۱۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۲۶
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84283191
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۰ گونه قارچ سمی در کردستان شناسایی شده است

۱۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۲۶
کد خبر: 84283191
۱۰ گونه قارچ سمی در کردستان شناسایی شده است

سنندج- ایرنا- مسوول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: تاکنون ۱۰ گونه قارچ سمی در این استان شناسایی شده که تشخیص آن برای افراد عادی ممکن نیست.

آزاد محبت روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۷۰ هزار گونه قارچ در دنیا شناخته شده که ۴۵ تا ۵۰ گونه سمی آن در ایران است.

وی افزود:هر ساله بارش‌های مساعد بهاری در رویشگاه‌های مختلف استان کردستان، رویش انواع گیاهان خوراکی منجمله قارچهای متنوع را به دنبال دارد و  در این شرایط عده ای از هم استانی ها فرصت را مغتنم شمرده و ضمن تفریح اقدام به جمع آوری قارچهای وحشی از پهنه های طبیعی می کنند که  می تواند بسیار خطرآفرین باشد.

مسوول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: با توجه به شناسایی و طبقه بندی گونه های متعدد قارچ های سمی و ثبت آنها در فلور گیاهی استان، مصرف ناآگانه این محصول منجر به صدمات جبران ناپذیر به شخص مصرف کننده و حتی مرگ فرد می شود.

محبت به تنوع گونه ای زیاد قارچ های خوراکی و سمی اشاره کرد و یادآور شد: در استان و منطقه غرب کشور، ۱۰ گونه سمی قارچ به مرحله تشخیص رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تشابه ظاهری بین قارچ های خوراکی و سمی بسیار زیاد است، اضافه کرد: پارسال، برداشت سنتی قارچ معضلاتی را به وجود آورد و موجب مسمومیت شمار زیادی از هموطنان و حتی مرگ برخی از آنها شد.

مسئول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با تاکید بر اینکه تنها راه تشخیص قارچ خوراکی از سمی از طریق آزمایشگاه است، گفت: حتی افرادی که ادعای سال ها تجربه برداشت سنتی قارچ دارند هم نمی توانند گونه سمی و خوراکی را از هم تشخیص دهند.

وی افزود: تنوع اقلیمی و آب و هوای معتدل کوهستانی زاگرس موجب شده که این منطقه زادگاهی برای رویش بیش از ۲ هزار گونه گیاه باشد که برخی از این گیاهان نظیر قارچ ها، می تواند سمی باشد و برای مصرف کنندگان مشکلات حادی بوجود آورد.

محبت اظهار داشت: قراردادی بین بهره برداران مراتع و منابع طبیعی در زمینه برداشت قارچ منعقد شده اما برداشت سنتی نیز در حال انجام است.

وی یادآور شد: برخی ادعا می کنند که قارچ های طبیعی ارگانیک بوده و نوع پرورشی آن مصنوعی است که این حرف به هیچ عنوان علمی نیست.

محبت با توصیه به شهروندان مبنی بر استفاده از قارچهای خوراکی سالم و دارای بسته بندی های بهداشتی تاکید کرد: شروع عوارض منفی و تاثیر گذاری قارچ سمی بر اعضا و جوارح داخلی بدن، ممکن است یک تا چند روز به درازا بکشد و در این حالت فرد استفاده کننده، متوجه وضعیت بحرانی خویش نبوده و این مورد با تاخیر در  اقدامات پزشکی و مراقبتی، احتمال تشدید کسالت و درصد فوت شخص را افزایش می دهد.

برخلاف نظر تعدادی از افراد، شستشو،آب پز نمودن و سرخ کردن،اثرات سمی قارچ را از بین نبرده،همچنین شناسایی دقیق ناسالم بودن این فرآورده،صرفا با روشهای علمی و آزمایشگاهی امکان پذیر است،لذا روشهای سنتی تشخیص، اکثرا نادرست و می تواند گمراه کننده باشد.

افراد در صورت مصرف قارچ سمی در صورت بروز عوارض و نشانه های گوارشی (تهوع، استفراغ، دل درد شدید، کاهش سطح هوشیاری و اسهال) سریع به مراکز درمانی مراجعه کنند.

مردم از چیدن و یا حتی دست زدن به قارچ ها در طبیعت خودداری کرده و به هیچ وجه قارچ فله‌ای و یا بسته بندی شده بدون آرم سلامت خریداری نکنند.

استان کردستان حدود یک میلیون و ۷۸۸ هزار هکتار منابع طبیعی شامل ۳۷۳ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۴۱۴ هزار هکتار مرتع دارد که معادل ۶۱درصد سطح استان را شامل می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha