به گزارش ایرنا، یکی از مشکلاتی که امروزه رانندگان ماشینهای ترانزیتی سنگین در مرز بازرگان آذربایجان غربی با آن دچار هستند، نبود یک تیرپارک مناسب برای توقف در زمان افزایش تردد کامیونها و ایجاد صف طولانی در این مرز است.
این صف در برخی موارد به کیلومترها افزایش مییابد که زمینه ایجاد مشکل را برای رانندگان، اقلام داخل تریلیها و همچنین عابران از مسیر بازرگان فراهم میکند.
این صفهای طولانی سبب اخلال در ترافیک جاده ای منتهی به بازرگان و جامعه محلی نیز شده و مشکلاتی از جمله تصادف و مسائل دیگر را برای رانندگان رقم زده است.
ایجاد و احداث یک تیر پارک در بزرگترین منطقه آزاد و مرز زمینی در دروازه ورودی کشور ترکیه و اروپا، نیاز اساسی و خواسته به جا و از زیر ساختهای مهم لجستیکی بوده و این امر سبب شده که بخش خصوصی با مشارکت سازمان منطقه آزاد ماکو طرحی برای پارک تریلرها ارائه کند که طی روزهای آتی به بهره برداری می رسد.
در این پایانه که با هماهنگیهای انجام شده با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و گمرک جمهوری اسلامی ایران، سامانه طرح ساماندهی و هوشمند سازی مدیریت ترافیک مرزی در بازرگان با سایر سامانه های ذیربط از جمله سامانه پنجره واحد گمرک متصل شده، ضمن تبادل اطلاعات یکپارچگی فرایندهای سازمانی بین منطقه آزاد، گمرک و پایانه مرزی را تضمین خواهد کرد.
ساماندهی پسکرانه مرز بازرگان کلید خورد
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در این خصوص اظهار داشت: ساماندهی ساختاری و فرایندی مرز و پسکرانه مرز بازرگان به عنوان یکی از مهمترین مرزهای کشور با هدف ارتقای نقش منطقه ای این مرز به سطح استانداردهای بین المللی انجام می شود.
محمدرضا عبدالرحیمی افزود: استقرار مهمترین مرز زمینی تجاری و مسافری کشور در منطقه آزاد ماکو و تبادلات تجاری بین المللی آن که در نظام اقتصادی کشور و منطقه آزاد تاثیر بسزایی دارد.
وی با بیان اینکه ضرورت ساماندهی، دوچندان شده و شرایط فعلی به هیچ وجه در شان دروازه کشورمان به اروپا و ترکیه نیست، افزود: مشکلات مرز بازرگان به عنوان محور تجارت بین المللی و منطقه باید مرتفع شود.
وی با اشاره به اقدامات توسعه ای زیرساختهای لجستیکی در منطقه، از آماده افتتاح بودن پایانه لجستیک "آناوطن" در هفتههای آتی خبرداد و افزود: با بهره برداری از این تیرپارک بی نظیر در کشور شاهد ساماندهی مناسب کامیونهای خروجی و فراهم سازی تسهیلات مطلوب برای رانندگان عزیز خواهیم بود ضمن آنکه با تکمیل مجموعه لجستیکی محور طلایی نیز ظرفیتهای قابل توجهی به پشتیبانیهای مرز بازرگان افزوده می شود.
عبدالرحیمی همچنین مسیر فعلی تبریز – بازرگان را فاقد تناسب برای تردد حجم ترافیک مسافری و باری شرایط رونق دانست و تاکید کرد: توسعه و ارتقای این بخش از کریدور بینالمللی در طول سالهای گذشته مورد غفلت قرار گرفته و ارتقای بخشی از مسیر توسط سازمان منطقه آزاد ماکو انجام شده است و لازم است قطعات خارج از منطقه نیز با فوریت از طریق وزارت راه و شهرسازی توسعه یابد.
توسعه زیرساختی و ساماندهی فرایندی مرز بازرگان ضروری است
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مرزها یکی از مصادیق عینی مانع زدایی و در راستای تحقق شعار “ تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها” است، گفت: توسعه زیرساختی و ساماندهی فرایندی مرز بازرگان ضروری است.
محمد جواد هدایتی افزود: مرز استراتژیکی بازرگان به عنوان دروازه اروپا نقش ویژه در صادرات دارد و توجه به توسعه زیرساختی و فرایندی این مرز ضروری است.
وی در ادامه با اشاره به وسعت ۹۰ هکتاری مرز بازرگان اظهارداشت: وسیع بودن این مرز خارج از چهارچوبهای متعارف جهانی است و یکی از عوامل توقف کامیونها همین وسعت زیاد آن است که باید تدابیر لازم صورت گیرد.
"هدایتی" ساماندهی فرآیندی و عملکردی مرز بازرگان در کنار توسعه زیر ساختی را امری ضروری دانست و ادامه داد: بیشترین مشکل در مرزهای کشور مربوط به موضوعات فرایندی است.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور اضافه کرد: متوسط تردد کامیون در مرزهای ۲۴ گانه کشور ۲۲۰ کامیون در روز است در حالیکه در یکی از مرزهای کشور ترکیه با گرجستان روزانه ۴۰۰۰ کامیون تردد می کنند.
وی مرزهای زمینی را راه تنفس کشور ارزیابی کرد و گفت: همه دستگاههای اجرایی و مرتبط باید بجای بخشی نگری، دست در دست هم مشکلات این مرز بزرگ را حل کنیم.
وی همچنین در ادامه با بیان اینکه طرح ساماندهی این مرز سال ها قبل از سوی گمرک ایران مصوب شده بود، افزود: این طرح سالیان سال طول کشیده و میزان پیشرفت آن بسیار کم است و گرههای ترافیکی موجود ضرورت ساماندهی این مرز را دوچندان کرده است.
برای کاهش صف کامیون از هر برنامه ای استقبال میکنیم
ناظر گمرکات آذربایجان غربی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با کلیات طرح پیشنهادی سازمان منطقه آزاد ماکو که برای ساماندهی مرز ارائه شده موافق هستیم و از هیچ کوششی برای اجرای آن فروگذار نخواهیم بود.
توحید آذربد همچنین به اهتمام گمرکات برای تسریع در فرایندهای گمرکی اشاره کرد و افزود: از هر برنامه ای برای کاهش صف کامیون و توقف خودروها و کامیون ها در مرز بازرگان استقبال می کنیم.
۵۵۰ کامیون ظرفیت تیرپارک جدید بازرگان
مدیرعامل شرکت آنا وطن منطقه آزاد ماکو نیز شروع احداث این مجموعه را در سال ۱۳۹۵ ذکر کردو گفت: این مجموعه به بزودی به بهره برداری خواهد رسید.
علی مهدیزاده اضافه کرد: با راه اندازی این مجموعه برای ۳۰نفر بصورت مستقیم اشتغالزایی خواهد شد و با راه اندازی رستوران و بوفه، این تعداد به ۵۰ نفر خواهد رسید.
وی بیان کرد: در این مجموعه همزمان ۵۵۰ کامیون می تواند از خدمات آن بهره مند شود که صف کامیون ها را در مرز که در برخی موارد به کیلومترها میرسد، صفر خواهد کرد.
هم اینک ۲ هزار کامیوندار و ۲۱ شرکت حمل و نقل بین المللی در منطقه آزاد ماکو فعالیت میکنند که طبق آمار، ۳۵ درصد حمل و نقل بین المللی کشور توسط این شرکتها صورت میگیرد.
سال گذشته ۱۶۶ هزار و ۱۱۱ دستگاه کامیون از این مرز تردد کرده که نشان دهنده تداوم فعالیت تجاری بینالمللی در این خطه از کشور با شروع فعالیت مجدد است.
گمرک بازرگان و شهرستان ماکو در مجاورت مرز ایران با کشورهای ترکیه و جمهوریآذربایجان قرار دارد؛ مرزهای جمهوری اسلامی در این منطقه و با این کشورها به ترتیب ۱۳۰ و ۱۴۰ کیلومتر است.
این گمرک در سال ۱۳۰۵ شمسی تاسیس شد و تنها مرز بینالمللی بین ۲ کشور ایران و ترکیه به شمار میرود که به صورت ۲۴ ساعته در حال فعالیت است.
ایران سه مرز رسمی با ترکیه دارد که همه آنها شامل بازرگان ماکو، سرو ارومیه و رازی خوی در آذربایجان غربی قرار دارد.
نظر شما