به گزارش ایرنا، محسن هاشمی روز شنبه در آئین افتتاح ۸ بازار میوه و تره بار پایتخت به تاریخچه و هدف تاسیس میادین میوه و تره بار اشاره کرد و یکی از مهمترین دلایل ایجاد این میادین را شبکه توزیع ناکارآمد محصولات غذایی، کشاورزی و میوه و تره بار عنوان کرد.
وی ادامه داد: این ناکارآمدی سبب شد تا از زمان رژیم گذشته، مسئولان به فکر یک توزیع کارآمد باشند که نخستین بازار میوه و تره بار بعد از انقلاب اسلامی هم در تهران و در زندان «قزل قلعه» ایجاد شد و هدف آن، کم کردن واسطه های زیادی بود که سبب افزایش قیمت محصولات کشاورزی میشد.
به گفته هاشمی، سازمان میادین میوه و ترهبار با کاهش فاصله میان تولید کننده و مصرف کننده و استفاده از لوازم علمی و فنی توانسته رضایت بخش زیادی از شهروندان را جلب کند و بر اساس نظرسنجیها این سازمان در مقایسه با دیگر بخشها توانسته نمره قابل قبولی از سوی شهروندان بگیرد.
وی افزود: در کنار رضایتمندی شهروندان اما باید نگاه آسیب شناسانه هم به این موضوع داشت و درواقع باید ببینیم آیا واقعا میادین میوه و تره بار واسطهها را حذف کرده است؟
رئیس شورای شهر تهران گفت: احساس میشود هنوز قیمت محصولات کشاورزی از تولید کننده تا مصرف کننده، فاصلهای ۱۰ برابری دارد که این فاصله نشان میدهد هنوز به اهداف اصلی این سازمان نرسیدیم هرچند بخشی از قیمت کاسته شده است.
وی خاطرنشان کرد: هنوز مشکلاتی در نحوه واگذاری و قیمت غرفهها و قیمت محصولات وجود دارد که اگر این مشکلات را حل کنیم، رضایت مندی شهروندان بیشتر می شود.
روزانه یک میلیون تهرانی از میادین میوه و تره بار خرید می کنند
رئیس کمیسیون سلامت، خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر تهران هم در این آیین گفت: رضایتمندی مردم زمانی بیشتر می شود که خدمات ارائه شده به آنها سریع گسترده و با کیفیت و ارزان باشد.
زهرا صدراعظم نوری افزود: شهرداری تهران و مدیریت شهری طبق قانون وظایف و ماموریت هایی دارد که ملزم به انجام آنهاست اما اینکه مدیریت شهری وظیفه عرضه محصولات میوه و تره بار را داشته باشد، در قانون نیامده است.
به گفته نوری، از آنجا که هدف، زندگی بهتر برای شهروندان بوده است بعد از مصوبه شورای انقلاب در سال ۵۸ با هدف حذف واسطهها به شهرداری اجازه داده شد که اماکن و بازارهایی برای فروش میوه و تره بار ایجاد کند.
این عضو شورای شهر گفت: هم اکنون حدود یک میلیون نفر در روز از خدمات میادین میوه و تره بار استفاده میکنند و با فعالیت هایی که در آن انجام می شود واسطه های غیرضروری حذف و نظام توزیع بهینه و موجب تعادل اقتصادی شده است.
وی به رضایتمندی شهروندان از میادین میوه و تره بار اشاره کرد و گفت: در ارزیابی هایی که انجام شده است میزان رضایت شهروندان در عرضه محصولات و استفاده از این میادین افزایش یافته است و محصولات در این میادین از قیمت پایین تری برخوردارند و یک فضای رقابتی ایجاد شده است که قیمت کاهش و کیفیت بالا برود.
نوری ادامه داد: شورای شهر با هدف اینکه بتواند خدمات بهتر و زیست مناسب تری را برای شهروندان فراهم کند در برنامه سوم خود مقرر کرده که شهرداری تهران بتواند بازارهای مورد نیاز را در محلات ایجاد کند و در برنامه ریزی های انجام شده تا آخر این برنامه حدود ۶۰ محله دیگر به میدان تره بار مجهز می شود و این عدالت توزیعی را در سطح شهر تهران فراهم می کند.
وی از مدیران سازمان میادین میوه و تره بار خواست صنایع تبدیلی را در این میادین دنبال کنند و گفت: علاوه بر صنایع تبدیلی، باید کاری کنیم که دور ریز میوه ها هم کم شود.
نوری افزود: با توجه به شرایط کرونا و استفاده بیشتر از فضای مجازی، میادین میوه و تره بار باید فروش اینترنتی را توسعه دهند که ظاهرا برنامههایی هم در حال انجام است.
وی همچنین از وزیر جهاد کشاورزی درخواست کرد که بر روی کیفیت محصولات عرضهشده در این میادین نظارت بیشتری داشته باشند تا کیفیت آنها افزایش پیدا کند.
۸ بازار جدید میوه و تره بار در پنج پهنه تهران با حضور کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، پیروز حناچی شهردار، محسن هاشمی رئیس شورای شهر و مدیران شهری پایتخت امروز افتتاح و بهرهبرداری شد.
این ۸ بازار شامل بازارهای ارم تجریش در شمال، نوبنیاد در شمالشرق، شهرک قدس در شمالغرب، فرحزاد در غرب، جرجانی در جنوبغرب، امامت در شرق، هاشمی در جنوبشرق و راهآهن در محدوده مرکزی پایتخت است.
نظر شما