وزیر آموزش و پرورش: تجربه‌های آموزش در دوران کرونا مستندسازی شود

شیراز- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: جمع‌آوری شواهد و مستندات از آموزش در دوران کرونا بسیار اهمیت دارد و این وضعیت باید مستندسازی و از تجربه‌های آن در آینده بهره گیری شود.

به گزارش ایرنا، محسن حاجی میرزایی چهارشنبه ۱۳اسفندماه در آیین افتتاحیه همایش ملی آموزش دردوران همه‌گیری کرونا (فرصت‌ها، چالش‌ها و دستاوردها) در شیراز، عنوان کرد: فهم زیست‌بوم جدید آموزش نیاز اساسی آموزش و پرورش در دوران همه‌گیری کروناست.

او که سخنانش را خطاب به همایش از طریق فضای مجازی بیان می کرد، افزود: این بیماری مانع از حضور دانش‌آموزان در مدارس شد که در نظام آموزشی رویدادی عظیم است و موجب افزایش فشار بر همه نظام آموزشی می‌شود؛ زیرا هیچکس آمادگی چرخش از آموزش رو در رو به آموزش مجازی را نداشت.

حاجی میرزایی بیان داشت: این موضوع نیازمند توانایی های ویژه و انگیزه موثر بود، آن هم برای نظامی که دهه‌ها ساختار خود را بر اساس روشی معین پایه‌ریزی کرده بود.

وی ادامه داد: این تغییرات چشم‌گیر همزمان با افزایش نگرانی‌ها از وضعیت سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان،همه ارکان آموزش را متأثر کرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه محدودیت تعاملات اجتماعی، ارتباط با همسالان ‌و کاهش تحرک جسمی عوارض نگران کننده‌ای را برای دانش‌آموزان پدید آورده است، عنوان کرد: این در حالی است که شرایط خانواده‌ها یکسان نیست و افرادی که در وضعیت نامناسب‌تری هستند، آسیب‌های جدی تری می‌بینند.

وی با اشاره به اینکه معلمان در این دوران می‌بایست وارد عرصه آموزش مجازی می‌شدند، افزود: این مهم نیازمند سازوکارهای متفاوتی بود و به این پرسش ها پاسخ می‌داد که معلمان، دانش‌آموزان، استان‌ها و ستاد آموزش تا چه حد آماده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش ارزشیابی را از دغدغه های بسیار مهم در این دوران دانست و بیان کرد: هم‌اکنون روش‌های ارزشیابی با چالش‌های مهمی مواجه شده است و از مسایل مهمی که باید به آن توجه کرد ارزشیابی آموخته‌های دانش آموزان و برگزاری آزمون است؛ در این همایش لزوم سازماندهی از آشفتگی ضروری است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه از آموزش در دوران کرونا باعنوان آموزش در بحران یاد می‌کنند؛ نه آموزش غیرحضوری گفت: جدای از موضوع دستیابی به امکانات، وضعیت مطلوب و هماهنگ نیست و خانواده‌ها دچار اضطراب هستند و ساماندهی این آشفتگی مهم است.

وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت فعالیت انسان‌های خلاق در این بحران یاد کرد و گفت: آنان می‌توانند از ابعاد این آشفتگی درک عمیق تری پیدا کنند و برای آن راهکار بیندیشند.

وی مراقبت حداکثری از اهداف و اصول کلیدی آموزش را در ضمنِ انعطاف مهم ارزیابی کرد و افزود: تمام برنامه‌ها باید هماهنگ با وضعیت جامعه باشد و مراقبت از آمادگی های روانی تداوم توانمندی‌ها و برقراری انگیزه‌های معلمان و دانش‌آموزان اهمیت دارد.

او با بیان اینکه ایجاد انگیزه در فضای جدید مهارتی ویژه می‌طلبد، گفت: در وضعیتی که دانش آموزان حضور ندارند برای تجهیز آنان به آموختن مهارت های جدی نیاز داریم.

حاجی میرزایی بر اهمیت درک نگرانی‌های خانواده‌ها، گفت: باید مسوولان را برای همراهی در این مسوولیت مهم به کار گیریم.

وزیر آموزش و پرورش زیست بوم جدید آموزشی را سرشار از عناصر یادگیری خواند و بر اهمیت افزایش سطح یادگیری تاکید کرد و گفت: در این وضعیت، ارتباطی که مدرسه با خانواده برقرار می‌کند باید همدلانه باشد و به افزایش بار اضافه بر آنان منجر نشود.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه برخی دروس مانند علوم اجتماعی، هنر و تربیت بدنی آسیب دیده‌اند ادامه داد: درس درجه یک و دو نداریم و همه درس‌ها به یک میزان اهمیت دارند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه اظهار کرد: سال‌ها بود نمی‌توانستیم از کادری که ایجاد کرده‌ایم، بیرون بزنیم اما امروز امکان خروج از این چارچوب فراهم شده و در سایه آن، امکان تعامل و پیوند مدرسه، خانه، اولیا و مربیان فراهم شده که باید تقویت و تثبیت شود.

حاجی میرزایی عنوان کرد: چنانچه از کرونا بگذریم و پیوندمان با خانواده‌ها اصیل نشده باشد، دچار خسران شده‌ایم.

او با بیان اینکه هم‌اکنون با ریسک های متعددی مواجهیم و باید بتوانیم اثرات این بحران را برای آموزش استفاده کنیم، گفت: از این دوران برای چند دوره دکتری تجربه برای یادگیری وجود دارد و از امروز باید خود را برای تبادل تجربیات در دوران پس از کرونا آماده کنیم.

وی ادامه داد: اگر تا پیش از این انتقال تجربیات باهم موضوعیت نداشت امروز هر دانش‌آموز یک موضوع مطالعه است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بهره‌گیری از شبکه‌های مختلف برای تداوم یادگیری اضافه کرد که تاکنون از رادیو کمتر استفاده شده است و باید بررسی کنیم که چگونه می توان از این  امکان ارتباطی بهره برد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان سخنانش از طریق فضای مجازی با بیان اینکه درباب آموزش در دوران کرونا می‌توان چالش‌هایی را احصا کرد، گفت:با شروع بحران کرونا همچون دیگر نظام‌های آموزشی به داشته‌های خود اکتفا کردیم و با توجه به امکانات چهار راهبرد اصلی به کمک سیستم آموزشی آمد.

علیرضا کمرئی افزود: در اولین قدم با تکیه بر تجربه‌های اندک معلمان، آموزش در پیام‌رسان های داخلی و خارجی آغاز شد و آموزش و پرورش به سرعت آموزش دروس در تلویزیون را آغاز کرد و آن را به صورتی فراگیر عمق بخشید و سعی کرد کیفیت آموزش را ارتقا دهد.

این مقام وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: همچنین پلت‌فرم مجازی را راه‌اندازی کردیم و این امکان را فراهم ساختیم که آموزش ملی به امکاناتی در سطح جهانی دسترسی یابد؛ همچنین نگارش و توزیع درسنامه ها از راهبردهای آموزشی دوران کرونا بوده است.

وی ادامه داد: اخیرا تجربه‌های جهانی را باعنوان نقاط مشترک تلخیص و منتشر کرده‌ایم که مقایسه آنها نشان می‌دهد آموزش و پرورش در این دوران فعال بوده است.

کمرئی با بیان اینکه مدیریت و راهبری مدرسه از چالش های این دوران است که باعث بر هم خوردن نظم پیشین شد، عنوان کرد: بدین ترتیب در پی پاسخ به این پرسش بودیم که چگونه باید گروه بندی کرد، بهداشت را افزایش داد، اجتناب خانواده‌ها از حضور دانش‌آموزان در مدرسه را مدیریت کرد.

او استفاده از تجربه‌های جهانی اختیاری شدن حضور دانش‌آموزان در مدارس را مسأله مشترک نظام‌های آموزشی دنیا دانست.

او از تدریس و نظارت و راهنمایی بر تدریس در کلاس درس باعنوان چالش‌ دیگری در عرصه آموزش یاد کرد و بیان داشت: مهارت ها و قابلیت های معلمان، جذابیت تدریس، خلاقیت و روش های حل مسأله و نظایر آن باید برای معلمان در فضایی جدید تحلیل می‌شد و عمدتا روش‌های سنتی در کلاسهای درس در فضای مجازی محوریت نداشت. 

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: استفاده از زمان، عنصر دیگری بود و این پرسش ها را مطرح می‌کرد که با اتکا به اینکه آموزش در فضای مجازی است آیا باید زمان آموزش را کاهش دهیم یا نه که درنهایت کاهش زمان آموزش به  ۲۵ دقیقه در فضای مجازی تایید شد.

مدیرکل آموزش و پرورش نیز در این آیین با بیان اینکه هر بحران واجد تهدیدها و فرصت‌هایی است، عنوان کرد: در بحران کووید-۱۹ که عرصه‌های مختلف را تحت تاثیر قرار داد، نظام تعلیم و تربیت نیز بی‌تاثیر نماند.

فرهاد اسماعیلی افزود: این بار هم، مانند دیگر بحران‌ها، متخصصان علم آموزش و پرورش با هر سطحی از دانش وارد عرصه شدند و اجازه ندادند بحران بر آنها غالب شود.

او با بیان اینکه معلمان خودجوش، با تمام ظرفیت‌ها طی یک سال گذشته وارد عرصه شدند، عنوان کرد: آنچه در این میان مهم است بهره‌گیری از تجربه‌های ناشی از این رویداد جهانی و تبدیل چالش‌ها به فرصت‌هاست.

او اظهار کرد: آموزش و پرورش فارس با همین رویکرد همایشی را با عنوان آموزش دردوران همه گیری کرونا (فرصت‌ها ، چالش‌ها و دستاوردها) ترتیب داد که  مورد توجه بسیاری از نخبگان حوزه تعلیم و تربیت قرار گرفت.

دبیرکل شورای عالی وزارت آموزش و پرورش در این آیین با بیان اینکه امروز پذیرفته‌ایم مدارس آینده و آموزش از جنس دیگری خواهد بود، عنوان کرد: در این کنفرانس بر یادگیری متمرکز شده‌ایم که اساس تلاش‌های آموزش و پرورش است.

محمود امانی تهرانی افزود: زیست‌بوم جدید یادگیری ایجاب می‌کند که تمام اقدامات قبلی را سرمایه تلقی کنیم و به کار گیریم و آینده جدیدی را خلق کنیم.

دبیر کمیته علمی همایش اظهار کرد: با وجود مشکلات، جامعه معلمان جهان و ایران از این دوره سربلند بیرون آمد و آموزش به هیچ وجه متوقف نشد.

امانی تهرانی این عرصه جدید را نیازمند پژوهشی از جنس مورد نیاز خود دانست و گفت: در شاد معلمان تدریس خود را به نمایش می‌گذارند و درهایی را بر روی تمام معلمان گشودند.

وی افزود: مدت‌هاست در حوزه درس پژوهی فعالیت کرده‌ایم و هم‌اکنون خوراکی فراهم شده به این تدریس ها دسترسی داشته باشیم.

دبیرکل شورای عالی وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: در باب مدیریت آموزش و پرورش نیازمند یک بار تجدید عهد و بازنگری اساسی هستیم و باید نقش معلمان، مدیران، نوع اختصاص زمان به یادگیری، توجه به اخذ مدرک رسمی و توجه به ارزشیابی باید بازنگری شود که در نتیجه آن تمام زیرساخت‌های آموزش و پرورش ساماندهی خواهد شد.

دبیر کمیته علمی همایش در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: برای برگزاری این رویداد علمی در عرصه آموزشی ابتدا با ۶ محور آغاز کردیم و در نهایت به ۱۵ محور دست یافتیم.

وی افزود: در مجموع ۲۲۵ مقاله دریافت شد که ۱۸ مقاله درقالب سخنرانی، ۱۲۶ مقاله به صورت پوستر ارایه می‌شود؛ درنتیجه در مجموع ۱۴۴ مقاله پذیرفته شد و ۸۱ مقاله رد شد.

امانی تهرانی گفت: در بخش تجربه زیست بوم معلمان ۳۸ تجربه به ثبت رسیده که ۴ تا سخنرانی است و ۳۱ تجربه به صورت پوستر است.

وی درباره اقبال فرهنگیان به محورهای همایش نیز گفت: فرصت‌ها چالش‌ها و راهکارهای تربیت رسمی در دوران کرونا ۲۰ درصد مقالات رسیده را تشکیل می دهد؛ همچنین راهکارهای توسعه حرفه‌ای معلمان دومین محور مورد توجه و سومین محور پرشمار نیز آسیب‌های رشدی و رفتاری یادگیرندگان در دوران کرونا بوده است.

وی ادامه داد: از محور پشتیبانی تربیتی و فرهنگی، آموزش و همراهی خانواده و چگونگی ایجاد شبکه‌های تعاملی بین معلمان در میان کم استقبال ترین محورها بوده‌اند.

دبیر کمیته علمی همایش بیان داشت: بیشترین مقالات از استان فارس، اصفهان و تهران ارسال شده است.

همایش ملی آموزش دردوران همه‌گیری کرونا (فرصت‌ها، چالش‌ها و دستاوردها) که چهارشنبه در شیراز آغاز شده است، به مدت دو روز ادامه می‌یابد و فردا به کار خود پایان خواهد داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha