۲۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۳۰
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 84285448
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ضربه کرونا بر پیکره ورزش خراسان شمالی

۲۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۳۰
کد خبر: 84285448
ضربه کرونا بر پیکره ورزش خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- بیکاری ۱۶۰ ناجی غریق در خراسان شمالی، تعطیلی ده‌ها باشگاه ورزشی و کاهش ۸۶درصدی پوشش بیمه‌های ورزشی تنها بخشی از ضرباتی است که کرونا بر پیکره ورزش این استان وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا هرچند ورزش و فعالیت های مربوط به آن در سالی که با کرونا همراه بود فرصتی شد تا هیات‌های ورزشی و فدراسیون‌ها، توانمندی خود را در استفاده از دنیای مجازی تقویت کنند به گونه ای که خراسان شمالی که نامش همواره با کوراش و آلیش و کشتی با چوخه می درخشیده است با روی آوردن به ورزش های همگانی و فعالیت های ورزشی در فضای مجازی توانست در سال کرونایی پارسال با ارسال ۳۸ هزار حرکات ورزشی و با فاصله ای چشمگیر با سایر استان ها قهرمان لیگ تندرستی کشور شود اما در این میان روی دیگر سکه کرونا، ضرباتی است که این ویروس بر پیکره بخش های مختلف ورزشی استان وارد کرده است.

استانی که با اقدامات هدفمند دولت یازدهم و دوازدهم و رشد ۵۰ درصدی سرانه های ورزشی آن، آمار مدال ورزشکاران از ۸۲ مدال به ۲۳۳ مدال در سال ۹۸ رسید و اگر همه گیری ویروس کرونا نبود، احتمال رسیدن این مدال ها به حدود ۳۰۰ مدال نیز وجود داشت.

استانی که با اقدامات هدفمند دولت یازدهم و دوازدهم و رشد ۵۰ درصدی سرانه های ورزشی آن، آمار مدال ورزشکاران از ۸۲ مدال به ۲۳۳ مدال در سال ۹۸ رسید و اگر همه گیری ویروس کرونا نبود، احتمال رسیدن این مدال ها به حدود ۳۰۰ مدال نیز وجود داشت.

بیکاری ۱۶۰ ناجی غریق در خراسان شمالی

رییس هیات ورزشی نجات غریق خراسان شمالی با اشاره به بیکاری ۱۶۰ ناجی غریق در استان با تعطیلی های کرونایی اظهار داشت: از این افراد ۹۵ نفر مرد و بقیه زن هستند که در این بین بسیاری از بانوان ناجی غریق نیز سرپرست خانوار هستند.

فرزاد ارکی افزود: برخلاف بسیاری از مربیان ورزشی، نجات غریقی، شغل اصلی این افراد است و منبع درآمدی جز این حرفه ندارند.

وی با بیان اینکه از این تعداد تنها ۱۰ نفر دارای بیمه هستند، یادآور شد: واگذاری استخرها به بخش های غیرکارشناس و به دنبال آن عدم بیمه ناجیان غریق از سوی مالکان استخرها موجب زیان های بسیار به این افراد شده است.

رییس هیات ورزشی نجات غریق خراسان شمالی با بیان اینکه ناجیان غریق در دوران کرونا نسبت به سایر رشته‌ها بیشترین ضرر را متحمل شده اند، تصریح کرد: اگرچه تاکنون با مسوولان استانی برای دریافت تسهیلاتی در حمایت از این افراد نشست هایی داشته ایم اما بدون شک باید برای حمایت از این قشر برنامه ویژه ای از سوی نهادهای ملی و استانی اتخاذ شود.

ارکی با بیان اینکه هم اکنون ۱۰ استخر در استان وجود دارد، یادآور شد: در شرایطی که وضعیت کرونایی استان آبی بود چند ماهی استخرها بازگشایی شد اما، استقبالی از استخرهای خراسان شمالی نشد.

وی افزود: با توجه به ابلاغیه وزارت ورزش و امور جوانان و ستاد ملی کرونا در ورزش استخر شهرستان های دارای وضعیت زرد کرونایی با حداکثر ظرفیت ۳۰ نفر و شهرستان های دارای وضعیت آبی کرونایی نیز با حداکثر ظرفیت ۵۰ نفر مجاز به فعالیت بودند که به گفته مدیران استخر بازگشایی با این وضعیت برای آنها توجیه اقتصادی نداشته است.

هم اکنون ۱۰ استخر در استان وجود دارد، یادآور شد: در شرایطی که وضعیت کرونایی استان آبی بود چند ماهی استخرها بازگشایی شد اما، استقبالی از استخرهای خراسان شمالی نشد.

بیکاری ۲۸ مربی ورزش زورخانه ای خراسان شمالی

رییس هیات ورزش های زورخانه ای خراسان شمالی با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ ورزشکار در رشته های متفاوت این ورزش باستانی در استان فعالیت می کنند، افزود: اگرچه با شیوع ویروس کرونا فعالیت تمامی زورخانه های استان تعطیل شده است اما تا قبل از آن چهار زورخانه در شهرستان بجنورد و پنج زورخانه نیز در شهرستان های شیروان، فاروج، اسفراین و گرمه فعال بود.

الیاس امیرآبادی با اشاره به مشکلات مالی این هیات، یادآور شد: هم اکنون ۲۸ مربی و مرشد ورزش زورخانه ای مورد تایید فدراسیون در استان فعالیت می کنند که متاسفانه کرونا و زیان های آن مربیان و مرشدان این رشته را همانند سایر حوزه های ورزشی بیکار کرده است که در این بین ۱۴ مرشد درآمدی جز از محل مرشدی ندارند.

تعطیلی ۱۰ باشگاه ورزشی خراسان شمالی

معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی اظهار داشت: بدون شک تعطیلی باشگاه های ورزشی بیشتر از این است اما بتازگی مدیران ۱۰ باشگاه ورزشی استان به علت شیوع ویروس کرونا با مراجعه به این اداره کل خواستار تعطیلی و لغو مجوز فعالیت باشگاه‌های خود شدند.

محمد بروحی افزود: مدیران این باشگاه های ورزشی زیان دیده از کرونا بیشتر در مرکز استان به علت اجاره های سنگین خواستار لغو مجوز فعالیت های خود شدند.

وی اضافه کرد: اگرچه برخی از باشگاه های آمادگی جسمانی و ژیمناستیک نیز تعطیل شدند اما، بیشترین مجموعه ای که خواستار تعطیلی است باشگاه های ورزشی بدنسازی است.

معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی اظهار داشت: بدون شک تعطیلی باشگاه های ورزشی بیشتر از این است اما بتازگی مدیران ۱۰ باشگاه ورزشی استان به علت شیوع ویروس کرونا با مراجعه به این اداره کل خواستار تعطیلی و لغو مجوز فعالیت باشگاه‌های خود شدند.

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا میزان درآمد از اماکن ورزشی این استان را به صفر رسانده است، خاطرنشان کرد: درآمد حاصل از اماکن ورزشی استان در مدت مشابه پارسال پنج میلیارد بوده است.

بروحی افزود: از سوی دیگر هزینه نگهداری سالانه اماکن ورزشی استان نیز به به طور میانگین ۱۵ میلیارد ریال  است که با توجه به تعداد اماکن ورزشی هر شهرستان،  هزینه نگهداری در شهرستان ها بین ۵۰۰ میلیون ریال تا چهار میلیارد ریال متغیر است.

کاهش ۸۶درصدی بیمه شدگان ورزشی خراسان شمالی

سرپرست اداره کل ورزش و امور جوانان خراسان شمالی گفت: شمار ورزشکاران زیر پوشش خدمات بیمه استان در سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ به علت شیوع ویروس کرونا ۸۶ درصد کاهش یافته است.

مصیب اکبرزاده افزود: پارسال هزار و ۵۰۰ نفر در استان زیرپوشش خدمات بیمه ورزشی قرار گرفتند که از این تعداد، ۲ هزار و ۲۳۶ نفر مرد و بقیه زن هستند.

وی شمار افراد برخوردار از خدمات بیمه ورزشی استان تا پایان سال ۹۸ را ۲۹ هزار نفر دانست و گفت: از این تعداد ۱۱ هزار و ۳۵۰ نفر ورزشکاران زن هستند.

پرداخت ۲۲ میلیارد ریال تسهیلات کرونایی به باشگاه‌های خراسان شمالی

اکبرزاده با اشاره به پرداخت ۲۲ میلیارد ریال تسهیلات کرونایی به باشگاه‌های خراسان شمالی اظهار داشت: این میزان تسهیلات به ۱۵۱ نفر در قالب ۱۳۷ پرونده پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه میزان درخواست تسهیلات کرونایی مجموعه های ورزشی استان به ۴۹ میلیارد ریال رسیده است، اظهار داشت: طبق دستورالعمل ستاد ملی کرونا میزان این وام ها به ازای هر فرد ۱۶۰میلیون ریال و برای مجموعه بزرگ (از لحاظ پرسنل) این میزان تا چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال متغیر است.

اکبرزاده با اشاره به فعالیت ۲۰۰ باشگاه ورزشی خصوصی در استان، یادآور شد: اگرچه بیشتر این باشگاه‌ها در اماکن استیجاری مشغول فعالیت بوده و در مدت تعطیلی ناچار به پرداخت اجاره بهای مکان‌های در اختیار خود بوده‌اند اما این اداره کل نسبت به معافیت حق اجاره سالن‌های دولتی اقدام کرده و در مدت تعطیلی اجباری به علت شیوع کرونا اجاره ای دریافت نکرده است.

به منظور مقابله با شیوع کرونا باشگاه ها و اماکن ورزشی خراسان شمالی از چهارم اسفند ماه سال ۹۸ تا اواخر فروردین ماه سال ۹۹ تعطیل  شد اما پس از یک ماه بازگشایی دوباره برای مقابله با گسترش کرونا در خردادماه پارسال تعطیل شد.

با توجه به متضرر شدن بسیاری از باشگاه ها و مربیان ورزشی، دوباره از ۲۷ شهریورماه سال گذشته با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا برخی از اماکن ورزشی بازگشایی شده است و براساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی به علت قرار گرفتن در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی فعالیت تمامی رشته‌های ورزشی استان دوباره تعطیل شد.

خراسان شمالی ۲۹ هزار ورزشکار سازمان یافته دارد که در قالب ۴۹ هیات ورزشی فعال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha