۱۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۴۰
کد خبرنگار: 2084
کد خبر: 84257864
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تلاش‌ها برای تکمیل گذر فرهنگ و هنر دامغان

۱۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۴۰
کد خبر: 84257864
تلاش‌ها برای تکمیل گذر فرهنگ و هنر دامغان

سمنان- ایرنا- گذر فرهنگ و هنر به عنوان بخشی از مجموعه باغ ایرانی دامغان در حال تکمیل است و موسسه "کمک به توسعه فرهنگ و هنر"، فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری دامغان در اجرای این مجموعه مشارکت دارند که نیاز است در روند ایجاد این گذرگاه تسریع شود.

به گزارش ایرنا، مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر روز سه‌شنبه در بازدید از مجموعه باغ ایرانی دامغان، گفت: تسریع دسترسی به خدمات فرهنگی و هنری و فراهم شدن فضایی برای ارائه خدمات و کسب‌وکارهای فرهنگی و هنری، از اصلی ترین اهداف ایجاد این گذرگاه ها است. 

امین عارف نیا با بیان اینکه در کل کشور چهار گذرگاه ایجاد و شش گذرگاه در دست ‌اقدام است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر با فراهم شدن بستر مجازی، کسب‌وکارهای خلاق و نوآور ایجاد و در حال توسعه است که در کنار استفاده از این فضای جدید، می‌توان گذرگاه فرهنگی را به عنوان مشاغل دیرینه و سنتی، با فضایی متفاوتی دنبال کرد. 

وی افزود: شهر دامغان با توجه به تاریخ کهن، فرهنگ اصیل، وجود هنرمندان و مردمان خلاق و فکور، می‌تواند در زمینه ایجاد این گذرگاه فعالیت خوبی را دنبال کند.

عارف نیا اظهار داشت: شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی، می‌توانند کارگزار یا سرمایه‌گذار علاقمند به ایجاد این مجموعه را شناسایی، جذب و جهت دریافت تسهیلات لازم معرفی کنند.

وی بیان کرد: کارگزار یا سرمایه‌گذار می‌توانند طرح اجرایی خود را تهیه کنند تا ارائه تسهیلات به شخص حقیقی، حقوقی یا صاحبان کسب‌وکار پس از تکمیل پرونده دنبال شود. 

عارف نیا اضافه کرد: آموزش یک اصل مهم برای مردم و کسب‌وکارهای فرهنگی و هنری است که باید در ابتدا توسط متولیان امر جهت شناسایی بهتر اهداف و برنامه‌های این گذرگاه پیگیری و برگزار شود. 

وی خاطرنشان کرد: بدون شک در ایجاد گذر فرهنگی، ماندگاری یک اصلی مهم است که می‌توان با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، انتقال تجربه‌ها، تجاری‌سازی کسب‌وکارها، بررسی تهدید و فرصت‌های موجود، توسعه‌ اشتغال و ارائه مهارت‌ها، این اصل را دنبال کرد. 

مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر به تسریع در روند ایجاد این گذرگاه تاکید کرد و گفت: با توجه به وجود ظرفیت باغ ایرانی در حال ساخت در شهر دامغان، امیدواریم شناسایی تسهیل‌گرانه، تکمیل پرونده و ارائه تسهیلات با سرعت دنبال شود تا بتوانیم همزمان با افتتاح این باغ ایرانی، گذر فرهنگ و هنر را مستقر و خدمات لازم را ارائه کنیم. 

 گذر فرهنگ و هنر فرصتی برای هنرمندان دامغانی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز در این نشست گفت: هدف از اجرای این طرح در دامغان، فراهم کردن امکان تجمیع تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی و هنری است تا بتوان با حمایت از این هنرمندان، برنامه های مختلف فرهنگی و هنری را در یک مکان ثابت با عنوان گذر فرهنگ و هنر دنبال کرد.

فرشید فلاح تصریح کرد: طرح‌ گذر فرهنگی می‌تواند به یک ظرفیت گردشگری برای مجموعه شهری تبدیل شود و علاوه بر این ظرفیت، می‌تواند در راستای کمک به رونق اقتصاد حوزه هنر مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

مشارکت کامل شهرداری دامغان در تکمیل گذر فرهنگ و هنر

شهردار دامغان نیز در این نشست گفت: مجوعه شهرداری برای ایجاد گذر فرهنگ و هنر آمادگی کامل خود را اعلام کرده است تا بتواند با ایجاد این گذر در مجموعه‌ باغ ایرانی، از ظرفیت گردشگری و فرهنگ و هنر شهر به بهترین نحو استفاده کند. 

مسلم نصرتی بیان کرد: مجموعه باغ ایرانی دامغان به عنوان نخستین باغ ایرانی استان سمنان با مشارکت یکی از خیران دامغان در مساحتی قریب به ۱۸.۵ هکتار از مجموعه ۴۰ هکتاری پارک دانشجو دامغان در حال ایجاد است. 

وی افزود: در اجرای این طرح، میدان مفاخر، ساختمان کوشکی مطابق با معماری باغ های ایرانی و مسیر مفرح پیاده روی، ایجاد می‌شود و در مرکز میدان مفاخر این باغ، مجسمه منوچهری دامغانی نصب و تندیس دیگر مفاخر این دیار کهن نیز، بر گرداگرد آن نصب می‌شود.

به گزارش ایرنا، گذر فرهنگ و هنر خیابان، میدان، بازار یا گذری است که در آن مجموعه‌هایی از کسب و کارهای فرهنگی و هنری فعالیت می‌کنند و فضای بیرونی آن پیاده راهی برای عرضه هنر خیابانی، هنرهای آیینی و دینی و فعالیت‌های فرهنگی و هنری است. 

احداث نخستین باغ ایرانی استان سمنان با محوریت یادمان منوچهری دامغانی، طبیعت سرای بزرگ ایران زمین در ضلع شمال شرقی پارک دانشجو با مشارکت خیّر دامغانی، علی اکبر کیانپور در مراحل نهایی ساخت است و ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha