۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۲۶
کد خبرنگار: 2202
کد خبر: 84245869
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاهش نرخ بیکاری نیازمند بانک اطلاعاتی جامع است

۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۲۶
کد خبر: 84245869
کاهش نرخ بیکاری نیازمند بانک اطلاعاتی جامع است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: کاهش نرخ بیکاری نیازمند بانک اطلاعاتی جامع است تا براساس جامعه آماری مشخص در استان اولویت‌بندی و تخصیص اعتبار صورت گیرد.

عباسعلی بهاری روز یکشنبه در نشست بررسی وضعیت اشتغال خراسان جنوبی که با حضور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: در حوزه اشتغال و بیکاری باید بانک اطلاعاتی قوی شامل تعداد بیکاران، نرخ بیکاری، انگیزه و ‌مهارت افراد بیکار، وضعیت معیشت و توانمندی‌های اقتصادی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد تا یک جامعه آماری داشته باشیم.

وی گفت: استناد به جامعه آماری پنج سال قبل مشکلی را حل نخواهد کرد و با شیوع ویروس کرونا و تاثیرات آن بر حوزه اشتغال باید بانک اطلاعاتی را به‌روز و اشتغالزایی را بر این اساس آغاز کنیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: در حوزه تعهدات دستگاه‌های اجرایی که امسال ۱۸ هزار و ۸۰ تعهد شغلی صورت گرفته و تاکنون ۱۱ هزار و ۵۲۴ فرصت شغلی فراهم شده باید توجه بیشتری شود این تعداد از تعهد تاکنون تا چه میزان به صورت پایدار عملیاتی شده است.

وی تصریح کرد: اگر تعهد ایجاد شده منجر به اشتغال پایدار نشود، مشکلی را حل نمی‌کند و اتلاف هزینه‌ها، وجود نیروی بیکار و سرخورده و محقق نشدن تعهدها را به همراه خواهد داشت.

بهاری گفت: ۲۲ دستگاهی که در حوزه اشتغال تعهد دارند، باید اولویت را به آسیب‌های اجتماعی بدهند تا وضعیتی که در استان در این حوزه هست را کنترل کنیم.

وی بیان کرد: متاسفانه بانک اطلاعات جامع را در حوزه مشاغل و اشتغال نداریم و لازم است اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی افزود: بسیاری از مشکلات استان ناشی از فقر اقتصادی و فرهنگی و موقعیت استان است که باید ریشه‌یابی شود.

وی گفت: در معلولیت‌ها وضعیت مطلوبی را در استان نداریم که باید دستگاه‌های متولی مثل بهزیستی ورود پیدا کنند و ساماندهی شود.

بهاری اظهار داشت: در موضوعاتی که در حال حاضر وجود دارد مثل زباله‌گردی آمار رسمی و غیر رسمی افراد شناسایی شده در استان ۲۶۳ نفر هستند که باید با فرصت‌های شغلی پیوند بخورند و وضعیت موجود ساماندهی شود.

وی تکدی‌گری را از دیگر مسائلی دانست که در استان باید ساماندهی شود و افزود: امیدواریم با راه‌اندازی دفتر فوریت‌های اجتماعی شهرداری بیرجند که با حمایت دفتر اجتماعی استانداری و با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان تحقق پیدا کرد بتوان بخش قابل توجهی از افراد آسیب‌دیده را شناسایی و نسبت به ایجاد انگیزه برای شغل پایدار آنها اقدام کرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: متاسفانه بعد از شیوع ویروس کرونا فرصت‌های شغلی یک سوم شده و از چهار هزار و ۵۰۹ فرصت شغلی تعریف شده به هزار و ۳۳۰ فرصت رسیده که با تعطیلی فروشگاه‌ها و مراکز اشتغال فشار بر بدنه اجتماعی سنگین شده و اعتبارات بیشتری باید اختصاص یابد.

وی افزود: امسال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هم بر وضعیت اشتغال و سلامت جامعه سایه انداخت که تبعات آن هنوز در جامعه وجود دارد و باید رصد شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: ایجاد اشتغال پایدار در روستاها از اولویت‌های این اداره کل است و طبق پیگیری‌های صورت گرفته سهم اعتباری استان از ۳۷۱ میلیارد تومان به ۳۹۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

غلامرضا اشرفی افزود: خراسان جنوبی با نرخ بیکاری ۶.۶ در پاییز امسال دومین استان کشور از نظر کاهش نرخ بیکاری بوده است و در پنج فصل گذشته در کاهش نرخ بیکاری رتبه اول و دوم کشور را داشتیم و همچنان برای کاهش نرخ بیکاری در حوزه‌های مختلف فعالیت خود را افزایش خواهیم داد.

وی با بیان اینکه طرح اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری از سال ۹۷ به صورت مرحله به مرحله انجام شد گفت: جلسات کمیته فنی و نظارت با بانک‌ها به صورت مرتب انجام می‌شود تا کمترین انحراف در این زمینه وجود داشته باشد.

وی گفت: شهرستان‌های خوسف، بیرجند و ‌طبس بیشترین سهم را در جذب اعتبارات اشتغالزایی روستایی و عشایری داشتند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اظهار داشت: در زمینه صدور مجوز مشاغل خانگی از ابتدای امسال تاکنون ۸۸۶ مجوز با همکاری سایر دستگاه‌های پیشران اقتصادی و فرهنگی صادر شده و درخصوص موضوع کرونا که مشاغل کلان با محدودیت روبه‌رو هستند، حوزه مشاغل خانگی بیشتر مورد توجه قرار گرفت و تاکنون ۱۱۴ طرح تسهیلات قرض‌الحسنه گرفتند.

وی ادامه داد: بیش از هفت میلیارد تومان طرح در بانک‌های عامل داریم که تاکید ما بر این است تسهیلات در وقت معین پرداخت شود.

اشرفی با بیان اینکه ۲۲ دستگاه در حوزه ثبت اشتغال فعالیت می‌کنند گفت: تاکنون ۱۱ هزار و ۵۳۴ اشتغال ثبت شده در استان داریم که بالاترین آن مربوط به کمیته امداد بوده است.

وی افزود: حوزه جهاد کشاورزی نسبت به تعهدی که پیش بینی شده کمترین میزان تحقق اشتغال را دارد که امیدواریم تا پایان سال گام‌های موثری در این زمینه برداشته شود.

وی با بیان اینکه شهرستان زیرکوه بالاترین میزان تحقق اشتغال را داشته است گفت:  ۸۸ درصد سهم در نظر گرفته اشتغال در این شهرستان محقق شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اظهار داشت: در اجرای طرح یارانه دستمزد نیز دولت برای هر بیمه شده جدید ۳۰ درصد دستمزد را به عنوان یارانه به کارفرما پرداخت می‌کند و از پایان مهر سال گذشته تاکنون مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به کارفرما پرداخت می‌شود و ۹۸۵ مورد تاکنون ثبت و سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

وی گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا بیمه بیکاری و پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های آسیب دیده مطرح شد و برای بیمه بیکاری ۶ هزار و ۳۰۰ نفر ثبت‌نام کردند که در راستای ۱۴ رسته شغلی به پنج هزار و ۵۰۰ واحد شناسایی شده از طرف دولت مبلغی به حساب نیروهای کار پرداخت شد.

اشرفی تصریح کرد: برای پرداخت تسهیلات ۱۰ بانک عامل و ۱۳ دستگاه اجرایی هماهنگی لازم را انجام می‌دهند که تاکنون ۶ هزار و ۶۶۹ پرونده به بانک‌های عامل معرفی شده است.

وی با بیان اینکه ۹۴۲ تعاونی در استان فعال است افزود: این تعاونی‌ها با ۷۰۸ هزار عضو بخش زیادی از جمعیت استان را شامل می‌شود که در این تعاونی‌ها ۹ هزار و ۸۱۲ اشتغال ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنگوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۲ تعاونی در این استان تشکیل شده که بیشتر آنها در بخش‌های تولیدی و توزیعی بوده‌ است.

وی تاکید کرد: رویکرد ما فعالسازی تعاونی جوانان و حوزه بانوان است که پس از استان فارس رتبه دوم را در حوزه تشکیل تعاونی‌ها داشتیم.

اشرفی آموزش در حوزه تعاون را مهم دانست و گفت: باید به برندسازی در این حوزه توجه داشت و در حال حاضر ۱۹ تعاونی استان ۲۶ برند را ثبت کردند که در زمینه ثبت برند هزینه را پرداخت می‌کنیم.

وی بیان کرد: در حوزه کاریابی هزار و ۳۳۵ جوینده کاریابی از ابتدای سال جاری به مراکز مراجعه کردند که از این تعداد ۸۹۳ مرد و ۴۴۳ نفر خانم بودند و در ۱۰ ماه اخیر ۴۶۱ به کار گمارده داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha