به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی، در فراخوان اولیه طرح "نو آ" بیش از ۲۰۰ تیم در این طرح شرکت کردند که بعد از داوری و ارزیابی، نیمی از این تعداد توانستند به رویداد "نوآ" راه یابند.
این طرح با همکاری ۱۸ مرکز نوآوری مستقر در این دانشگاه از امروز به مدت ۲ روز برگزار می شود. تیمهای برگزیده باید در کارگاههای تخصصی که توسط اساتید زبده و برجسته امروز و فردا برگزار میشود، شرکت کنند. بعد از آن، دورههای فشرده منتورینگ و شتاب دهی آغاز خواهد شد.
دوره منتورینگ در دو سطح تعریف شده است. سطح عمومی مشتمل بر مباحث متمرکز بر حوزه تجاری سازی ایده و کسب و کار است. سطح تخصصی در این قسمت، با کمک مرکز نوآوری دانشکده مربوطه، از اساتید و برجستگان علمی مرتبط با آن ایده استفاده شده است.
علی اصغر سعدآبادی رییس مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی در مراسم افتتاح رویداد نوآ در این باره گفت: تیمها با شرکت در دوره منتورینگ تخصصی و عمومی در واقع یک چرخه شتاب دهی بسیار فشرده و کپسولی را میگذرانند تا بتوانند به استانداردهای لازم برای دستیابی به یک استارتآپ موفق برسند.
عضوهیات علمی دانشگاه شهیدبهشتی افزود: در نهایت تیمهایی که بتوانند این دوره را بگذرانند و شاخصهای لازم را کسب کنند در فاز نهایی رویداد، در جلسه داوری که با حضور شخصیتهای برجسته اکوسیستم نوآوری کشور در روز سوم خرداد ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد، شرکت کرده و در صورت برگزیده شدن از حمایتهای طرح نوآ بهره مند خواهند شد.
سعدآبادی تصریح کرد: به تیم برتر مبلغ یک میلیارد ریال تسهیلات پرداخت خواهد شد.
در این مراسم همچنین حسن ثابتی، تحلیلگر و مدرس آموزش عالی برگزاری کارگاهها را از برنامههای این رویداد نام برد و افزود: کارگاه روز نخست این رویداد با عنوان "آشنایی با مفاهیم و اجزای زیست بوم کارآفرینی و نوآوری کشور" است که به منظور آشنایی فعالان و علاقهمندان ورود به این عرصه در کشور طراحی و برنامه ریزی شده است.
ثابتی خاطرنشان کرد: در این کارگاه دو ساعته سرفصل هایی مانند مفهوم و ابعاد کارآفرینی، چرایی زیست بوم کارآفرینی و نوآوری، عناصر و اجزای زیست بوم کارآفرینی، تعاریف و مفاهیم رایج، نهادها و اشخاص حقوقی این زیست بوم، کارکرد زیست بوم کارآفرینی و نسبت آموزش عالی و دانشگاه با زیست بوم کارآفرینی تشریح میشود.
محمدرضا مرادی، مدیر یکی از شتاب دهندهها درباره کارگاه "بوم مدل کسب و کار" در روز دوم این رویداد گفت: بوم، مدل (یا الگوی) کسب و کار یا کنوس، یک ابزار مدیریتی و کارآفرینانه استراتژیکی است که به شما اجازه میدهد الگوی کسب و کار خود را توصیف، طراحی و اختراع کرده یا آن را به چالش کشیده یا تغییر دهید. از همین رو، بعد از انتخاب ایده، تدوین بوم یکی از اولین گام های آغاز یک استارتآپ است که مسیر کسب و کار شما را مشخص می کند.
مرادی این بوم مشهور را که امروزه در اکثر کسب و کارها از آن استفاده می شود، عموماً دارای ۹ قسمت مشخص دانست که هر یک از آنها معنا و منظور خاصی را دنبال می کند.
وی تاکید کرد: در واقع این ۹ قسمت برای پاسخگویی به ۹ سؤال مشخص و کاربردی طراحی شده است: بخش بندی مشتریان، ارزش ایجادشده کار، کانالهای ارتباط با مشتریان، نحوه ارتباط با کسانی که به مشتریان شما مبدل میشوند، جریان و نحوه درآمدزایی، منابع کلیدی درآمدی که کار برپایه آنها شکل گرفتهاند، فعالیت های کلیدی کسب و کاری که شما را معرفی میکند بدانید.
مرادی گفت: همچنین شرکای اصلی و کلیدی که با آنها همکاری دارید و ساختار هزینههای کسب و کارتان را بشناسید. در این کارگاه نگاهی به چرایی و چگونگی استفاده از این ابزار استراتژیک داریم.
طرح نوآ با تاکید بر ایجاد انگیزه، نشاط، هم افزایی، آموزش و مشاوره نوآوران و کارآفرینان برای خلق شرکتهای دانش بنیان و خلاق در مراکز نوآوری دانشکدهها و پژوهشکدههای دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اقتصاد دانش بنیان و خلاق و پذیرش تیمهای نوآور دانشجویی و تیمهای فناور با تکیه بر این مهم است.
در این راستا ایدههای ارائه شده در سه مرحله بررسی میشوند که مرحله اول آن در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۱۳ و۱۴ اسفند ماه ۹۹) در قالب کارگاه هایی برگزار میشود.
نظر شما