همه پرسی ۱۲ فروردین سال ۵۸ نماد رویکرد مردم محور انقلاب اسلامی است

کرمانشاه- ایرنا- استاد علوم سیاسی دانشگاه های کرمانشاه همه پرسی ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ را نماد رویکرد مردم محور انقلاب اسلامی توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی در آغاز راه موجودیت خود را به رای مردم گذاشت و بیش از ۹۸ درصد ملت "آری" گفت اما هیچ حکومتی را نمی توان یافت که دوبار خود را به رفراندوم گذاشته باشد.

دکتر "شهرام فتاحی" روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روز ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ در واقع فرایند تکامل یافته انقلاب مشروطه بود؛ در زمان مشروطه با یک نارضایتی پراکنده در جامعه ای کاملاً فرودست و تحقیر شده مواجه بودیم که درباره مطالبات مدنی خود نیز درک درستی نداشت؛ در سال ۱۳۵۷ اما شرایط متفاوت می‌شود چراکه قوام یافتگی مدنی ایجاد شده و تقسیم بندی مطالبات تا حدود زیادی روشن است که در نهایت به وقوع انقلاب اسلامی و برگزاری رفراندوم ۱۲ فروردین انجامید.

فتاحی اضافه کرد: امام راحل از همان ابتدا و حتی پیش از انقلاب اسلامی در نوفل‌لوشاتو فرانسه به خبرنگاران گفتند که حکومت جدید در ایران به صورت جمهوری و دموکراسی خواهد بود؛ به فرموده ایشان و علامه مطهری ظرف حکومت دموکراسی و محتوای آن بر اساس رویکردها و آموزه های اسلامی است.

این استاد دانشگاه گفت: امام راحل حتی در زمان ورودش به کشور و در اجتماع بزرگ مردم گفتند که من دولت تعیین می کنم و این عبارت را با تعمد و تاکید بسیار بیان کردند که سخنان من بر مبنای قدرتی است که از اراده قاطبه ملت ایران می گیرم و در واقع ایشان همواره و در تمام بیانات خود بر ضرورت و اهمیت توجه به اراده خواست ملت تاکید کرده و آن را اولویت دانسته اند.

به گفته او گرچه امام راحل یک مرجع تقلید و ولی فقیه بود اما همواره و به شدت به مردم سالاری پایبند بود و زمانی که گفتند مجلس در راس امور است بر همین مبنا و به دلیل اعتباری است که خانه ملت از رای و نظر مردم گرفته و به همین دلیل هم فرمودند میزان رای ملت است.

فتاحی اظهار کرد: همین رویه در زمان رهبری آیت‌الله خامنه‌ای هم با قدرت و قوت ادامه یافت و ایشان حتی آبروی خود را هم در این مسیر هزینه کرده و معتقد بوده اند که رای مردم حق الناس است.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: رهبر انقلاب هیچگاه نفرمودند برای من یا جمهوری اسلامی رای بدهید بلکه تاکید کردند که به خاطر ایران در انتخابات شرکت کنید و حتی اگر کسی نظام را هم قبول ندارد به خاطر ایران رای بدهد.

۱۲ فروردین، نماد رویکرد مردم محور انقلاب

به گفته فتاحی بر مبنا و چهارچوب همین دیدگاه و تفکر است که امام راحل با اینکه نظر خود را ایجاد حکومت جمهوری اسلامی می داند اما تاکید دارد که حجیت این نظر باید از رای مردم گرفته شود و بیش از ۹۸ درصد ملت هم در روز ۱۲ فروردین به روشن ترین شکل بر آن صحه گذاشتند.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد کرمانشاه گفت: روز ۱۲ فروردین از این نظر واقعه بزرگی است و آینه تمام نمای رویکرد مدنی و دموکراتیک امام است و هرچند شاید عده‌ای باور نداشته باشند اما رفراندوم این روز نشانگر دیدگاه مردم محور انقلاب اسلامی است زیرا این مردم بودند که انقلاب کردند، آن را حفظ کردند، شهید دادند، تحریم ها را تحمل کردند و آنقدر صبور و رئوف بودند که خیانت خواص را هم تحمل کرده‌اند؛ چون ایران و انقلاب را متعلق به خود می دانند و هر چند دل آزرده هستند اما دل بریده نیستند.

چرا جمهوری اسلامی خود را به رفراندوم نمی گذارد؟

استاد علوم سیاسی دانشگاه گفت: برخی‌ها می‌گویند چرا جمهوری اسلامی موجودیت خود را به رفراندوم نمی گذارد؟ پاسخ این سوال این است که اگر در تمام تاریخ شناخته شده بشر حتی یک نمونه مشابه در این باره وجود داشت درخواست آنان مشروع است اما هرگز چنین نمونه‌ای وجود نداشته است.

فتاحی گفت: جمهوری اسلامی یک بار و در آغاز راه موجودیت خود را به رای مردم گذاشت و از بیش از ۹۸ درصد ملت آری گرفت اما هیچ کشور دموکراتیکی را نمی توان یافت که دوبار موجودیت خود را به رفراندوم گذاشته باشد.

او اظهار کرد: یک واقعیت مغفول مانده دیگر هم وجود دارد؛ این که گرچه به دلیل خیانت برخی خواص و برخی اقدامات اشتباه و نابجا دل آزردگی هایی در بین ملت وجود دارد و ما گاهی شاهد مشارکت پایین‌تر هستیم اما مشارکت پایین در انتخابات هم هرگز به معنای این نیست که نظام به مرز فرسایش رسیده است بلکه این کاهش مشارکت در واقع نوعی سکوت اعتراض‌آمیز بخشی از مردم نسبت به برخی افعال، اقوال و ناملایمتی ها است.

این کارشناس امور سیاسی تاکید کرد: چطور در انتخابات آمریکا، فرانسه یا انگلیس که در بسیاری از موارد مشارکت کمتر از ۵۰ درصدی داشته اند، خروجی آن به "نه به سیستم" تلقی نمی‌شود اما درباره جمهوری اسلامی چنین تعبیری صورت می‌گیرد.

فتاحی با بیان اینکه نباید آب به آسیاب دشمنان ایران بریزیم، گفت: اگر ما مشارکت کمتر از ۵۰ درصد را به معنای نه به سیستم بگیریم، بسیاری از نظام های سیاسی غربی هم فروپاشیده محسوب می شوند زیرا مگر چند بار در تاریخ سیاسی آن ها مشارکت ۷۰ درصدی وجود داشته است.

او تاکید کرد: نباید ما از تحلیل های ناصواب، غیرعلمی و غیر واقعی متاثر شویم و گل به خودی بزنیم.

به گفته او نظام جمهوری اسلامی ماهیت ارگانیک دارد و در طول حیات خود اقدام به آسیب شناسی و اصلاح می کند و دست به ریل گذاری مجدد و رفع نواقص می زند و به تعبیر رهبر انقلاب ریزش ها و رویش هایی دارد؛ در واقع ما با یک سیستم پویا مواجه هستیم که با رفع اشکالات خود به سمت آینده بهتر در حرکت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha