بنیاد سینمایی فارابی؛ آغازگر حرکت نوین ملی

تهران- ایرنا- در راستای پیشنهاد حمایتی تلویزیون، بنیاد سینمایی فارابی همزمان با نوروز ۱۴۰۰ در راستای اهداف فرهنگی خود و برای اولین بار در همکاری و تعامل با سیمای جمهوری اسلامی ایران دو فیلم جدید از محصولات به نمایش درنیامده خود را برای پخش از تلویزیون ارائه داد.

بنیاد سینمایی فارابی فیلم سینمایی یدو (مهدی جعفری، ۱۳۹۹) یکی از بهترین آثار سینمایی مشترک سال‌های اخیر خود را که در قالب مشارکت با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان ساخته شد، در نوروز ۱۴۰۰ از طریق تلویزیون پخش خواهد کرد.
بر اساس اعلام معاون سیما، بهترین فیلم سی و نهمین جشنواره فیلم فجر قرار است با یک نوبت پخش و یک بار تکرار، روی آنتن برود و با توجه به شرایط کرونایی حاکم بر سینمای ایران که بر میزان استقبال مخاطبان از فیلم‌های روی پرده، اثرگذار بوده، واگذاری این فیلم ارزشمند برای پخش از تلویزیون، هم از نظر مالی جبران خسارت‌های معمول دوران کرونایی برای سازندگان فیلم خواهد بود و هم سبب خواهد شد تا مخاطبان گسترده‌ای از سراسر ایران فیلم را ببینند.
همچنین فیلم سینمایی مهران به کارگردانی رقیه توکلی که در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان موفق به کسب دو جایزه ویژه دبیر و جایزه پروانه زرین شهید بهنام محمدی شد، در ایام نوروز برای اولین بار از طریق تلویزیون پخش خواهد شد.

مدیریت در شرایط بحرانی

تلویزیون پس از سال‌ها و در بحرانی‌ترین شرایط به یاری سینما آمده و این واقعیتی کتمان‌ناپذیر است که باید به آن بها داد. بر اساس تفاهم انجام‌شده رقم قابل توجهی [بالای ۲ میلیارد تومان] بابت نمایش بهترین فیلم جشنواره فجر از تلویزیون پرداخت شده و این در حالی است که پیش از این، نهایتا ارقامی نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان برای پخش تلویزیونی آثار سینمایی پرداخت می‌شد که حرکت نوی تلویزیون در این راستا از وجه حمایتی از آثار اکران‌نشده، قابل‌تٲمل است. زیرا در صورت اکران عمومی یک اثر در این شرایط و به فرض فروش دو میلیاردی در اکران هم، رقم پایینی به صاحبان اثر می‌رسید.

حتی فیلمی مثل شنای پروانه (محمد کارت، ۱۳۹۸) که این روزها اکران سینمایی خود را پس از چند بار و بعد از ماه‌ها از سر گرفته، فروش جالب‌توجهی ندارد که اگر شرایط کرونایی نبود، احتمال پرمخاطب‌شدن فیلم وجود داشت.... یا حتی فیلم‌های بازاری سینمای ایران که در شرایط عادی به عنوان فیلم‌های اینترتیمنت و سرگرم‌کننده صرف، مخاطبی داشتند، در سال کرونایی نتوانستند همان دست مخاطب را به سالن‌های سینما بکشانند و پس این قاعده برای خیلی از فیلم‌های سینمای ایران صدق می‌کند.

محمدرضا مصباح تهیه‌کننده فیلم یدو اخیرا درباره شرایط بازگشت سرمایه تولید این پروژه توضیح داد: ما برای بخش مالی هم در حال مذاکره و گفتگو هستیم و امیدواریم با پیش‌بینی‌هایی که کرده‌ایم شرایط مناسبی هم داشته باشیم. ضمن اینکه تلاش می‌کنیم با کمک مردم شرایط اکران سینمایی هم فراهم شود ما از مردم می‌خواهیم به ما کمک کنند تا فیلم قاچاق نشود.

پرونده اکران سینمایی و اینترنتی باز است
در حالی که نمایش فیلم‌های جدید از تلویزیون این نکته را به ذهن متبادر می‌کند که فیلم دیگر فرصتی برای اکران عمومی نخواهد داشت، تهیه‌کننده «یدو» در این زمینه گفته است: پرونده اکران سینمایی و اینترنتی فیلم از نظر ما بسته نشده و امیدواریم در شرایطی که مساعد شد بتوانیم فیلم را اکران سینمایی کنیم. رایت فیلم را صدا و سیما به طور کلی خریداری نکرده و تنها حق پخش فیلم را در ۲ نوبت دارد ضمن اینکه روی تلوبیون هم بارگذاری نخواهد شد.


نقطه شروع یک راهکار مطمئن 
با توجه به مسئله کرونا و محدودیت‌های متاثر از آن، روش‌های نمایش در دست تحول است و اولین نمایش این دو فیلم از رسانه ملی، می‌تواند یک نقطه شروع برای تداوم این حرکت‌ نوین و ملی باشد و راهکاری مناسب برای خروج فیلم‌های پشت خط اکران سینمای ایران از شرایط بحرانی تلقی شود. راهکاری که شاید تلویزیون زودتر از اینها می‌توانست با هدف صیانت از سینمای ایران و دست‌اندرکارانش اتخاذ کند گرچه در صورت تداوم، همین حرکت هم در مقطع فعلی، در راستای حمایت از تولیدات داخلی و تحقق عدالت فرهنگی، ارزشمند به نظر می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha