برخورد با تخلفات کرونایی اصناف خراسان رضوی از فردا اعمال می‌شود

مشهد-ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به این که محدودیتهای صنفی مرتبط با کرونا از امروز شنبه به اصناف ابلاغ شده است نظارت بر واحدهای صنفی و برخورد با متخلفان از فردا یکشنبه در دستور کار قرار می‌گیرد.

مهدی قلیان در نشست خبری روز شنبه ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی افزود: با توجه به این که تعطیلی فعالیتهای صنفی گروههای ۲، سه و چهار از قرارگاه ملی کرونا ابلاغ شده است لذا در صورت مشاهده تخلف صنفی در این خصوص، ابتدا به واحد صنفی تذکر کتبی داده خواهد شد و در صورت تکرار تخلف، از طریق مراجع قضایی اعلام جرم می شود.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبات یاد شده در حوزه اصناف وزارت صنعت مسوول نظارت بر اجرای شیوه نامه ها، مراکز بهداشت به عنوان ناظر و نیروی انتظامی، اتاق اصناف و اتحادیه های مربوطه به عنوان همکار در روند اجرای شیوه نامه های  بهداشتی و تعطیلی‌ها عمل خواهند کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سازمان امور استخدامی و معاونت توسعه و منابع انسانی وزارتخانه ها و استانداری ها مسوول نظارت و پایش شیوه نامه ها در ادارات و سازمانهای دولتی بوده و وزارتخانه های آموزش عالی و آموزش و پرورش و نهاد متولی حوزه های علمیه بر تعطیلی مدارس، واحدهای آموزش عالی و نهادهای وابسته و مدارس علوم دینی نظارت می‌کنند.

قلیان وظایف هر یک از بخشها در نظارت بر رعایت شیوه‌نامه ها را مختلف دانست و افزود: به عنوان مثال متولی نظارت بر شیوه‌نامه‌ها در حرم مطهر رضوی، اماکن مذهبی و نماز جمعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیست و رعایت شیوه‌نامه در این حوزه و موضوع تعطیلی آنها توسط شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و نهادهای متولی نظارتی بر اماکن دینی و مساجد است.

وی روند بستریهای کرونا در استان را با افزایشی محسوس توصیف کرد و ادامه داد: در حالی که در هفته گذشته روزانه به طور متوسط ۲۵۱ نفر بستری شدند این رقم در هفته دوم فروردین ۱۷۷ نفر، هفته اول فروردین ۱۲۹ نفر و در هفته پایانی اسفند پارسال ۱۱۳ نفر بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد میزان ترخیص بیماران بهبود یافته از بیمارستانهای استان را نیز کاهشی دانست و گفت: با توجه به افزایش بستریها، بستری در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستانهای استان نیز ۴۷ درصد افزوده شده است.

قلیان افزود: هنوز ظرفیت کافی برای بستری بیماران جدید در استان خراسان رضوی وجود دارد اما ظرفیت نیروی انسانی و کادر درمان محدود است و نمی توان بیش از این به نیروی انسانی و کادر درمان فشار آورد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین به ثبت نام از داوطلبان انتخابات شوراها اشاره و بیان کرد: در خصوص برگزاری نشستهای انتخاباتی و جلساتی که نامزدهای انتخاباتی برگزار خواهند کرد هشدار می دهیم و معتقدیم این نشستها می تواند به شیوع بیشتر کرونا منجر شود.

قلیان افزود: به این افراد توصیه می کنیم از برگزاری تجمعات خودداری کرده و از ابزار مجازی و شبکه های اجتماعی برای تبلیغات بهره بگیرند.

وی ادامه داد: با شروع موج چهارم کرونا هم اکنون ۸۰ درصد از جمعیت استان خراسان رضوی شامل مشهد و پنج شهرستان پرجمعیت دیگر در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند لذا فقط گروههای شغلی یک شامل نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها، فروشندگان مواد پروتئینی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، داروخانه‌ها و چاپخانه‌ها، تعمیرگاه‌ها و لوازم یدکی و مشاغل فنی مجاز به فعالیت هستند.

دبیر ستاد کرونای خراسان رضوی نیز گفت: بنای کار در خصوص کرونا اعمال صرف محدودیتها نیست و اصولا دنیا به این نتیجه رسیده است که باید با رفتارهای جدیدی مطابق با شرایط خاص کرونا در زندگی خود بروز دهیم.

عبدالحمید موسوی افزود: هدف نباید ایجاد محدودیت جدید برای فعالیتهای صنفی باشد بلکه باید با رعایت شیوه نامه های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی، زندگی با شرایط خاص جدید را فراهم کرد.

وی به شرایط خاص ماه مبارک رمضان اشاره و بیان کرد: مقرر شده است مراسم مذهبی در این ایام در شهرهای قرمز بدون تجمع و به شکل فردی و مجازی برگزار شود و مراسم در شهرهای زرد با ۵۰ درصد ظرفیت اماکن و در شهرهای آبی نیز با ظرفیت کامل اما با رعایت کامل شیوه نامه ها انجام شود.

دبیر ستاد کرونای خراسان رضوی گفت: شیوه‌نامه های خاص شبهای قدر ماه مبارک رمضان در زمان خودش ابلاغ خواهد شد.

موسوی افزود: همچون گذشته اعلام می کنیم افرادی که برای رزرو تالارهای عروسی پیش پرداخت کرده اند با توجه به شرایط قرمر کرونا و تعطیلی این بخشها می‌توانند مبالغ پرداختی را بدون کم و کاست دریافت کنند.   

۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و به بقیه جمعیت این استان توسط دانشکده و دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شود.

بر طبق آخرین گزارش سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با شناسایی ۱۹ هزار و ۶۶۶ بیمار جدید کرونا رکورد شناسایی بیمار طی یک روز در کشور شکسته شد و با فوت ۱۹۳ تن دیگر از هموطنان مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۴ هزار و ۲۳۲ تن رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha