۱۵ اسفند ۱۳۹۹، ۷:۳۰
کد خبرنگار: 2660
کد خبر: 84252547
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خریداران تضمینی دانه روغنی کلزا در خوزستان مشخص شدند

اهواز - ایرنا - رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت:شرکت‌های روغن کشی نوید خلیج فارس ، ماهیدشت ، گچساران و اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان به عنوان خریداران تضمینی و قراردادی دانه روغنی کلزا در خوزستان مشخص شدند.

خدارحم امیری زاده روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به کشاورزان کلزاکار خوزستان اطمینان داد محصول آنان به صورت نقدی خریداری و به حساب آنان واریز می‌شود.
وی اظهار داشت: کارخانه‌های روغن کشی پس از ثبت در سامانه ، محصول را از کشاورزان کلزاکار خریداری می‌کنند.
امیری زاده با بیان اینکه ورود شرکت‌های روغن کشی به سمت کشت‌های قراردادی باعث افزایش سطح کشت کلزا و اطمینان خاطر کشاورزان کلزاکار شده است افزود:ورود کارخانه‌های روغن کشی به خرید تضمینی محصول باری از دوش دولت برمی‌دارد و بخش خصوصی نیز منتفع‌ می‌شود.
وی اظهار داشت: کشاورزانی که با کارخانه های روغن کشی قرارداد منعقد کرده اند باید محصول خود را به آنها تحویل دهند.
امیری زاده بزرگ‌ترین پروژه سالانه کشاورزی در استان را برداشت محصولات پاییزی به‌خصوص گندم و کلزا عنوان کرد و پیش بینی کرد حدود چهار میلیون تن محصولات پاییزی در خوزستان برداشت شود.
پیش‌بینی می‌شود در سال جهش تولید ، برداشت دانه روغنی کلزا در خوزستان در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ با افزایش ۶۰درصدی نسبت به سال زراعی قبل به ۱۱۰هزار تن برسد.
کل اراضی زیرکشت دانه روغنی کلزا در کشور۲۲۳هزار هکتار است که ۷۴هزار هکتار آن معادل ۳۳.۲درصد آن امسال درخوزستان کشت شده که از این میزان ۲۶هزار هکتار آن اختصاص به کشت قراردادی دارد و بقیه توسط غله و خدمات بازرگانی استان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.
امسال نخستین بار است که کلزا به مجموع کشت‌های قراردادی در خوزستان افزوده شد که این خود در توسعه این کشت در سال‌های آینده منجر خواهد شد.
به گزارش ایرنا برداشت دانه روغنی کلزا در خوزستان از نیمه دوم فروردین ماه شروع و تا یک ماه ادامه خواهد داشت.شوش ، اندیمشک ، شوشتر ، بهبهان ، اهواز ، رامهرمز ، دزفول و دشت آزادگان از کانون‌های اصلی کشت دانه روغنی کلزا هستند.
همزمانی برداشت سه محصول چغندرقند ، دانه روغنی کلزا و گندم در خوزستان همه ساله مشکلاتی برای تامین کامیون جهت انتقال به مراکز خرید و کارخانه‌های قند و روغن کشی به وجود می آورد.
خرید قراردادی کارخانه روغن کشی و تامین کامیون توسط آنان اندکی از فشار به ناوگان حمل و نقل خوزستان می کاهد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha