غلامحسین رحیمی شعرباف روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا درباره پیوند دانشگاه و صنعت، افزود: دانشگاهها امروز میزبان خوبی برای فکرهای نوآور و خلاق هستند که می توانند این تفکرهای خلاقانه را با همکاری مراکز نوآوری دانشگاه یا شهر خود اجرایی کنند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۴ پارک علم و فناوری و حدود ۲۰۰ مرکز رشد واحدهای فناور در کل کشور فعالیت دارند و میزبان هسته ها و شرکت های رشد یافته هستند.
معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم خاطرنشان کرد: پارک های علم و فناوری و مراکز فناور، پیوند دهنده دانشگاه با جامعه هستند و با حمایت خود از طرح های خلاقانه می توانند محصولی تجاری تولید کنند که وارد جامعه شود و بخشی از نیاز جامعه را پوشش دهد.
رحیمی شعرباف تاکید کرد: امروز شاهد حرکت رو به رشد از نظر پیوند دادن بین دانشگاه و جامعه هستیم اما باید اقدام های بیشتری در این زمینه صورت گیرد. با توجه به اصلاحات آیین نامه ارتقای سطح کیفی اعضای هیات علمی، فعالیت های پژوهشی خوبی در دانشگاه ها صورت گرفت اما همچنان به اصلاحات بیشتری در این زمینه نیازمندیم.
برگزاری دورههای مهارت افزایی
وی همچنین اظهار داشت: یکی از تغییرات اساسی در حال حاضر در عرصه جهانی، وقوع بحران کووید ۱۹ است که همه پدیده های اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و سبک زندگی مردم را در کره زمین تغییر داد. بر همین اساس، لزوم برنامه ریزی برای توانمند سازی افراد جامعه متناسب با کسب و کارهای جدید به خصوص توانمند سازی نیروهای دانش آموخته دانشگاهی بیش از بیش احساس می شود.
معاون وزیر علوم یادآور شد: یکی از مهم ترین نهادهای عصر حاضر برای شناخت، درک توسعه علمی همچنین توانمند سازی و تربیت نیروی کار تخصصی ماهر و متناسب با نیازهای جامعه، نهاد دانشگاه است که باید از حمایت، برنامه ریزی و سیاست گذاری هر چه بیشتر دولت و صنعت برخوردار شود و هماهنگ با تغییر در حوزه بومی و بین المللی، رسالت و اهداف خود را باز تعریف کند.
رحیمی شعرباف ادامه داد: در سال های اخیر با برنامه ریزی های مناسب دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، شاهد افزایش کیفیت آموزش ها و مهارت های دانش آموختگان دانشگاه ها، همچنین بهبود توانمندی های شغلی دانش آموختگان هستیم.
وی خاطرنشان کرد: طرح پایش مهارت افزایی مطابق برنامه سالیانه در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در سال ۱۳۹۹ اجرا شد که بر این اساس ۴۰ مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاهی به منظور هماهنگی و ساماندهی فعالیت های مرتبط با توانمندسازی و اشتغال زایی دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور ایجاد شد. مطابق اطلاعات دریافتی از ۶۶ دانشگاه، تعداد دوره برگزار شده در طرح پایش سال ۹۹، بیش از ۶ هزار و تعداد شرکت کنندگان در این دوره ها ۱۹۸ هزار و ۱۴۱ نفر بوده است.
نرخ بالای شتاب پیشرفت علمی ایران
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به نرخ بالای شتاب پیشرفت علمی ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: ایران در بین کشورهای منطقه، مقام اول را از نظر توسعه علمی و فناوری دارد و از این منظر پیشرو است. این موضوع در چند دهه اخیر با برنامه هایی که داشتیم اثبات شد؛
به گفته رحیمی شعرباف، شاخصهای کشور در حوزه توسعه فناورانه و توسعه نهادهای فناور بسیار قابل توجه بوده است.
نظر شما