شما برنده شدید؛ مروری بر یک سناریوی تکراری

تهران- ایرنا- تماسی با شماره واتساپی با شهروندان برقرار می‌شود و آن سوی تماس یک نفر این خبر خوش را می‌دهد که شما برنده منتخب برنامه رادیویی شدید، برنامه ای که با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک مرکزی برگزار می‌شود.

مبلغ جایزه در نظر گرفته شده برای این برنده که از قضا ۱۴ نفر انتخاب شده اند به ۱۰ میلیون تومان می رسد و مدام از آن سوی خط که کارشناسان آن به طور مستمر تغییر می کنند، یک نفر تاکید می کند که ما حق دسترسی به اطلاعات بانکی شما را نداریم.

شما به تاکید شخص آن سوی تماس، به برنامه زنده رادیویی که تاکید می شود هم اکنون از رادیو فرهنگ در حال پخش است، متصل می شوید و آن سوی خط نیز مجری که صدای دلنشینی نیز دارد، از شما بابت اینکه تاکنون هیچ تخلفی در خصوص شماره تماس شما ثبت نشده است، تشکر می کند.

مجری ادامه می دهد تاکنون از کدام نرم افزارهای بانکی و تلفنی برای جابجایی پول استفاده کرده اید و یکی از نرم افزارها را نام می برید و در ادامه، دور جدید این بازی که نتیجه ای غیر از خالی شدن حساب های شما ندارد، شروع می شود.

مکالمه شما در ادامه با کارشناس دیگری جریان دارد که آدرس میدان آرژانتین، خیابان الوند، دفتر صدا و سیما واحد دریافت جوایز رادیویی داده و تقاضا می شود برای دریافت هدیه، با در دست داشتن مدارک شناسایی و ۶ رسید بانکی که سه مورد آن مربوط به آخرین موجودی شما قبل از پرداخت جایزه و سه مورد دیگر مربوط به پس از دریافت هدیه است، به آدرس داده شده مراجعه کنید.

آن سوی خط مردانی مدام با شما صحبت می کنند که عنوان کارشناس و کارشناس ارشد را یدک می کشند و به طور مستمر اگر خانم باشید تکرار می کنند خواهرم ما حق دریافت اطلاعات بانکی شما را نداریم، اما اکنون برای شما کدی ارسالی می شود که آن را برای ما قرائت کنید.

این روند دریافت کد همچنان ادامه دارد در حالی که این کارشناسان تاکید دارند که تمام مکالمات که از طریق واتساپ و با شماره +۸۵۵۹۰۶۸۰۹۸۱ ضبط می شود و هم اکنون حراست صدا و سیما در جریان تمام اقدامات و مکالمات هستند و این مکالمه تا زمانی که پیامک واریز را دریافت نکرده باشید، ادامه خواهد داشت.

در ادامه از شما نام سه بانکی که در آنها شماره حساب فعالی دارید، تقاضا می شود با تاکید بر اینکه حق اطلاعات بانکی را نداریم در حالی که از شما پس از معرفی بانک ها هشت رقم میانی کارت بانکی، تاریخ انقضا و شماره کلاسه کارت دریافت می شود، اطلاعاتی که به طور کامل شخصی است و با وجود تاکید شما بر شخصی بودن این اطلاعات، این پاسخ را دریافت می کنید که به ما اطلاعات را نمی دهید در نرم افزار مورد نظر که «بله» یا «آپ» باشد، ثبت می کنید.

روند مکالمه زمانی تغییر می کند که از شما نام کاربری و پسورد ورود به این نرم افزارها خواسته می شود و اگر چنین اطلاعاتی نداشته باشید با فعال نکرده باشید، شخص حاضر در آن سوی مکالمه که در نیم ساعت مکالمه چهار بار تغییر نام و سمت داده است، درخواست می کند که خود را بدون توجه به زمان انجام مکالمه که اغلب پاسی از شب است، به پای دستگاه های خودپرداز برسانید و به این طریق اطلاعات بانکی خود از جمله تعداد ارقام موجودی و تاریخ دریافت آخرین موجودی را اعلام کنید.

در حقیقیت تمامی این مکالمه شاید ساعتی بیشتر زمان نبرد اما روند ورود افراد دیگر به حساب های بانکی شما را فراهم می کند و اگر ساده انگارانه به ماجرا نگاه کنید و از ذوق برنده شدن چندین میلیون، متوجه دادن اطلاعات بانکی خود نباشید، در تله کلاهبرداران گرفتار شده اید.

این داستان تکراری در هر روز بارها برای شهروندان در نقاط مختلف رخ می دهد، پلیس فتا بارها تاکید می کند که به تماس هایی که شما را تا پای دستگاه خود پرداز می کشاند اعتماد نکنید و با این وجود این تماس ها که به طور حرفه ای طراحی شده است.

سوال اینجاست که چرا تاکنون صدا و سیما و به طور دقیقتر رادیو نسبت به این موضوع هیچ واکنش نداشته و اعلام موضع نکرده است؟ و از سوی دیگر چرا نرم افزاری مانند بله زمینه دسترسی افراد غیر به فضای شخصی را به آسانی فراهم می کند و به این طریق با عنوان ورود ربات که به سیستم بانک مرکزی متصل است، اطلاعات شخصی را دریافت می کند؟ 

به نظر غفلت در پاسخدهی روشن به این پرسش ها، زمینه سودجویی را برای فرصت طلبان فراهم می سازد و شهروندان نیز با ذوق شنیدن برنده شدن، در تله این افراد گرفتار می شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha