تعداد کارکنان شهرداری تهران کم شد؟

تهران - ایرنا - اگرچه در سال‌های اخیر آمار رسمی از تعداد کارکنان شهرداری تهران رسانه‌ای نشده‌است اما نگاهی به آمارهای منتشر شده در لایحه بودجه سال آینده این نهاد حاکی از کاهش رقم هزینه‌های ناشی از حقوق و مزایای مستمر آنها دارد.

به گزارش ایرنا، یکی از چالش های مدیریت شهری در دوره پنجم شورای شهر، افزایش بی سابقه تعداد حقوق بگیران شهرداری در دهه قبل از آن بود؛ آنطور که مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در سال ۹۶ گفته بود، ۶۸ هزار کارمند به طور رسمی در شهرداری حضور داشتند اما بیش از ۱۳۰ هزار نفر از شهرداری حقوق می گرفتند که پرداختی به آنها در مجموع هر ماه نزدیک ۵۵۰ میلیارد تومان برای شهرداری هزینه داشت.

در همان سال معاون وقت مدیریت منابع انسانی شهرداری تهران به ایرنا گفته بود: سه برابر پست های مصوب برای کارکنان شهرداری، کارمند در این مجموعه به کار گرفته شده است؛ شهرداری تهران ۲۰ هزار پست مصوب و ۶۸ هزار کارمند دارد.

از این رو طی سال های گذشته بحث ساماندهی نیروهای انسانی شهرداری مطرح شد و البته پس از مدتی تب پیگیری آن در رسانه ها نیز فروکش کرد؛ اکنون با ارایه لایحه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران می توان نمای روشنتری از وضعیت کارکنان این نهاد شهری به دست آورد.

بر اساس این لایحه، شهرداری تهران سال آینده قصد دارد بیش از ۵۴ هزار و ۲۴ میلیارد ریال صرف پرداخت حقوق و مزایای مستمر کارکنان خود کند؛ اگر این رقم را بر ۱۲ ماه سال تقسیم کنیم، به رقم چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در هر ماه می رسیم یعنی برابر ۴۵۰ میلیارد تومان در ماه.

حال حتی اگر تورم سالیانه را که در محاسبه حقوق کارمندان مبنای عمل دستگاه های اجرایی قرار می گیرد، نادیده بگیریم، می توان گفت که در حدود چهار سال گذشته شهرداری تهران توانسته حدود ۹۰ میلیارد تومان در ماه از هزینه‌های مربوط به حقوق و مزایای مستمر کارکنان خود کم کند؛ هرچند هنوز آمار دقیق و نهایی کارکنان شهرداری اعلام نشده است.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که حقوق و مزایای کارکنان شهرداری در سال‌ آینده متناسب با بودجه مصوب دولت برای کل کشور و نیز تصمیمات شورای عالی کار برای تعیین دستمزد کارگران افزایش خواهد یافت؛ موضوعی که در تبصره ۲۱ لایحه بودجه شهرداری تهران نیز بر آن تاکید شده است.

سایر هزینه های شهرداری چقدر است؟
آنطور که لایحه بودجه شهرداری تهران می گوید، سال آینده این نهاد ۱۱۰ هزار و ۸۷۵ میلیارد و ۳۸۲ میلیون و ۷۶۱ هزار ریال صرف «سایر هزینه‌ها» خواهد کرد که با احتساب پرداختی های حقوق کارکنان، کل هزینه پرداخت‌های هزینه ای آن به رقم ۱۶۴ هزار و ۸۷۵ میلیارد و ۳۸۲ میلیون و ۷۶۱ هزار ریال خواهد رسید.

در بخش تملک دارایی های سرمایه ای که به اعتبارات عمرانی موسوم است نیز میزان پرداختی های پیش بینی شده شهرداری بیش از ۲۰۸ هزار و ۱۵۲ میلیارد ریال و تملک دارایی های مالی ( اسناد مالی) رقمی بالغ بر ۱۰۳ هزار و ۸۱۵ میلیارد ریال خواهد بود.

کدام مناطق شهرداری پرهزینه تر است؟

جدول مربوط به توزیع هزینه های شهرداری تهران در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این نهاد نیز گویای آن است که به ترتیب سه منطقه ۴، ۱ و ۲ شهرداری در زمره پرهزینه‌ترین مناطق شهری به شمار می روند؛ منطقه ۴ شهری ۷ هزار و ۶۶ میلیارد ریال، منطقه ۱ شهری ۶ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال و منطقه ۲ شهرداری بیش از ۶ هزار میلیارد ریال هزینه اعم از جاری و عمرانی صرف امور شهری خواهد کرد.

البته این را هم باید گفت که مناطق شهری ۱۲، ۲۲ و ۱۵ در رده های بعدی پرهزینه ترین مناطق شهرداری به شمار می روند.

به طور کلی شهرداری تهران در سال آینده بالغ بر ۹۶ هزار و ۶۶۲ در مناطق ۲۲ گانه شهری هزینه خواهد کرد که بیش از ۶۸ هزار میلیارد ریال آن مربوط به بخش های هزینه ای و ۲۸ هزار و ۶۳۴ میلیارد ریال مربوط به تملک دارایی های سرمایه ای خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha