۲۶ اسفند و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

استان‌ها- ایرنا- افزایش تردد در سطح شهرها، ازدحام در مراکز خرید، عرضه ماهی های قرمز و لوازم هفت سین و صدای ترقه‌هایی که به پیشواز چهارشنبه سوری رفته اند، نشانه هایی از نزدیک بودن نوروز است، نوروزی که برای دومین سال، ویروس کرونا با هیجان و سرخوشی و کادر درمان با نگرانی منتظر نتیجه آن هستند.

بیش از یک سال از شیوع ویروس عامل کووید ۱۹  در کشور می‌گذرد و و طی این مدت، کرونا خانواده های ۶۱ هزار و ۴۲۷ نفر را داغدار عزیزانشان کرده است. در دومین نوروز کرونایی ویروسی قویتر و جهش یافته جولان می دهد  که قدرت سرایت و اثرگذاری آن به مراتب بیشتر از نسخه اولیه است.

براساس آمار رسمی، طی ۲۴ ساعت گذشته ، هشت هزار و ۳۸۰ هموطن به عنوان بیمار قطعی شناسایی و  ۹۷ نفر دیگر قربانی کرونا شده اند. 

پرهیز از هرگونه تجمع، دورهمی و رفت و آمدهای خانوادگی، حفظ فاصله گذاری اجتماعی در کنار رعایت توصیه های بهداشتی همچنان مهم‌ترین راهکاری  است که می‌تواند برای کاهش میزبانان این ویروس و در نتیجه، قطع زنجیره شیوع  مؤثر واقع شود.

در حالی که ایمنی عمومی به واسطه واکسیناسیون هنوز حاصل نشده است و  احتمال خیز چهارم شیوع بیماری  کووید ۱۹ کشور را تهدید می کند، برخی آیین های سنتی همچون چهارشنبه سوری که برگزاری انها دورهی های خانوادگی و یا دوستانه را می طلبد، می تواند محلی برای پذیرایی از ویروسی مرگبار باشد که کوچک و بزرگ، پیر و جوان و ضعیف و قوی نمی شناسد. 

از سوی دیگر، سفر و گردش در طبیعت به عنوان یکی از عادات نوروزی بیشتر هموطنان در حال حاضر می تواند موجب انتقال کرونا  از منطقه ای به منطقه دیگر شود و بر این اساس با توجه به رنگ کرونایی نارنجی و قرمز بسیاری از شهرستان ها، محدودیت و ممنوعیت سفر به و از  این شهرها برای جلوگیری از شیوع بیشتر به اجرا درآمده است.

براساس تازه ترین گزارش ها، برخی از شهرها نیز که در وضعیت آبی قرار دارند، محدودیت یا ممنوعیت پذیرش مسافر از سایر مناطق را برای پیشگیری از وخامت شرایط به اجرا درآورده اند. 

قصر شیرین در غرب استان کرمانشاه از شهرهایی است که با وجود رنگ آبی کرونایی اما شکننده آن، در تعطیلات پایان سال و نوروز ۱۴۰۰ پذیرای مسافر نیست، هیچ گونه خدمات به مسافران در نمی دهد و تمام میادین و بوستان های آن مسدود است.

«مرادعلی تاتار» فرماندار قصرشیرین با اعلام این خبر افزود: برگزاری هرگونه تجمع و دورهمی باعث سرایت ویروس کرونا می‌شود از این رو با توجه به مشاهده ویروس کرونای انگلیسی جهش یافته در شهرستان‌های همجوار (سرپل ذهاب و گیلانغرب) از عموم مردم درخواست داریم رعایت دستورالعمل های بهداشتی را جدی بگیرند.

همچنبن در کنگاور که در ۹۰ کیلومتری شرق کرمانشاه قرار دارد، با حضور در هرگونه تجمعی اعم از فاتحه خوانی پنجشنبه آخر سال و چهارشنبه سوری به علت احتمال شیوع کرونا برخورد می شود.
به گفته «فرزاد الماسی» فرماندار کنگاور، در چنین شرایطی نباید بار مضاعفی بر کادر درمانی که فراتر از توان و با جان فشانی در حال ارائه خدمت هستند، تحمیل شود.

در شمال استان بوشهر، گناوه ای ها هم که کرونا رنگ منطقه‌شان را از زرد به نارنجی تغییر داده است، ورود مسافران غیربومی را تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ ممنوع کردند.
فرماندارگناوه گفت: این شهرستان در رنگ بندی جدید ستاد ملی مقابله با کرونا وضعیت نارنجی اعلام شده است بر همین اساس تمامی مبادی ورودی و خروجی‌ها از روز ۲۶ اسفند تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ کنترل و  بر روی خودروهای پلاک های غیربومی مسدود می‌شود.

در این شهرستان برای حفظ سلامت مردم، همچنین گروه‌های شغلی ۳ و ۴ تعطیل شدند،  بر شغل های یک  و دو نظارت‌ها تشدید می‌شود و از برپایی چادر در ساحل و پارک ها نیز جلوگیری خواهد شد.

در انزلی واقع در غرب استان گیلان هم که وضعیت آن زرد است و نگرانی هایی بابت ورود پرشمار مسافر و گردشگر و شکنندگی وضعیت آن وجود دارد، اعلام شد که ممنوعیت برپایی چادر در پارکها و اماکن تفریحی، سواحل، محدوده شهری و مناطق گردشگری به اجرا درمی آید و  مهمترین دلیل آن عدم امکان نظارت مناسب بر وضعیت مسافران می باشد .

به گفته رئیس بیمارستان شهید بهشتی بندرانزلی، با توجه به جهش ژنتیکی ویروس و اینکه هر زیست بوم ژنتیک خاص خود را دارد، در مسافرت ها ممکن است ویروس یکی شده و ژنتیک جدیدی ایجاد شود که مشکل ساز خواهد بود .

همچنین در استان مرکزی، فرماندار خمین گفت: زادگاه امام راحل در فهرست رنگ‌بندی کرونا در شرایط نارنجی قرار دارد و سفرهای نوروزی به این شهرستان ممنوع است.
«احمد طهرانی» بیان کرد:  در صورت مشاهده خودروهای با پلاک غیر بومی، علاوه بر توقیف وسیله نقلیه  از سوی پلیس راه ، راننده خاطی مشمول جریمه ۵۰۰ هزار تومانی می‌شود.
در استان لرستان  که دو شهرستان دورود و پلدختر در وضعیت نارنجی و مابقی شهرستان ها وضعیت آبی کرونایی دارند ، مسوولان رییس شبکه بهداشت و درمان پلدختر تصمیم گرفتند با توجه به قرارگرفتن این شهرستان در لیست شهرستانهای نارنجی و برای با مقابله با تشدید وضعیت آن، محدودیت‌هایی کرونایی تشدید شود. 

بر این اساس،  محدودیت هایی مبنی بر بسته شدن تالارهای پذیرایی، ممنوعیت فعالیت ها  در تمام ورزشگاهها و سالن های ورزشی اعم از دولتی و خصوصی از امروز تا اطلاع ثانوی در پلدختر اعمال می شود و علاوه بر آن، پلیس راه شهرستان از ورود هر نوع خودروی غیر بومی جلوگیری خواهد کرد.

همچنین زیارتگاهها و اماکن متبرکه مذهبی مشمول محدودیت‌ها می باشند و مساجد و کتابخانه ها  نیز تعطیل می باشند.

در همین حال، معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان شمالی گفت: ۱۷۱ نفر از جانبازان قطع نخاعی و ۷۰ درصد به بالا واکسن کرونا در ۲ مرحله دریافت می‌کنند.
عزیز رضایی اظهار داشت: ۴۱ نفر جانباز قطع نخاع و جانبازان ۲ چشم نابینا، جانبازان دارای عارضه و قطع بیشتر از ۲ عضو، والدین دارای ۲ فرزند شهید و جانبازان شیمیایی شدید در اولویت نخست تزریق واکسن کرونا قرار دارند.
در مراحل بعدی جانبازان ۷۰ درصد به بالا و بیماران صعب العلاج ۱۳۰ نفر واکسن کرونا دریافت می‌کنند.

رییس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: محموله چهارم واکسن کرونا با ظرفیت چهار هزار و ۹۸۶ دوز برای کادر درمان و بیماران پرخطر به استان تحویل داده شد.

این محموله شامل ۲ هزار و ۱۳۶ دوز واکسن "سی نوفارم" ساخت کشور چین و ۲ هزار و ۸۵۰ دوز واکسن "اسپوتنیک وی" روسی است.

تازه ترین وضعیت  کرونایی شهرستان‌ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه نگرانی از بابت شیوع کرونای انگلیسی دراستان وجود دارد، گفت: وضعیت بندرعباس از لحاظ کرونا قرمز است.

دکتر حسین فرشیدی افزود: در حال حاضر تست ۵۰تا ۶۰درصد افراد مثبت نشان می دهد در آزمایش های ویروس جهش یافته انگلیسی نیز مثبت می شود ، درهمین زمینه روز دوشنبه ۲۷بیماری مبتلا به کرونای انگلیسی شناسایی شد که شمار بیماران به ۱۱۴نفر رسید.

وی یاد آور شد: هم اکنون ۲۵ بیمار کرونای انگلیسی در بندرعباس، ۱۹نفر قشم، ۱۲نفر بندر خمیر، ۹ نفر پارسیان، میناب و بندرلنگه هریک ۸ نفر ، حاجی آباد ۴نفر وبستک رودان هم یک نفر گرفتار هستندو ظرف ۲۴ساعت گذشته هم با فوت یک زن ۵۳، شمار فوتی ها به یک هزارو ۳۹نفر در هرمزگان رسید.

اما در آذربایجان غربی اعلام شد که مناطق با وضعیت نارنجی کرونایی در این استان به ۴ شهرستان کاهش یافت

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: طبق آخرین برآوردها، شهرستان های  ارومیه، نقده، ماکو و چایپاره  در وضعیت نارنجی، پلدشت و چالدران در وضعیت آبی و مهاباد، میاندوآب، پیرانشهر، سردشت، تکاب، شاهین دژ، بوکان، خوی، اشنویه، شوط و سلماس در وضعیت زرد قرار گرفته اند. 

اما در   خراسان رضوی که وضعیت آن زرد اعلام شده است، معاون مدیریت و هماهنگی امور زائران استانداری  گفت: با وجود قرار گرفتن خراسان رضوی و شهر مشهد در شرایط زرد کرونایی، به مردم توصیه می‌شود با توجه به شکنندگی اوضاع و احتمال اوج گیری شیوع ویروس جهش یافته کرونا، سفر خود را به این استان تعویق بیندازند.

محمدصادق براتی  با بیان این که محدودیتی برای سفر به این استان و کلانشهر مشهد وجود ندارد، افزود: با انجام واکسیناسیون کرونا در اواخر دوران شیوع این ویروس هستیم، اما  همکاری مردم را در محو آن به شدت نیازمندیم.

در خوزستان، بار مراجعه به مراکز درمانی همچنان رو به افزایش است و به گفته رییس مرکز بهداشت استان، ظرفیت تخت های بیمارستانی تکمیل شده است

در سیستان و بلوچستان، رعایت پروتکل‌های کرونایی در اماکن عمومی به زیر ۶۰ درصد کاهش یافته و نگران کننده شده است. 

 دکتر سیدمحمد هاشمی شهری  رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با بیان اینکه تجمع‌ها همچنان بیشترین دلیل ابتلا به کروناست، اظهارداشت: مجالس عروسی، محافل سوگواری، تجمع در آرامستان‌ها و برپایی سایر آیین‌ها در مناطق مختلف استان متاسفانه ادامه دارد.

وی ادامه داد: همزمان با نوروز به منظور افزایش فعالیت‌های آموزش همگانی طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی و رهگیری و پایش سریعتر افراد مبتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان آغاز شد.

دکتر هاشمی ادامه داد:دبا توجه به اینکه عادی انگاری و ساده پنداری شرایط بیماری در همه ماه‌های مبارزه با ویروس کرونا نشان داده که منجر به خیز مجدد بیماری خواهد شد بنابراین از همه مردم و مسوولان کشور می‌خواهیم که میزان همکاری خود با نظام سلامت برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی را افزایش دهند تا شاهد افزایش موارد ابتلا و بستری و فوت به علت کووید ۱۹ در استان نباشیم

همچنین  جانشین ستاد استانی مقابله با کرونا در آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: سفر نوروزی هموطنان به این خطه موجب تشدید وضعیت شیوع ویروس کرونا می‌شود و استان برای پذیرش مسافر آمادگی ندارد.

علیار راستگو افزود: با توجه به اینکه در زمان حاضر وضعیت تعدادی از شهرستان های آذربایجان شرقی از نظر ابتلا به بیماری کوید ۱۹ نارنجی است، سرازیر شدن مسافران نوروزی می تواند این وضعیت را چندین برابر بدتر کند. 

شهرستان خاتم در استان یزد از مناطقی است که به دلیل ساده انگاری مردم و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتیبه رنگ نارنجی کرونایی درآمده است و به گفته جواد میربهبودی فرماندار آن، علت ۶۰ درصد موارد ابتلا  در خاتم دورهمی های خانوادگی است. 

میربهبودی هم از مردم خواست با حساسیت بیشتری مانند یکسال گذشته  پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

گزارش های کرونایی 

گزارش های کرونایی  خبرنگاران مراکز استانی ایرنا از طریق عناوین زیر در دسترس است: 

شعله‌ور شدن کرونا با چهارشنبه سوری

خطر خیز چهارم و عادی انگاری مردم در آستانه سال نو در آذربایجان‌غربی

سور مرگ در چهارشنبه سوری

اجتناب از سفر، گزینه نخست ایام نوروز در آذربایجان غربی

بازار داغ شب عید بدون ترس از کرونا در ارومیه

چهارشنبه‌سوری در دود و دم کرونا

آتش چهارشنبه‌سوری، آبی به آسیاب کرونا

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha