نمازی: مخالف حمایت از نامزد استیجاری هستم

تهران- ایرنا- عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران ضمن مخالفت با نامزد استیجاری به عنوان گزینه اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌ جمهوری، گفت: حمایت از نامزد غیراصلاح‌طلب به بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تری نیاز دارد.

علی‌محمد نمازی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره دیدگاه‌های مختلف در حزب کارگزاران سازندگی به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: موضوع حمایت از نامزد خاص تاکنون در شورای مرکزی حزب مورد بحث قرار نگرفته است.

 وی اضافه کرد: اگر نامزد حزب تایید نشد و یا جبهه اصلاح‌طلبان ایران به این نتیجه رسید که از گزینه‌ای غیر از نامزد کارگزاران حمایت کند، با توجه به شناختی که از شخصیت حسین مرعشی(به عنوان نایب رییس جبهه اصلاحات ایران) دارم، حزب کارگزاران به تصمیم ائتلاف پایبند خواهد بود.

 پایبندی به نظر نهایی جبهه اصلاحات ایران در حزب کارگزاران یک اصل است

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه پایبندی به نظر نهایی جبهه اصلاحات ایران یک اصل پذیرفته شده در حزب کارگزاران است، افزود: در انتخابات گذشته هم حزب ما به تصمیم نهایی شورای‌عالی سیاست‌گذاری پایبند بود. اگرچه برای مواجهه با وضعیتی که همه گزینه‌های شاخص اصلاح‌طلبان در مرحله احراز صلاحیت‌ رد شوند، تاکنون بحثی نشده است.

نمازی یادآور شد: گفته عطریانفر درباره حمایت از علی لاریجانی، بر مبنای احتمالاتی است که ممکن است در شرایط خاص و از روی ناچاری صورت گیرد. آن هم باید در جبهه اصلاحات به این نتیجه برسند. از الان نمی‌شود نظر متقنی درباره گزینه نهایی حزب کارگزاران یا جبهه اصلاحات داد.

وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با حمایت از نامزد استیجاری مخالفم و با توجه به تجربه حمایت از نامزدهای غیراصلاح‌طلب در گذشته، فکر می‌کنم شورای مرکزی هم با من هم‌نظر باشد.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه حمایت از نامزد خارج از حزب به بررسی بیشتر و دقیق‌تری نیاز دارد، اظهار کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت حداکثری و انتخابات پرشور، امید دارم در این انتخابات نامزدهای مورد اقبال مردم حضور داشته باشند.

نمازی درباره نامزد مورد اجماع در حزب کارگزاران، گفت: اگر  محسن هاشمی تمایل داشته باشد، نامزد اصلی حزب کارگزاران خواهد بود و اگر اسحاق جهانگیری هم رسما اعلام نامزدی کند، به عنوان موضوع مهم در دستور کار شورای مرکزی حزب قرار خواهد گرفت. اگر هر دو تایید شوند باید ائتلاف کنند و اگر یکی از آنها تایید صلاحیت شوند، نامزد حداکثری حزب خواهد بود.

اگر  محسن هاشمی تمایل داشته باشد، نامزد اصلی حزب کارگزاران خواهد بود و اگر اسحاق جهانگیری هم رسما اعلام نامزدی کند، به عنوان موضوع مهم در دستور کار شورای مرکزی حزب قرار خواهد گرفت. اگر هر دو تایید شوند باید ائتلاف کنند و اگر یکی از آنها تایید صلاحیت شوند، نامزد حداکثری حزب خواهد بود.

وی درباره حضور نامزد نظامی در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ گفت: هر قدر مقطع جنگ جهانی دوم را پشت سرگذاشتیم، از نامزدی منتخبان نظامی کاسته شده است. نظامی‌هایی که در جنگ جهانی یا جنگ‌های مهم برای کشورشان کارهای بزرگی انجام دادند-مانند ژنرال دوگل- مورد استقبال واقع می‌شدند اما بعد از آن نه در انگلیس و فرانسه نظامی‌ها وارد عرصه اجرا نشدند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران خاطرنشان کرد: دوره تک چهره‌های نظامی بعد از جنگ جهانی دوم سپری شده و بعد از آن کارکرد و رویکردهای حزبی در عرصه سیاسی غالب شد. در آن مقطع که نظامی‌های موفق در راس دولت قرار می‌گرفتند یا انتخاب می‌شدند هم کارکرد حزبی حاکم نبود و هم دور، دور نظامی‌ها بود.

نمازی، مرحوم هاشمی رفسجانی را قهرمان دفاع مقدس توصیف و اضافه کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی هم انتخاب و رییس جمهوری ایران شد، ولی نظامی‌ها در همه کشورها هر چه از جنگ فاصله گرفتند، نقش آنها در سیاست کم شده است. به عنوان مثال محسن رضایی و محمدباقر قالیباف چند دوره داوطلب شدند، اما مورد اقبال واقع نشدند و نتوانستند رای کافی برای کرسی ریاست جمهوری بدست بیاورند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha