خداحافظی خراسان شمالی با بخاری چکه ای

بجنورد- ایرنا- درحالی عمر هشت ساله دولت تدبیر و امید به پایان فصل خود نزدیک می شود که خراسان شمالی که در زمره استان های محروم کشور قرار دارد، به یمن توجه دولت فعلی توانست با گازدار کردن ۱۰۰ درصد شهرها و ۹۹.۷ درصد روستاها خود را در صدر استان های برخوردار از گاز طبیعی قرار دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، توسعه گاز رسانی در مناطق شهری و روستایی استان خراسان شمالی در دولت یازدهم و دوازدهم باعث شد تا این استان در زمره استان های سبز کشور قرار گیرد به گونه ای که در هشت سال گذشته  ۴۵۶ روستا و  هشت شهر این استان در این مدت گاز دار شدن که به طور میانگین یک شهر و بیش از ۵۰ روستا از نعمت گاز شهری بهره مند شدند و بخاری نفتی در این روستا به نوستالوژی برای نسل آینده تبدیل شده  است.
اکنون مردم یکه سعود از روستاهای مرزی در شهرستان راز و جرگلان در شمالی ترین نقطه استان تا گرمه و جاجرم در جنوبی ترین نقطه استان از نعمت گاز شهری برخوردار ند و دیگر خبری از دغدغه روستایی برای تامین سوخت زمستانی و جایگاه سوخت برای ذخیره سازی نیست و زمستان را در کنار بخاری های گاز همانند روزهای بهاری بدون دغدغه سپری می کنند.
گازرسانی به روستاهای استان علاوه بر افزایش رفاه در این مناطق، منجر به ایجاد امید به زندگی و اشتغالزایی در روستاها شده و به عاملی برای مهاجرت معکوس تبدیل شده است.
صرفه جویی در مصرف نفت 
گاز دار شدن مناطق روستایی و شهری در خراسان شمالی نه تنها ارمغان استان سبز را برای این خطه شمالشرق کشور به ارمغان آورد که صرفه جویی نیز در مصرف نفت سفید در این مدت صورت گرفت که با هزینه های گزاف از سوی دولت تامین و در صعب العبور ترین روستاها به دست مردم این مناطق می رسید و طبق آمار رسمی صرفا در سال ۹۹ با گاز شدن یک هزار و ۲۴۴ خانوار شهری و چهار هزار ۲۲۶ خانوار روستایی حدود ۱۹ میلیون لیتر نفت سفید و  دو هزار و ۸۰۰ تن گاز مایع صرفه جویی شد.
طبق همین آمار بنا به گفته مدیرشرکت پخش فراورده های نفتی منطقه خراسان شمالی میزان مصرف نفت سفید در استان در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود ۵۵ درصد کاهش نشان می دهد که این روند کاهشی همچنان نیز ادامه دارد.
علاوه بر آن با احتساب قیمت هر لیتر نفت سفید ۱۵۰۰ هزار ریال و گاز مایع حدود دو هزار و ۳۰۰ متر کیلوگرم سالانه چندین میلیارد تومان در هزینه دولت صرفه جویی شد و این استان که در معرض آلودگی هوا نیز قرار دارد، حداقل از آلودگی نفتی نجات یافت.


 


روشنایی ۴۶۴  شهر و روستا  ۸ سال گذشته
 مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: تا پیش از سال ۹۲ حدود ۲۹۰ روستای این استان از نعمت گاز شهری برخوردار بودند که این آمار هم اکنون به ۷۵۶ روستا رسید به طوری که تمام روستاهایی که امکان گاز رسانی از قبیل قرارگیری در مسیر خط لوله انتقال و وضعیت طبیعی داشتند، از نعمت گاز شهری برخوردار شدند.
حسن رضا میربلوکی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت : همچنین در این مدت هشت شهر استان نیز گاز دار شدند به گونه ای که هم اکنون هر ۲۴ شهر که ۵۶ درصد از جمعیت  استان خراسان شمالی را در خود جای دادند، از گاز شهری برخوردارند و این در حالیست که تا قبل از دولت تدبیر و امید نیمی از این  شهرها بدون گاز بودند و از سایر سوخت ها برای تهیه غذا و گرمایشس استفاده می کردند.
وی اضافه کرد : در مجموع در دولت یازدهم و دوازدهم ۴۵۶ روستا گازدار شدند و به طور میانگین سالانه حدود ۵۵ روستای استان زیرساخت های گاز شهری برخوردار شدند.
میر بلوکی گفت: در ابتدای دولت یازدهم طول شبکه گاز رسانی در این استان سه هزار و ۶۳۶ کیلومتر بود که  هم اکنون به هفت هزار و ۳۱۲ کیلومتر رسیده است و ضریب نفوذ گاز این استان در حوزه شهری هم اینک ۱۰۰ درصد و روستایی ۹۹.۷ درصد است.
وی خاطرنشان کرد : در شرایط فعلی میزان برخورداری مناطق روستایی استان از گاز طبیعی نسبت به میانگین کشوری حدود ۲۴ درصد و  مناطق شهری نیز حدود چهار درصد بیشتر است و این استان در صدر استان های برخوردار از گاز شهری و سبز کشور قرار دارد.
مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان شمالی گفت : این استان در زمینه گازرسانی به روستاها رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است و این خطه در ردیف استان های سبز است.
 

میربلوکی گفت : براساس سرشماری نفوس و مسکن کل روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان ۷۲۰ پارچه و آبادی است که تاکنون به ۷۰۸ روستا گازرسانی شد و  ۱۲ روستا  نیز به دلیبه دلایلی از جمله خالی از سکنه بودن و دور از خط انتقال امکان گاز دار شدن را نداشتند.
به گفته وی از ۳۸ روستای زیر ۲۰ خانوار  خراسان شمالی نیز ۳۵ روستا امکان گاز رسانی داشتند که همه این روستاها از نعمت گاز شهری برخوردار شدند و از ۷۶ روستای زیر ۱۰ خانوار نیز اکنون ۱۳ خانوار گاز دار شدند، و مابقی نیز امکان گاز دار شدن را به دلیل شرایط توپو گرافی قابلیت گاز دار شدن را ندارند.
وی اظهارداشت : در مجموع هم اکنون ۷۸ روستای استان خراسان شمالی با جمعیت بالا و زیر ۲۰ خانوار و حتی زیر ۱۰ خانوار به دلیل شرایط محیطی امکان گاز دار شدن را ندارند و مابقی روستاها به طور کامل از گاز شهری برخوردار شدند.
وی راهکار گاز دار شدن این روستاها را استقرار جایگاههای سی ان جی اعلام کرد که در برنامه شرکت ملی گاز ایران نیز قرار دارد.
رشد ۷۰ درصدی مشترکان گاز خراسان شمالی 
مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: تعداد مشترکات گاز در ابتدای  روی کار آمدن این دولت ۱۹۸ هزار و ۹۳۳ مشترک و هم اکنون به ۳۳۴ هزار مشترک رسید که حدود ۵۹ درصد به مشترکان گاز استان در این مدت هشت سال افزوده شد.
به گفته وی به طور میانگین سالانه حدود ۱۷ هزار مشترک گاز در استان خراسان شمالی افزوده شد و بیشتر این مشترکان نیز مربوط به مناطق روستایی بودند که پیش از این از نفت سفید و یا سایر انرژی گرمایی استفاده می کردند.
 

رشد حدود ۵۰ درصدی انشعاب گاز در استان را از دیگر کارکردهای مهم در حوزه عملکردی برای محرومیت زدایی بیان کرد و اظهارداشت : میزان انشعاب گاز استان در سال ۹۲ در این استان حدود ۱۱۱ هزار مورد بود و هم اکنون به ۱۷۷ هزار مورد رسید و رشد ۷۰ درصدی در این حوزه رخ داد.
 میربلوکی اظهار داشت: تعداد انشعاب در ابتدای دولت یازدهم ۱۱۰ هزار و ۹۱۶ مورد بود که در ابتدای دولت دوازدهم به ۱۵۱ هزار و ۵۱۶ مورد و تاکنون به ۱۷۷ هزار و ۲۲۸ مورد رسیده است.
وی خاطرنشان کرد : همچنین در همین مدت ۲۳ هزار کیلومتر  کیلومتر شبکه توزیع گاز اجرایی شد که ۱۴ هزار کیلومتر در روستاها و حدود ۹ هزار کیلومتر در شهرها اجرایی شد.

گاز دار شدن ۴۶۰ واحد صنعتی

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی توجه به گازدار شدن صنایع کوچک و بزرگ استان را از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم برشمرد و اظهارداشت : در ابتدای تشکیل دولت یازدهم ۳۹۰ واحد تولیدی و صنعتی  استان از سوخت گاز استفاده می کردند که این واحدها در سال جاری به ۸۵۰ واحد رسید.
میربلوکی افزود : همچنین تعداد جایگاههای سی ان جی خودروهای گاز سوز از ۲۹  جایگاه  به ۳۴ جایگاه و تعداد گازرسانی به شهرک های صنعتی و نواحی مختلف نیز از ۱۲ فقره  به ۱۵ فقره افزایش یافت و استان در استقرار جایگاههای سی ان جی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
مدیرعامل شرکت گاز  گفت : ۸۲ درصد از سبد انرژی مصرفی استان را گاز طبیعی تشکیل می دهد  که پس از استان بوشهر این استان رتبه دوم را داراست و سالانه را ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب  گاز در استان مصرف می شود که نیمی از این مصرف مربوط به نیروگاه استان است.
 میربلوکی گفت: گاز طبیعی حامل انرژی ارزان و پاکی است که در دسترس همگان است و این شرکت تلاش می کند تا آن را جایگزین سوخت های فسیلی کند، که جایگزینی آن علاوه بر صیانت از محیط زیست، به عنوان یکی از برنامه ها و مسوولیت های اجتماعی شرکت در ایجاد زیرساخت تولید، به منظور تحقق شعار سال و حمایت از اشتغال پایدار در استان است.

 خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.
براساس آمار هم اکنون ۳۵ هزار روستا و حدود یک هزار و ۲۰۰ شهر در کشور از نعمت گاز شهری برخوردارند که ضریب نفوذ گاز در روستاها ۷۵ و شهرها نیز ۹۵ درصد است و استان خراسان شمالی با برخورداری از ۹۹.۷ درصد روستایی و ۱۰۰ درصد شهری از گاز شهری رتبه برتر را در کشور داراست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha