به گزارش ایرنا، «محمد راستاد» امروز (یکشنبه) در مراسم امضای تفاهمنامه بین وزارتخانههای راه و شهرسازی و میراث فرهنگی و گردشگری باهدف توسعه گردشگری ساحلی و دریایی، این همکاری را موجب افزایش ظرفیتهای کشور در این حوزه برشمرد و افزود: بدون شک داشتن نزدیک به پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب کشور و جاذبههای موجود، نشاندهنده این است که کشور ما از نظر جاذبههای طبیعی گردشگری دریایی هیچ کمبود و نقیصهای در سطح منطقه و جهان ندارد.
وی ادامهداد: هم اکنون ۵۷ کشتی مسافری فعال در بنادر کشور وجود دارد که هفت هزار و ۵۰۰ صندلی ظرفیت داشته که بهطور عمده این کشتیها در مسیر بندرعباس به جزیر قشم در حال حرکت هستند، اما کشتیهایی نیز در بنادر اصلی وجود دارد، همچنین ۱۲ هزار قایق ثبت شده داریم که تعداد زیادی از آنها نوع ثبتشان تفریحی است که از این میزان ۵۰۰ قایق در باشگاههای دریایی ثبت و در آنجا مشغول به فعالیت هستند.
راستاد بیانداشت: علاوه بر این موارد که به جابهجایی مسافر و گردشگری اختصاص دارند، ۵۰ فروند لندینگکرافت در بنادر کشور داریم که در پیک سفرها به ۶۰ عدد افزایش پیدا میکنند. این لندینگکرافتها ظرفیت جابهجایی ۲ هزار و ۵۰۰ خودرو و هشت هزار نفر مسافر را دارند که مسافران همان سرنشینان خودرو هستند که مسیر اصلی تردد آنها بین سرزمینهای اصلی و جزیره قشم است، البته این ترددها در نقاط دیگر از جمله کیش و به شکل محدود بین گناوه و خارک نیز برقرار است.
وی اضافهکرد: اقلیمهای متنوع ایران در خشکی جاذبههای تاریخی و گردشگری زیادی داشته و همیشه نمایش تمدن کشور در آنها دیده شده، از این رو کمتر به جاذبههای طبیعی دریا پرداخته شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: علاقه در کشور به گردشگری دریایی وجود دارد و باید تلاش شود که از این منظر کمبودی از نظر زیرساختها، تجهیزات و امکانات در این حوزه در کشور نداشته باشیم تا باعث شود هموطنان برای استفاده از این ظرفیت به کشورهای دیگر سفر نکنند.
ساخت ۷۵ اسکله و تاسیسات گردشگری برای ایجاد انگیزه حضور بخش خصوصی
وی افزود: برای تشویق به حضور بخشخصوصی در حوزه گردشگری دریایی لازم بود که سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی، سرمایهگذاریهایی داشته باشد، به همین دلیل خود سازمان از محل وجوه اداره شده خود اقدام به اعطای تسهیلات کرد که این تسهیلات سهلالوصول هستند و برای توسعه زیرساختها و شناورها در این حوزه اختصاص داده میشود.
راستاد ادامهداد: در همین راستا در مجموع ۷۵ اسکله و تاسیسات مختص گردشگری دریایی در نوار ساحلی شمال و جنوب با حدود ۷۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی سازمان احداث به بهرهبرداری رسید تا شرایط تردد مسافران دریایی بهبود و ارتقاء یابد؛ به عنوان مثال در سایتهای گردشگری جزیره قشم که بیشترین تقاضا را در سال دارد، برای تردد در قسمتهای مختلف این جزیره علاوه بر ساخت چندین اسکله، تسهیلاتی در مجاورت این اسکلهها ایجاد شد تا یک شرایط ایدهآل را هم از نظر ایمنی و هم آسایش مسافران فراهم کرده باشیم.
افتتاح نخستین بندر گردشگری کشور تا پایان ۱۴۰۰
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریحکرد: نخستین و بهترین بندر که کارکرد آن گردشگری است را در «چمخاله» در دست ساخت داریم، تاکنون ۱۲۰ میلیارد تومان صرف احداث این پروژه شده است که ۵۰ درصد پیشرفت داشته و با روندی که دارد تا پایان ۱۴۰۰ به بهرهبرداری رسیده و میتواند به یکی از نقاط جذاب نوار ساحلی استان گیلان تبدیل شود.
وی ادامهداد: برای توسعه صنعت گردشگری دریایی در هفت استان مطالعات شناسایی مناطق مستعد در این حوزه انجام گرفت که در قالب مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور این موضوع الهام گرفته شد و به عنوان مثال، در استان هرمزگان فقط ۳۰ نوع زمینه گردشگری در قالب این مطالعات شناسایی شدند.
به گزارش ایرنا، آیین امضای تفاهمنامه مشترک امروز (یکشنبه) با حضور «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی و «علیاصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در محل این وزارتخانه برگزار شد.
این تفاهمنامه در راستای رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی درخصوص اهمیت توسعه مباحث دریایی و ضرورت مشارکت و بهرهبرداری همهجانبه از ظرفیت دریا در توسعه گردشگری ساحلی و دریایی با تاکید بر جزایر کشور و تعاملات دوجانبه و نیز به موجب تصویبنامه هیات وزیران با موضوع ابلاغ سند راهبردی توسعه گردشگری به امضا رسید.
نظر شما