ایستگاه سعدی قطارشهری مشهد با گشایش دومین دسترسی تکمیل شد

مشهد- ایرنا- مسیر دوم دسترسی شهروندان مشهدی به ایستگاه سعدی مترو واقع در مسیر خط دوم قطارشهری این کلانشهر امروز ۲۷ اسفند مشهد طی مراسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد روز چهارشنبه در این مراسم طرح معماری دسترسی ایستگاه اصلی مترو سعدی را ملهم از آرامگاه سعدی ذکر و بیان کرد: چهار دستگاه آسانسور و پله‌برقی در این طرح جانمایی شده است.
خلیل‌الله کاظمی به انتقال مونتاژ دستگاه حفاری تونل مترو از خط سوم به خط چهارم قطار شهری مشهد نیز اشاره و اعلام کرد: عملیات حفاری خط چهارم فردا ۲۸ اسفند از منطقه مهر مادر آغاز می‌شود

وی همچنین اظهارداشت: خیابان سعدی مشهد در صورت همراهی اصناف به "پیاده‌راه" تبدیل خواهد شد تا ترافیک خودرویی این محدوده کاهش یابد و دسترسی پیاده مستقیم شهروندان مشهدی به حرم مطهر امام رضا(ع) ایجاد شود. 
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد دیگر سخنران این مراسم نیز به گشایش دسترسی نخست ایستگاه سعدی از دو سال پیش اشاره و بیان کرد: دسترسی دوم این ایستگاه که امروز افتتاح شد برای افراد شهروندان معلول و سالمند مناسب‌سازی شده‌ است. 
کیانوش کیامرز افزود: عملیات تکمیلی "ایستگاه سلامت" در انتهای خط دوم قطار شهری مشهد نیز در حال انجام است.
وی ادامه داد: ایستگاه سلامت به عنوان "ایستگاه سوار" عمل خواهد کرد و شهروندان می‌توانند در این ایستگاه خودروهای خود را پارک کرده و با استفاده از قطار شهری ادامه مسیر بدهند.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: ایستگاه پارک سوار سلامت اردیبهشت ماه سال آتی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. 

ایستگاه سعدی تکمیل شد  

شهردار مشهد نیز در مراسم افتتاح مسیر دوم دسترسی ایستگاه سعدی قطارشهری این کلانشهر گفت: ایستگاه متروی سعدی واقع در محدوده مرکزی این کلانشهر از سال ۱۳۹۶ فعال شده اما ساخت و راه‌اندازی بخشهایی از ساختمان آن تا امروز بطور کامل انجام نشده‌ بود. 
محمدرضا کلایی هزینه ساخت دومین مسیر دسترسی این ایستگاه قطارشهری را ۴۲۰ میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: با گشایش این دسترسی کار ساخت ایستگاه متروی سعدی مشهد تکمیل شد. 
وی در ادامه همچنین اظهار امیدواری کرد ظرف یک ماه آتی عملیات حفاری خط چهارم قطارشهری مشهد از مسیر خواجه‌ربیع و حفاری خط سوم آن از مسیر بلوار امیریه در این کلانشهر آغاز شود.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: ایجاد مسیرهای دسترسی دوگانه در ایستگاه قطارشهری به رفت و آمد شهروندان کمک و آن را تسهیل می‌کند. 
محمدرضا حیدری افزود: امیدواریم پیاده‌راهی نیز از این محدوده برای دسترسی به حرم مطهر رضوی با همت شهردار مشهد در سال ۱۴۰۰ اجرایی شود. 

شورای شهر مانع توقف توسعه قطارشهری شد 

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد نیز در مراسم افتتاح مسیر دوم دسترسی ایستگاه سعدی قطارشهری این کلانشهر گفت: سال ۱۳۹۶ همزمان با آغاز کار شورای پنجم در حالی گفته شد خط دوم قطارشهری مشهد تکمیل و بهره‌برداری شده که مشکل ترخیص واگنهای آن از گمرک هنوز حل نشده بود. 
بتول گندمی افزود: ۳۵۰ میلیارد ریال برای ترخیص این واگنها نیاز بود لذا پیشنهاد شد مسافرگیری در خط دوم قطارشهری مشهد متوقف شود اما بانکها و پیمانکاران طلبکار بودند. 
وی ادامه داد: شورای شهر مشهد حل مشکلات ایمنی خط دوم و نصب آسانسور، پله برقی و جت فن آن را در اولویت قرار داد و همه آنها نیز به سرانجام رسید. 
عضو شورای شهر مشهد گفت: این شورا ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار سالانه را برای قطارشهری در نظر گرفت زیرا ممکن بود ۱۰ هزار نفر شاغل این بخش بیکار شوند اما جلوی این اتفاقات گرفته شد و اجرای عملیات توسعه قطارشهری مشهد متوقف نشد. 
خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا به‌جا می‌شوند. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد. اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاه‌های سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری به مشهد این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی اتصال یافت و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد همان سال بهره‌برداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می‌دهد از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.
عملیات اجرایی خط چهارم نیز به طول ۱۴.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه ۱۸ مرداد ماه ۱۳۹۸ آغاز شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha