احتکار خانگی دلیل اصلی کمبود گوشت مرغ در مهاباد است

مهاباد- ایرنا- معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری مهاباد گفت: اصرار به احتکار خانگی و ذخیره سازی بیش از حد نیاز گوشت مرغ توسط برخی از شهروندان از دلایل اصلی کمبود این ماده پروتیینی در این شهرستان است.

خشایار صنعتی روز یکشنبه در جلسه ستاد تنظیم بازار این شهرستان که با محوریت گوشت مرغ برگزار شد اظهار داشت: نیاز روزانه این شهرستان به گوشت مرغ روزانه ۵.۵ تا ۶ تن است در حالیکه هم اینک برای کاهش دغدغه مردم به ویژه در ایام عید بیش از ۲ برابر این میزانهر روز در حال توزیع است.

وی با بیان اینکه با وجود توزیع بیش از نیاز گوشت مرغ در این شهرستان ولی کماکان مردم همچنان اصرار به ذخیره سازی دارند افزود: متاسفانه یک جو روانی و احساسی که ناشی از کمبود این ماده پروتیینی در کلان شهرهاست در جامعه تسری پیدا کرده و موجب بروز تقاضاهای کاذب شده است.

۳۰ درصد از کشتار روز مرغداری های مهاباد به میزان ۲۰۰ تُن طی روزهای آینده به بازار تزریق شودمعاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری مهاباد اضافه کرد: برای حل این مشکل برای هفته دوم ایام عید پیش بینی شده است ۳۰ درصد از کشتار روز مرغداری های این شهرستان به میزان ۲۰۰ تن در این ایام به بازار تزریق شود که موجب انباشته شدن گوشت مرغ در بازار خواهد شد.

صنعتی، با انتقاد از رعایت نشدن موازین بهداشتی در صف های توزیع گوشت مرغ در مراکز توزیع افزود: باید با همکاری شهرداری و تعاون روستایی مراکزی در سطح شهر ایجاد شود تا هم امر نظارت دقیق تر انجام شود و هم رعایت شیوه نامه های بهداشتی در آن بهتر انجام شود.

وی ادامه داد: جهادکشاورزی نیز موظف است تا بر تخصیص ۳۰ درصد تولید مرغداری های مهاباد به این شهرستان نظارت داشته و با مرغداری هایی که این ضوابط را رعایت نمی کنند برخورد و در توزیع نهاده های دامی بین آنها تجدیدنظر صورت گیرد.

صنعتی تاکید کرد: نیروی انتظامی مهاباد نیز باید نسبت به حضور در کشتارگاه و جلوگیری از خروج مرغ زنده و لاشه مرغ از این شهرستان جدیت بیشتری به عمل آورد. 

افزایش تخلفات صنفی و تکرار آن در سال گذشته در بازار مهاباد نیازمند یک آسیب شناسی است

وی همچنین با انتقاد از میزان بالای تخلفات صورت گرفته در سال گذشته توسط اصناف این شهرستان نیز گفت: نیاز است تا یک آسیب شناسی بر رفتار بازار این شهرستان توسط مسوولان اداره صنعت معدن و تجارت انجام گیرد تا از بروز و تکرار تخلف توسط بازاریان جلوگیری و نسبت به همسان سازی قیمت ها اقدامات لازم صورت گیرد.

روزانه بیش از ۱۰ تن گوشت مرغ کشتار روز در مهاباد توزیع می شود

رییس اداره صنعت معدن و تجارت مهاباد گفت: روزانه بیش از ۱۰ تُن گوشت مرغ کشتار روز که بیشتر از نیاز این شهرستان است به طور مستمر در حال توزیع است.

محمد جهین اظهار داشت: با افزایش قیمت گوشت مرغ طی ۲ ماه اخیر سعی شده است برای تنظیم بازار روزانه علاوه بر مرغ کشتار روز گوشت مرغ منجمد یارانه‌ای نیز توزیع ‌شود.

طی چند ماه اخیر با کم شدن برخی کالاهای اساسی، جو روانی در بازار شکل گرفته است و شماری از شهروندان بیش از نیاز خود اقدام به خرید می کنندوی با بیان اینکه با توجه به وجود ۲ زنجیره تولید مرغ و شمار زیادی مرغداری در این شهرستان در تامین گوشت مرغ مورد نیاز هیچگونه مشکلی وجود ندارد افزود: طی چند ماه اخیر با کم شدن برخی کالاهای اساسی، جو روانی در بازار شکل گرفته است و شماری از شهروندان بیش از نیاز خود اقدام به خرید می کنند.

جهین افزود: با وجود وفور گوشت مرغ به دلیل جو روانی ایجاد شده برای افزایش قیمت ها، میزان تقاضا کاذب مردم برای خرید افزایش یافته است و آنها تمایل به ذخیره سازی اقلامی مانند مرغ و روغن در خانه هایشان دارند.

وی اضافه کرد: بازرسان این اداره به طور مستمر در محل کشتارگاه مرغ و مراکز عرضه حضور مستمر دارند تا بر امر کشتار و توزیع مرغ در این شهرستان نظارت کامل داشته باشند.

تمامی مرغداری های مهاباد موظف به تحویل تولید خود به کشتارگاه هستند

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد نیز در این جلسه با بیان اینکه تمامی مرغداری های مهاباد موظف به تحویل تولید خود به کشتارگاه هستند گفت: هم اکنون ۹ واحد مرغدای با بیش از ۴۶۸ هزار قطعه در این شهرستان وجود دارد که مرغ های آنها به سن ۴۰ روز به بالا رسیده و در روزهای آینده آماده ارسال به کشتارگاه است.

جعفر ایمانیان افزود: در صورت کشتار این تعداد مرغ بیش از ۷۰۰ تن گوشت روانه بازار مصرف خواهد شد که حدود ۲۰۰ تن آن وارد چرخه مصرف این شهرستان خواهد شد.

سال گذشته هفت میلیون و ۷۷۷ هزار قطعه جوجه ریزی در مرغداری های گوشتی مهاباد انجام گرفت که از این میزان بیش از ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار قطعه طی سه ماهه آخر سال بودوی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ واحد مرغداری گوشتی فعال در این شهرستان وجود دارد اضافه کرد: سال گذشته هفت میلیون و ۷۷۷ هزار قطعه جوجه ریزی در مرغداری های گوشتی این شهرستان انجام گرفت که از این میزان بیش از ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار قطعه طی سه ماهه آخر سال بود.

طی هفته های اخیر کمبود کاذب مرغ در بازار مهاباد موجب بروز صف در مقابل مراکز عرضه شده‌است.

مهاباد با بیش از ۲۴۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است و در زمینه تولید محصولات دامی از جمله مرغ گوشتی از شهرستان‌های پیش رو در منطقه به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha