزاری مهر، فتح‌الله حقیقی استاندار زنجان بر برگزاری باشکوه انتخابات ریاست جمهوری در استان زنجان تاکید کرد و گفت: انتخابات با حضور پرشور و حداکثری مردم معنای واقعی خود را نشان خواهد داد. برای اینکه در انتخابات پیش رو نیز شاهد حضو باشکوه مردم و برگزاری انتخاباتی بی نقش و مطابق با قوانین وضع شده باشیم، باید از همه تجربیات به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و شاهد برگزاری انتخاباتی بی‌نقص باشیم. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید در فرآیند انتخابات مورد توجه قرار گیرد، بحث امانت‌داری است که این موضوع باید از سوی مجریان و ناظران انتخابات به دقت انجام شود، به ویژه اینکه این مهم در شرایط کرونایی بیش از همیشه مورد تاکید است. انتخابات با حضور پرشور و حداکثری مردم معنای واقعی خود را نشان خواهد داد. این انتخابات با شور تر و باشکوه‌تر و قانون مند تر در استان برگزار خواهد شد. زنجانی‌ها در تمام مقتضیات زمانی و در هر دوره از انتخابات حضور باشکوهی در پای صندوق‌های رای داشتند.

واکنش احمدی نژاد به احتمال ردصلاحیتش در انتخابات ۱۴۰۰

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمود احمدی نژاد مدت زمانیست تحرکات سیاسی خود را اوج بخشیده است، مصاحبه با رسانه های خارجی و داخلی نیز این روزها بیش از گذشته شده است و او دائما خود را در معرض سوالات رسانه ها و لنز دوربین ها قرار می هد. بنا به روایت کانال رسمی پایگاه اطلاع رسانی احمدی‌نژاد، او اخیرا گفت وگویی با شبکه انگلیسی زبان تلویزیون دولتی ترکیه موسوم به "تی آر تی" انگلیسی داشته است که بخش هایی از آن را می خوانید؛ من هنوز راجع به انتخابات نظری نداده ام و موضعی نگرفته ام اما نقطه نظراتی دارم که در صورت ضرورت، در موعد انتخابات آن را با مردم در میان خواهم گذاشت. من در ۱۵ سال اخیر، به تمام روسای جمهور آمریکا، بعد از شروع کارشان نامه نوشتم و در آنها شرایط جهانی را تشریح کردم.  البته در تمام این نامه ها، بطور خاص اشاره ای هم به رابطه دو ملت ایران و آمریکا کردم. شما می دانید که بیش از ۴۰ سال است که به خاطر تصمیم سیاسی دولت ها، رابطه بین ملت ایران و ملت آمریکا بسیار تضعیف شده و در حد قطع است. در تمام اینها به اهمیت رابطه دو ملت اشاره کردم و اینکه دولت ها باید اختلافات خود را بگونه ای جلو ببرند که مانع از ارتباط بین دو ملت نشوند و در نامه های اخیر هم تاکید کردم که این اختلاف طی ۴۰ سال به ضرر هر دو ملت بوده و سایر ملت ها هم نه تنها نفعی نبرده اند بلکه آنها هم ضرر کرده اند و خواستم که عقلای دو طرف بنشینند و بر اساس عدالت و احترام مسائل‌شان را حل کنند.

تلاش شورای ائتلاف برای رسیدن به لیست واحد در انتخابات ۱۴۰۰

مجید فروردین سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب استان فارس در گفت وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی بر اساس مردم سالاری دینی بنیانگذاری شده و حضور مردم در همه امور کشور امری ضروری و از مصادیق حقوق شهروندی می باشد، اظهار داشت: حضور و مشارکت مردم یک مطلوب به ذات است، فارغ از اینکه نتیجه آن چه شود و این دیدگاه در شورای ائتلاف نیز ساری و جاری می باشد. عده قلیلی در کشور هستند که اعتقادی به مردم‌سالاری دینی نداشته و نظر مردم را برای اداره کشور فاقد ارزش می دانند، به نوعی می توان گفت به دیکتاتوری مایل هستند و در نتیجه این افراد برای مشارکت مردم در انتخابات تلاش نخواهند کرد. مسئله فساد سیاسی و اقتصادی از دیگر موضوعاتی است که بر مشارکت مردم تاثیر داشته، به این صورت که اگر حاکمان از فرصت هایی که برای اداره کشور در اختیار آنان قرار گرفته برای منافع سیاسی و اقتصادی خود بهره می گیرند، مردم تمایل چندانی به حضور و مشارکت در انتخابات نخواهند داشت. درست است که وضعیت اقتصاد چندان به سامان نیست اما سیاه نمایی که در این حوزه صورت می گیرد و عنوان می شود که انقلاب هیچ دستاوردی برای جامعه و مردم نداشته و وضعیت اقتصادی از پیش از انقلاب نیز بدتر است، دور از واقعیت و انصاف می باشد.

کثرت داوطلبان انتخابات کار احراز صلاحیت را با چالش مواجه می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام حسن شجاعی در جلسه ستاد انتخابات استان که در محل استانداری زنجان برگزار شد، با بیان اینکه موضوع تأیید صلاحیت کاندیداها در انتخابات مختلف، همواره یکی از موضوعات حساس بوده است، افزود: معتقدیم این موضوع در خصوص شوراهای اسلامی شهر و روستا باید بیش از همه مورد توجه باشد. بی‌تردید کثرت تعداد داوطلبان در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نباید باعث ایجاد چنین نقطه ضعفی شود. بی‌تردید اگر قرار باشد موضوع تسامح در تأیید صلاحیت داوطلبان شوراهای اسلامی شهر و روستا همانند ادوار گذشته تکرار شود، باز هم شاهد به بار آمدن خسارت‌هایی در این عرصه خواهیم بود. بدون شک، نمی‌توان انتخابات پیش رو را همانند ادوار گذشته و بدون توجه به موضوعی چون مسائل بهداشتی برگزار کرد و امیدواریم این موضوع در اولویت انتخابات پیش رو باشد.

ادب اسلامی و انتخابات

خبرگزاری خبرآنلاین در گزارشی آورده است: اهمیت سخنان رهبری در روز میلاد حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) زمانی مورد تأکید مضاعف قرار می‌گیرد که بدانیم ما در آستانه چند انتخابات وانتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ قرار داریم. همیشه فصل انتخابات فصل نزاع‌های انتخاباتی و بگومگوهای رایج بین طرفداران و مخالفان نامزدها است و متأسفانه با میدان‌داری فضای مجازی که انواع مطالب در آن دست به دست می‌چرخد و نوعاً مردم نسبت به و محتوای مطالب هیچ‌گونه تحقیقی انجام نمی‌دهند و بدون مطالعه آنها را تلقی به قبول می‌کنند. این آسیب‌ها در این ایام به بیشترین مقدار خواهد رسید. مقام معظم رهبری ضمن اینکه مردم را به حضور حداکثری و مشارکت قوی در انتخابات دعوت می‌کنند و اصل را بر حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی می‌دانند و حضور پرابهت مردم را راه‌حل بسیاری از مشکلات در همه دوره‌ها می‌دانند، ولی همچنان از اینکه فضای انتخاباتی منجر به شکسته شدن حریم ارزش‌های اخلاقی و ادب اسلامی و ابزاری برای عقده‌گشایی قرار گیرد، اظهار نارضایتی می‌کنند. در ابتدای شروع فعالیت‌های انتخاباتی ممکن است، جناح‌ها و گروه‌هایی مدعی حضور باشند ولی با نزدیک شدن به ایام انتخابات، خرده‌ جریان‌های انتخاباتی در دو جریان اصلی اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی هضم شده و تبدیل به دو قطب انتخاباتی می‌شوند. اگر این دو جریان سیاسی ملتزم به رعایت ادب اسلامی و آداب صحیح انتخاباتی باشند و بایسته‌ها و نبایسته‌های انتخاباتی را رعایت نمایند، به‌حتم اخلاق و ادب اسلامی ترویج شده و گسترش خواهد یافت.

ضرورت دفاع از حق انتخابگری

روزنامه سیاست روز با درج گزارشی نوشت:‌ یکی از الزامات جمهوریت نقش مردم و مشارکت در امر انتخابات است که در بیانات حضرت امام خمینی (ره ) و مقام معظم رهبری بارها اشاره‌های صریحی به این امر شده است. در این میان چند و چون مشارکت در انتخابات از جایگاه ویژه‌ای برخودار است و به نحوی که بارها در فرمایش‌های مقام معظم رهبری برآن تاکید شده است. مشارکت در انتخابات علاوه بر دوستان انقلاب، پیام هایی هم برای دشمنان نظام دارد. حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی علاوه بر آنکه باعث افزایش وجهه نظام در صحنه بین المللی و اعتبار آن می شود بر مصونیت کشور نیز می افزاید. از سوی دیگر حضور مردم در صحنه نشان دهنده احساس مسئولیت آنان و اهمیت سرنوشت کشورشان است. انتخابات و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت سیاسی خودشان به عنوان مهم‌ترین نماد مردم سالاری شمرده می شود و یک راهکار دموکراتیک در سطوح مختلف است که موجب پیشبرد برنامه ها کشور است. باید تاکید کرد مشارکت در انتخابات و تعیین سرنوشت به عنوان یک حق نیز قلمداد می‌شود، حقی که در همه جوامع و مکاتب بشری به عنوان فضیلت و ارزش شناخته می‌شود و با عناوینی همچون «حق انتخابگری»، «حق مشارکت در تعیین سرنوشت» و ... وجود دارد. از طرفی ویژگی هر حقی این است که صاحب حق باید از آن دفاع کرده و در پی احقاق و عملی ساختن و یا به اصطلاح علمی‌تر «استیفا» آن باشد یعنی باید تمام حق خود را مطالبه کند، چرا که هر گونه بی‌اعتنایی نسبت به آن اقدامی نارواست که به از بین رفتن حق، منجر خواهد شد. طبق اصل ۶ قانون اساسی، در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی و از راه انتخابات اداره شود.

شاید جامعه روحانیت قبل از نام نویسی کاندیداها به مصداق برسد

حجت الاسلام پورمحمدی دبیرعالی جامعه روحانیت مبارز در گفت وگو با خبرگزاری دانشجو، در رابطه با داشتن کاندیدای مستقل از جانب جامعه روحانیت مبارز، گفت: ما در جامعه روحانیت تا به الان کاندیدای مستقل نداریم. رفتار ما این است که همه مجموعه­‌های فعال سیاسی در جبهه انقلاب و ولایت را با هم هماهنگ کنیم و به نتیجه واحد برسانیم؛ البته ما همین خواسته را برای رقبا هم داریم، چون می‌خواهیم این آشفتگی سیاسی کاهش پیدا کند و به یک نظم و قاعده متعالی و بالغ سیاسی برسیم. در ظاهر چنین ادعایی کمتر دیده می شود، ولی در واقع این سهم خواهی برای عده‌­ای وجود دارد؛ حتی خیلی از احزاب در ذهنشان کاندیدای حزبشان مطرح است و یا میزان سهمی که در شوراها برایشان در نظر گرفته می‌شود، مورد توجه‌شان است. اول از همه ما در جامعه روحانیت مبارز به شورای ائتلاف پیشنهاد همکاری دادیم؛ گفتیم این دغدغه‌ها، پیشنهادات و انتقاداتی که دیگران دارند را خودتان عملی کنید. جلسات متعددی هم گذاشتیم تا این اتفاق بیفتد و تقریبا به نتیجه هم رسیده بودیم، ولی نمی‌­دانم چرا به یکباره متوقف شد. به دنبال همین موضوع گروه‌ها و شخصیت های زیادی به ما گفتند که کار را متوقف نکنید، زیرا اگر این کار را متوقف کنید تجزیه جدیدی اتفاق می‌افتد؛ یعنی گروه‌­های جدید شکل می‌گیرد. از این جهت که گروه­‌ها و جبهه‌های جدیدی شکل نگیرد، ناچار شدیم که این نشست‌ها را ادامه بدهیم. دوستان پیشنهاد دادند که برای خودمان یک اسم انتخاب کنیم و این اسم انتخاب شد؛ این مسئله یک روال عادی را طی کرد.

ملاک اصلح بودن است نه تکراری یا غیرتکراری بودن

غلامحسین رضوانی از اعضای جبهه پایداری در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: بهترین حالت برای ما همواره این گونه بوده و هست که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات فراهم شود دلیل آن هم این است که صاحبان نظام و انقلاب، مردم هستند نه گروه های خاص. ما صرف نظر از اینکه خودمان استدلال داریم و معتقدیم اما با تاکیدات مکرری که رهبری درباره مشارکت دارند و قبلا نیز امام داشتند همواره طرفدار مشارکت حداکثری مردم بوده و هستیم و انشاءالله خواهیم بود کسانی که طرفدار مشارکت محدود هستند از نظر بنده در خوشبینانه ترین حالت افراد نادانی هستند. بنده همواره طرفدار مشارکت حداکثری بوده و هستم و انشاءلله خواهم بود. جواب من به این سوال خیر است. بهترین حالت برای ما همواره این گونه بوده و هست که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات فراهم شود دلیل آن هم این است که صاحبان نظام و انقلاب، مردم هستند نه گروه های خاص. از نظر بنده اگر ارگان های رسمی کشور به وظایف قانونی شان عمل کنند همواره مردم به بهترین نحو انتخاب و مشارکت می‌کنند اما اگر خدای ناکرده به عنوان مثال یک فرد ناصالحی از سوی شورای نگهبان تایید شود در آنجا نمی‌توان مردم را مقصر دانست بلکه باید گفت شورای نگهبان در انجام وظیفه اش کوتاهی کرده، هر چند برخلاف واقع، شورای نگهبان مورد هجمه واقع می شود که چرا سخت‌گیری می‌کند. خیر این گونه نیست.

رسانه های اصلاح طلب

اصلاح‌طلبان انتخابات و راه پیش‌رو

به گزارش روزنامه روز نو، احمد زیدآبادی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی گفت: «علم سیاست و علوم اجتماعی که با تبیین اراده و ذهن انسان سروکار دارد، فوق‌العاده پیچیده است و شاید از نظر بسیاری با هم شباهتی نداشته باشد؛ مثلا شما کاری را در علوم پزشکی می‌کنید که ظاهرا معکوس است؛ اما نتیجه خوبی می‌دهد و این در سیاست نیز اتفاق می‌افتد. تصور اینکه دستاوردهای دولت خاتمی متأثر از تنها حضور شخص خاتمی در پاستور بود؛ یعنی پایه‌های اجتماعی دیده نمی‌شود». او ادامه داد: «در دوران جنگ و در زمان هاشمی، فعالیت‌های اجتماعی در متون مختلف مملکت رخ داد که موجب این حرکت اجتماعی در دوم خرداد شد. نیروهای اجتماعی که حضور داشتند، توازنی در بین نیروها ایجاد کرد. خاتمی با تکیه بر این نیرو به پاستور رفت. وقتی نیروهای اجتماعی کنار خاتمی قرار گرفتند، او لوایح دوقلو را آورد. فردی که در آن جایگاه است، مهم نیست؛ مهم نیرویی است که در جامعه حضور دارد و فعال است و تأثیری که می‌گذارد مهم است. باید فرایندی نگاه کرد».

حمایت از کاندیدا شدن ظریف

به گزارش روزنامه اعتماد، حسین مرعشی  دبیرکل کارگزاران در چهارمین کنگره این تشکل سیاسی که به ‌تازگی برگزار شد، از لزوم حرکت احزاب، اشخاص و طیف‌های رنگارنگ جریان اصلاحات به‌ سوی حزبی فراگیر گفته؛ درخواستی که البته نمی‌توان نام پیشنهاد بر آن گذاشت، چه آنکه این درخواست به هیچ عنوان تازگی ندارد و صدایی که خواهان تشکیل حزبی فراگیر با حضور تمامی اصلاح‌طلبان است، به گوش‌ِ اهالی و آشنایان سیاست ایرانی آشناست و البته خواسته بسیاری از اصلاح‌طلبان. نکته‌ای که باعث شده علت عدم تحقق این خواسته، بیشتر محل تامل قرار گیرد.  اصلاح‌طلبان البته به‌ خصوص طی حدود یک دهه اخیر با ترفندی دیگر، تاحدودی در این مسیر حرکت کرده‌اند. آن‌هم به‌ این شیوه که به‌ جای تشکیل حزبی جامع و فراگیر با عضویت تمامی احزاب، احزاب اصلاح‌طلب فعالیت خود را در قالب کلاسیک دنبال می‌کنند و همزمان در مجمعی چون شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و فراتر از آن، نهادهایی اجماع‌ساز که زاده همین شورای هماهنگی بودند، در آستانه هر انتخابات دست به کنشگری متحد و همبسته زده‌اند.

چنان‌که تاسیس و فعالیت شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در چند انتخابات اخیر، اولین تجربه از این رویکرد و تاکتیک اجماع‌سازی اصلاح‌طلبان بود و نهاد تازه‌ تاسیسی که ظاهرا قرار است با عنوان «جبهه اصلاح‌طلبان ایران» در انتخابات پیش‌رو نقشی محوری ایفا کند، آخرین تجربه؛ نهادی که هفته گذشته اولین نشست خود را در جماران برگزار کرد و حالا در شرایطی بهزاد نبویِ پیشکسوت را در جایگاه ریاست سنی و موقت می‌بیند که ظاهرا حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی که یک روز پیش از برگزاری آن نشست جماران، از احتمال ریاست نبوی خبر داده بود، بعید نیست به‌زودی به ‌عنوان سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان ایران آغاز به کار کند. خبری که البته «اعتماد» قادر به تایید آن به ‌طور مستقل نیست اما نگاهی به آنچه این روزها از مرعشی می‌شنویم، از این حاکی است که او در قامت سخنگوی اصلاح‌طلبان اظهارنظر می‌کند.  حسین مرعشی دیروز در گفت‌وگویی مفصل با پایگاه خبری- تحلیلی خبرآنلاین از باید و نبایدهای پیش‌روی جریان اصلاحات در انتخابات پیش‌رو گفت و در عین حال در یک کنگره حزبی در کرمان نیز این الزامات را در قالب سخنرانی تبیین کرد. او که در چهارمین کنگره جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان سخنرانی می‌کرد، درحالی گفت «مردم به تاثیرپذیری از رای‌شان دچار تردید شدند و فکر می‌کند با رای دادن مشکلی از آنها در گذشته حل نشده است» که در ادامه ضمن تشریح دلایل اقتصادی این نارضایتی‌ها، تصریح کرد: «بخش دیگر ناامیدی مردم این است که جمعیتی اصرار دارند نشان دهند که می‌تواند انتخاب مردم را باطل کنند و تلاش می‌کنند تا رای مردم را تزیینی و تشریفاتی تلقی کنند.»

نگاه به انتخابات ۱۴۰۰

عباس عبدی فعال سیاسی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: حدود چهار ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است. برخلاف ۴ سال پیش که توپ انتخابات بیشتر در زمین اصولگرایان بود، این بار در هر دو زمین در جریان است. ولی بازی در این دو زمین کاملا متفاوت است. ضمن اینکه زمین‌های سوم و چهارمی هم شکل گرفته است که هر کدام بازی خود را انجام می‌دهند. در این یادداشت‌ها می‌کوشم که تا حدی به ابعاد بازی اصلاح‌طلبان اشاره کنم. به ویژه اینکه نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان هم تشکیل شده که گام مثبت و سازنده‌ای در این زمینه است و باید به آنان کمک کرد تا مسیر مناسبی را برای این انتخابات تعیین و تدوین کنند. این یادداشت نیز با همین هدف نگاشته شده است. ۱- واقعیت این است که مشارکت عمومی برای انتخابات در ایران به نسبت کم‌عمق است، حتی اگر گسترده باشد. به عبارت دیگر جامعه‌ای که احزاب آن قدرتمند نیستند یا امکان و فرصت قدرت‌یابی پیدا نمی‌کنند، جامعه‌ای که با مسائل بسیار گوناگونی دست به گریبان است، در این صورت چگونه می‌تواند طی فقط یک ماه فعالیت تبلیغاتی آن هم از سوی افراد و نه احزاب، به شناخت سیاسی مناسبی از نامزدها برسد؟ این واقعیت در انتخابات‌هایی که در پایان دوره دوم رییس‌جمهور مستقر است و همه نامزدها جدید هستند، نمایان‌تر است. با همه اینها ما روی زمین زندگی می‌کنیم و باید واقعیات را در نظر بگیریم. فعلا تا اطلاع بعدی، همین است. ۲- یک انتخابات قابل قبول چه ویژگی‌هایی دارد؟ آیا این ویژگی‌ها صفر و یک است؟ به نظر می‌رسد که ویژگی‌های زیر مهم هستند. همه اقشار و گروه‌ها و گرایش‌ها، نامزدهای مورد نظر خود را داشته باشند. رقابت‌ها منصفانه و بدون تبعیض باشد. اجرای انتخابات سالم و بدون مشکل باشد. فرد پیروز مانع غیرمتعارفی برای انجام برنامه‌هایش نباشد. مهم‌تر از همه اینکه انتخابات یک بازی با جمع جبری صفر نباشد. 

روزنامه جهان صنعت تیتر «وعده‌های انتخاباتی بی‌سرانجام به مردم ندهید» را برای یادداشت خود برگزید و آورد: یقینا دادن قول و وعده‌های خوب و امیدبخش به مردم در هر انتخاباتی از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری، یکی از ابزارهای مهم برای کسب پیروزی است اما نامزدهای انتخاباتی برای کسب پیروزی اساس کار خود را بر صداقت گذارند.

جمع بندی:

مدیریت تبلیغات انتخابات پرشور و مردمی اقتضا می‌کند که همگان ضمن معرفی و تبلیغ نامزد انتخاباتی خود، تمامی شئونات اسلامی را نسبت به یکدیگر مراعات کنند و رعایت این مسئله مساوی با ترویج گسترده‌ ادب اسلامی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha