طرح خدمات مرجع مجازی کتابخانه های عمومی قزوین راه اندازی شد

قزوین - ایرنا- مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین گفت: طرح خدمات مرجع مجازی با هدف تامین نیازهای پژوهشی و دسترسی به پایگاه های اطلاعات علمی و پژوهشی در کتابخانه‌های استان راه اندازی شد .

به گزارش ایرنا، فاطمه محمدبیگی روز دوشنبه با اعلام این خبر افزود:بخش مرجع مجازی و پایگاه اطلاعاتی با هدف گسترش خدمات مرجع و تسهیل دسترسی مراجعه‌کنندگان و پژوهشگران به کتابخانه‌های عمومی و تامین منابع اطلاعاتی معتبر از پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی در کتابخانه‌های عمومی منتخب استان راه‌اندازی شد.
وی از کتابخانه های عمومی به عنوان نهادی فرهنگی و اجتماعی یاد کرد و افزود: کتابخانه ها عمومی درجهت کمک به رشد و شکوفایی اندیشه افراد جامعه این فرصت را برای همگان ایجاد می کند تا به شکلی فعال در اجتماع حضور یافته ایفای نقش می کنند .
محمد بیگی تصریح کرد:  امروزه کتابخانه های عمومی با سه کار ویژه آموزش، اطلاع رسانی و اوقات فراغت به ارائه خدمت می پردازند و در چرخه  اشاعه و مصرف دانش در تولید دانش تاثیر بسزایی دارند و علاوه بر منابع مکتوب شامل کتاب و نشریه امکان استفاده از پایگاه های اطلاعاتی نیز فراهم شده است.
وی ادامه داد: در همین راستا و به منظور تأمین نیازهای اطلاعاتی و پژوهشی دانشجویان و محققان از یک سو و افزایش وفاداری اعضا و جلوگیری از قطع ارتباط دانشجویان با کتابخانه‌های عمومی و از طرفی تعطیلی دانشگاه ها به دلیل شیوع کرونا و نیاز محققان به منایع اطلاعات علمی، امکان دسترسی به بیش از هزار و ۸۰۰‌ منبع الکترونیکی، پایگاه اطلاعاتی، مقالات فارسی و لاتین استانداردهای علمی و صنعتی، پایان نامه و گزارش در 125 میلیون رکورد در موضوعات تخصصی و عمومی ویژه اعضای کتابخانه‌های عمومی استان قزوین فراهم کرده است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین اضافه کرد: سامانه دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی در کتابخانه‌های عمومی استان قزوین به عنوان خدمتی نوین به جامعه دانشگاهی، محققان و پژوهشگران ارائه می شود. 
وی خاطر نشان کرد: در فاز اول این امکان در ۱۰ درصد کتابخانه های استان شامل کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) در شهرستان قزوین، کتابخانه شهید بهشتی در شهرستان تاکستان، کتابخانه علامه دهخدا در شهرستان البرز و کتابخانه امام محمدباقر(ع) در شهرستان آبیک فراهم شده است که کاربران می توانند از طریق تماس تلفنی با کتابخانه های مذکور یا پست الکترونیک این کتابخانه ها درخواست خود را ارسال و پاسخ را از طریق پست الکترونیک دریافت کنند.
محمد بیگی افزود: پایگاه های اطلاعاتی این طرح شامل اشپرینگر، ساینس دایرکت، الزویر، وایلی، آکسفورد، آی تریپل ای،  پروکواست ،بوده  که از طریق درگاه megapaper.ir این امکان فراهم شده است.
وی یاد آور شد: خدمات میز مرجع مجازی نیز پیشتر افتتاح و از طریق پورتال اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین به آدرس qazvinpl. Ir  برای علاقمندان در دسترس است.

این مسوول اضافه کرد :پاسخگویی به انواع پرسش‌های اطلاعاتی درباره کتاب، کتابخانه، کتابخوانی، منابع پژوهشی و پایگاه‌های اطلاعاتی، پاسخ به پرسش‌های پژوهشی، شیوه‌های نگارش علمی مقاله و پایان نامه، نیازسنجی و ارائه خدمات گزینشی اطلاعات بر اساس گروه‌های سنی، رشته تحصیلی و نیاز شغلی از دیگر خدماتی است که در میز مرجع مجازی به علاقه مندان ارائه می‌شود.

وی تاکید کرد : افراد برای ارائه درخواست خود نیازی به مراجعه حضوری ندارند و در شرایط کنونی می‌توانند بدون مراجعه حضوری مقاله یا اطلاعات مورد نظر خود را تحویل بگیرند. 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha