۱۹ فروردین ۱۴۰۰، ۱۹:۵۲
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 84288822
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاکید پاکستان بر مقابله اعضای دی هشت با تبعیض در تامین واکسن کرونا

اسلام‌آباد - ایرنا - نخست وزیر پاکستان در اجلاس سران سازمان هشت کشور در حال توسعه (D۸) بر ضرورت همگرایی کشورهای عضو برای مقابله با هرگونه تبعیض در تولید، عرضه واکسن کرونا و محدودیت‌های بی مورد در صادرات آن تاکید کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از بیانیه دفتر نخست وزیری پاکستان، «عمران‌خان» روز پنجشنبه طی سخنرانی در دهمین اجلاس سران گروه دی هشت به میزبانی بنگلادش گفت: هشت کشور در حال توسعه باید مطالبه کنند که واکسن کرونل به عنوان یک کالای عمومی جهانی مورد استفاده قرار گیرد و باید از عدالت، مقرون به صرفه بودن واکسن، افزایش تولید و تأمین به موقع آن برای نجات جان مردم اطمینان حاصل کند.

وی ادامه  داد: ما باید علیه ملی‌گرایی واکسن و محدودیت های بی مورد در صادرات آن موضع‌گیری کنیم. شرکت های تولید کننده واکسن در جهان باید تولید را تسریع کنند و یا فناوری و تخصص خود را برای تأمین کافی واکسن با دیگر کشورهای در حال توسعه به اشتراک بگذارند.

نخست وزیر پاکستان منابع و نیروهای کار آفرین را دو شرط اصلی برای رشد کشورهای عضو دی هشت عنوان کرد و افزود: نظام اتوماسیون سبب شده تا جایگزین نیروی کار در سراسر جهان به ویژه وضعیت اقتصادی اعضای دی هشت را با چالش های بیکاری و نابسامانی های اجتماعی روبه رو کرده است.

عمران گفت: کشورهای در حال توسعه نه تنها با معضل نجات مردم از ویروس کشنده کرونا روبه رو  هستند بلکه نجات از پدیده گرسنگی نیز روبرو هستند. امروز جهان دارای بیشترین تعداد جوانان در تاریخ است. حتی قبل از بروز همه گیری کرونا، حدود یک پنجم جوانان جهان بیکار بودند و از مهارت و آموزش‌اای لازم برای مجهز شدن به مهارت‌ها برخوردار نبودند.

عمران‌خان تاکید کرد که ما باید این وضعیت را تغییر دهین و این را به جوانان خود مدیون هستیم. استفاده از فناوری، ارتقا بخشی به نوآوری، سرمایه گذاری در آموزش، مهارت و آموزش جوانان یک ضرورت فوری است.

وی گفت: در پاکستان این ابتکارات از طریق برنامه هایی موسوم به "هنرمند پاکستان"، "جوان کامیاب" و "دیجیتال پاکستان" دنبال شده و هدف اصلی آن حمایت از افراد بااستعداد و ترویج کارآفرینی جوانان است.

نخست وزیر پاکستان افزود: مشارکت بین دولت ها، نهادهای مالی بین المللی، مشاغل و جامعه مدنی برای استفاده از فناوری، نوآوری و مهارت ها ضروری است تا هر جوان بتواند از تمام فرصت ها برای تحقق کامل پتانسیل خود برخوردار باشد.

وی در پایان تاکید کرد: کشورهای دی هشت باید منابع خود از جمله منابع مالی را جمع کنند تا از بحران‌های اقتصادی و بهداشتی ناشی از همه گیری کووید-۱۹ به خوبی بهبود یابند.

سران کشورهای عضو D۸ در پایان دهمین اجلاس خود با صدور بیانیه‌ای بر تعمیق همکاری‌ها در مبارزه علیه بیماری کووید ۱۹ تاکید کرده و خواستار توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری میان کشورهای عضو شدند.

در بیانیه پایانی سران سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور درحال توسعه ( دی ۸) همچنین همکاری عمیق چند بخشی و مشارکت قدرتمند بخش خصوصی در تمامی فعالیت ها برای تحقق اهداف تجارت درون سازمانی اعضای دی ۸ مورد تاکید قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha