۱۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۴۲
کد خبر: 84284189
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

لاوروف، مسیر پر سنگلاخ مسکو - دهلی را هموار می کند؟

۱۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۴۲
کد خبر: 84284189
لاوروف، مسیر پر سنگلاخ مسکو - دهلی را هموار می کند؟

مسکو - ایرنا - در سفر وزیر امور خارجه روسیه به هند که از امروز آغاز شده است پیشرفت های مهمی در روابط دو کشور رخ خواهد داد؛ با این حال به گفته تحلیلگران ماموریت «سرگئی لاوروف» حکایت از «مذاکراتی دشوار» دارد چرا که روابط دو طرف با خطرات فزاینده ای روبرو است.

به گزارش ایرنا لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز دوشنبه به هند سفر می کند که اولین نقطه سفر وی به آسیای جنوبی، از جمله سفر به پاکستان خواهد بود. مذاکرات در دهلی نو زمینه را برای اجلاس روسیه و هند فراهم می کند که سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد.

اگر چه «بالا ونکاتش وارما»، سفیر هند در فدراسیون روسیه به رسانه های مسکو گفت که با این سفر «پیشرفت های مهمی در روابط دو کشور رخ خواهد داد»، با این حال به گفته تحلیلگران ماموریت سرگئی لاوروف نوید مذاکراتی راحت را نمی دهد؛روابط بین دو کشور با تعداد فزاینده ای از خطرات روبرو است که اصلی ترین آنها داشتن اختلافات رور افزون با چین است. در حالی که مسکو به دلیل نابودی روابط با واشنگتن به نزدیک شدن به پکن ادامه می دهد، هند با افزایش اختلافات با چین نزدیک شدن به ایالات متحده را آغاز کرده است.

در آستانه "موفقیت های مهم"

 مذاکرات سرگئی لاوروف در دهلی نو ادامه  تماس ها و مذاکرات با دیپلمات های هندی است که آخرین انها ماه گذشته میلادی  در مسکو با «وردهان سرینگلا» وزیر مشاور در امور خارجه هند آغاز شد.

در آستانه سفر سرگئی لاوروف، منابع آگاه گزارش دادند که یکی از  موفقیت ها می تواند مجوز رسمی استفاده از واکسن ویروس کرونا ویروس اسپوتنیک وی  در هند باشد. هفته گذشته،  شرکتی هندی شروع به بررسی برنامه ای برای استفاده محدود از اسپوتنیک وی در این کشور کرد.

پیش از این، صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه با شرکت های دارویی پیشرو هند برای تولید بیش از ۶۰۰ میلیون دوز واکسن روسی در این کشور توافق کرد. هند همکاری با روسیه در مبارزه با  شیوع ویروس کرونا را به عنوان ابزاری جدید برای دیپلماسی می داند.

زمینه دیگر همکاری دوجانبه که در آن دستیابی به موفقیت برنامه ریزی شده، انرژی است. نتارونا کاپور»، معاون وزیر نفت و گاز طبیعی هند در هنگام بازدید از پایتخت روسیه در ماه مارس  ، مرکز انرژی هند را در مسکو افتتاح کرد که شامل شرکت های نفتی و گازی پیشرو این کشور (OVL، IOCL، Gail، EIL، OIL)  بود.

سفیر وارما که به گفته وی قطب شمال و شرق دور در حال تبدیل شدن به مناطق اولویت دار هند هستند، توضیح داد: "بازار انرژی هند در حال نوسازی است و فرصت های خوبی را برای شرکای ما مثل روسیه در سرمایه گذاری سودمند متقابل در زمینه نفت، گاز، گاز مایع و فرآوری نفت و گاز فراهم می کند.

پاول سوروکین، معاون وزیر انرژی فدراسیون روسیه نیز گفت: پتانسیل بزرگی برای ایجاد سرمایه گذاری متقابل و پروژه های مشترک در توسعه زمینه های جدید و بخش های جدید مانند LNG و تولید نفت در مناطق جدید وجود دارد.  


تاثیر گذاری اختلافات دهلی با پکن و دوستی با واشنگنن در روابط هند و روسیه

با این حال، همکاری راهبردی ممتاز بین مسکو و دهلی نو با تعداد فزاینده ای از خطرات روبرو است. ایالات متحده تا همین اواخر هند را تهدید به تحریم در صورت دستیابی به سامانه های موشکی ضد هوایی S-۴۰۰ روسی کرده بود. اولین سفر لوید آستین وزیر دفاع جدید ایالات متحده به دهلی نو که دو هفته قبل از ورود سرگئی لاوروف انجام شد، نشان داد که هند توانایی ضربه زدن به مسئله همکاری نظامی-فنی با روسیه را دارد.

در پایتخت هند، لوید آستین موضوع برخورد ایالات متحده با هند در صورت دریافت  سیستم های S-۴۰۰ را رد نکرد.

 تمایل دولت آمریکا برای برداشتن گامهای جدی در روابط با هند به این دلیل است که روابط با دهلی نو برای تحقق هدف اصلی خود - ایجاد کمربند مهار چین در منطقه هند و اقیانوسیه - اهمیت بیشتری پیدا می کند.

در این شرایط، توازن بین دهلی نو و پکن که روابط آنها بیشتر و بیشتر دچار چالش می شود برای مسکو بسیار دشوار خواهد بود.  در ماه های اخیر، سرگئی لاوروف مجبور شده است حداقل دو بار در مورد این موضوع صحبت کند.

لاوروف دسامبر سال گذشته در جلسه شورای امور بین الملل روسیه گفت: "بدون شک، غرب در تلاش است تا مدل تک قطبی نظم جهانی را احیا کند. کشورهایی مانند چین و روسیه به سختی تابع وی خواهند بود. اما قطب واضحی مانند هند در معرض سیاستهای بسیار پیچیده و تهاجمی غرب قرار دارد که سعی دارد آن را به بازیهای ضدچینی بکشاند، استراتژیهای هند و اقیانوس آرام را ترویج می دهد و سعی می کند روابط و شراکت استراتژیک و ممتاز ما با هندی ها را ضعیف کند. "
 

آنوراگ سریواستاوا سخنگوی وزارت امور خارجه هند در مورد اظهارات سرگئی لاوروف گفت: "روابط هند با هر کشور منوط به روابط آن با کشورهای ثالث نیست. ما امیدواریم که همه شرکای ما این موضوع را درک کنند و با درک و احترام با آن رفتار کنند. "

سفیر سابق هند در مسکو، کانوال سیبال، با صراحت بیشتری صحبت کرد: "در شرایطی که چینی ها ما را تهدید می کنند و در مرز ما می نشینند، سرگئی لاوروف نباید چنین اظهارنظرهایی را مطرح می کرد.

سرگئی لاوروف در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود درباره نتایج فعالیت های دیپلماسی روسیه در ژانویه سال ۲۰۲۰  مجبور شد که به این موضوع داغ بازگردد.

سرگئی لاوروف گفت: "روسیه دوست هند است و ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا هند و چین - دو دوست و برادر بزرگ ما - در صلح و آرامش با یکدیگر زندگی کنند. "

وی تأکید کرد که مسکو این اصل را نه تنها در سازمان همکاری شانگهای و اوراسیا  بلکه در قالب روسیه-هند-چین نیز ترویج می کند.

سرگئی لاوروف در مورد مفهوم منطقه هند و اقیانوس آرام اظهار داشت: کلید توسعه روابط با هند، صادقانه ترین گفتگو، حتی در مورد موضوعاتی است که ما همیشه در آن نقاط مشترک نمی یابیم".

با این وجود، پس از کنفرانس مطبوعاتی سرگئی لاوروف  هارشد وردخان شرینگلا  سفیر سابق هند در مسکو در مصاحبه ای با رسانه های روسیه بار دیگر اظهار داشت که دهلی نو استراتژی منطقه هند و اقیانوس آرام را جدا از هم نمی داند بلکه یکپارچه می داند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha