استان مرکزی در گردنه پرالتهاب موج چهارم کرونا

اراک - ایرنا - عادی انگاری شهروندان و عدم رعایت شیوه‌ نامه‌های بهداشتی در ایام نوروز سبب شد تا با گذشت بیش از یکسال از ورود ویروس تاجدار کوچک، اکنون آژیر خطر بحران به صدا در بیاید و استان مرکزی دوباره در گردنه پر التهاب خیز چهارم مرگبار کرونا قرار گیرد.

آخرین آمار روز گذشته مبتلایان به کرونا نشان می‌دهد که اوضاع در استان مرکزی رو به شرایط بحرانی است و بیمارستان‌های معین کرونا جایی برای پذیرش ندارند.

شیب تند مبتلایان و افزایش بیماران سرپایی زنگ خطر افزایش مرگ و میرهای ناشی از کرونا را در استان به صدا درآورده است و آنچه که بیش از هر چیزی نگران کننده تر است، عدم توجه به شیوه نامه‌ها توسط شهروندان است.

مسئولان استان مرکزی و کادر درمان استان همواره ضمن هشدار جدی به شهروندان در جای جای استان مرکزی، از افزایش مراجعه کنندگان و مبتلایان سخن می گویند و خواستار یک عزم جدی برای مقابله با بحران پیش رو هستند.

 کادر درمان را با شیوع پیک چهارم تنها نگذارید
رییس گروه آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: استفاده نکردن از ماسک و عدم استفاده صحیح، افراد را در مسیر انتقال بالای کرونا به خصوص از نوع جهش یافته قرار می دهد.

« نادیا مشایخی »بیان کرد: تنها راه حل چاره ساز برای مصون ماندن از کرونا رعایت نکات بهداشتی و در راس آنها استفاده صحیح از ماسک است.

وی افزود: عده ای از مردم پس از گذشت یک سال این امر مهم را نادیده گرفته و جان خود و دیگر همشهریان را در معرض خطر قرار می‌دهند.

 مشایخی با بیان اینکه بسیاری از افراد به هنگام صحبت، ماسک را بر روی چانه قرار می دهند، گفت: تمامی این موارد خطر انتقال بیماری را افزایش می دهد چراکه با توجه به نوع جهش یافته کرونا انگلیسی توصیه به استفاده از ۲ ماسک می‌شود.

رییس گروه آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت استان مرکزی ضمن اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته نزدیک به ۵۰۰ بیمار شناسایی شده‌، گفت: این حجم بالای بیماران شناسایی شده نشان دهنده عمق فاجعه است‌ و چنانجه این آمار رو به افزایش باشد با یک بحران بسیار خطرناک تر از امروز مواجه می‌شویم که عوارض بسیار جبران‌ناپذیری برای عموم مردم ایجاد می‌شود.

مشایخی تصریح کرد: شهروندان با عادی انگاری و توجه نکردن به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کادر درمان را در این شرایط سخت پیک چهارم شیوع تنها نگذارند و پویش در خانه بمانیم را عملی کنند.

مرگ و میر کرونایی در استان مرکزی رو به افزایش
رئیس بیمارستان امیرالمومنین اراک نیز بیان کرد: اورژانس بیمارستان امیرالمومنین اراک در وضعیت بسیار حادی قرار دارد و تعداد مبتلایان با شیب بسیار زیادی افزایش یافته و تخت‌های بیمارستان دیگر جوابگوی پذیرش بیماران نیست.
دکتر «علی خانی دخت »اظهار داشت: در حال حاضر میزان تولید اکسیژن روزانه حدود ۲۶۰۰ الی۲۸۰۰ لیتر در دقیقه است اما متاسفانه میزان مصرفی به بیش از ۴ هزار لیتر در دقیقه رسیده است.
وی تاکید کرد: اکنون در شرایط بسیار وخیم و ناگواری قرار داریم که از مردم تقاضا داریم تا حد توان با کادر بهداشت و درمان همکاری کرده چرا که تعداد مرگ و میر کرونایی به شدت افزایش یافته است.

خانی دخت تصریح کرد: تنها راهبردی که در این شرایط به کمک کادر درمان خواهد آمد، در خانه ماندن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که متاسفانه عادی انگاری‌ها در این روزها بلای جان شهروندان شده است.

موج چهارم به شدت تلفات و خسارات بیشتری نسبت به موج های قبلی دارد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: پنج هزار و ۲۵۹ مورد مثبت در هفته سوم فروردین ماه امسال در این استان مشاهده شد که در هفته دوم فروردین شمار مبتلایان ۲ هزار و ۱۸۱ نفر بوده‌ است.

دکتر «علی علی‌محمدی »افزود: ۴۵۶ بیمار کووید ۱۹ در هفته سوم فروردین ماه در مراکز درمانی استان مرکزی بستری شدند که تعداد این افراد در هفته دوم فروردین ۱۴۶ نفر بود.

وی تاکید کرد: ۲۹ نفر در هفته سوم فروردین ماه در استان بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند که تعداد این افراد در هفته دوم ۱۲ نفر بوده‌ است.

دکتر علی‌محمدی شمار بیماران کووید ۱۹ سرپایی در هفته سوم فروردین ماه امسال را چهار هزار و ۸۰۳ نفر عنوان کرد و ادامه داد: بیماران کرونایی بستری در هفته دوم فروردین ماه در استان مرکزی ۲ هزار و ۳۵ نفر بود.

وی گفت: ۵۸ هزار و ۵۳۲ مورد تست سری کووید ۱۹ از شانزدهم آذرماه سال گذشته تا نوزدهم فروردین ماه امسال در استان مرکزی انجام شد که ۱۱ درصد این تست‌ها معادل ۶ هزار و ۱۶۹ مورد مثبت بوده ‌است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان داشت: مدیران و مسئولان استانی اقدامات لازم و پیشگیرانه را انجام دهند چرا که موج چهارم به شدت تلفات و خسارات بیشتزی نسبت به موج های قبلی دارد.

رزیدنت‌های سایر گروه‌های آموزشی برای کمک به مراکز درمانی اعزام شوند
معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: در شرایط فعلی گروه‌های مختلف باید به کمک یکدیگر به خصوص گروه‌های درگیر کرونایی بروند.
 دکتر «سعید چنگیزی آشتیانی »بیان کرد: برای جبران کمبود و فشار بر روی رزیدنت‌های شاغل در بخش های کرونایی، نیاز است رزیدنت های سایر گروه‌های آموزشی برای کمک به مراکز درمانی اعزام شوند.

وی افزود: مسئول دستیاری مراکز درمانی نیز به رزیدنت‌های جدید الورود، آموزش‌های لازم را ارائه دهد تا آنها نیز آمادگی‌های لازم را برای مواجه در شرایط درمانی و سخت را فراگرفته و به تدریج وارد محیط کار شوند.

دکتر آشتیانی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در این امر با داد و ستد علمی میان گروه‌ها، این بحران نیز البته با همدلی و حمایت همه جانبه سپری شود.

با شدت گرفتن موج چهارم با کمبود تعداد پرستاران و پزشکان مواجه می شویم
 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در روزهای اخیر میزان مراجعان در بیمارستان امیرالمومنین(ع) ( سانتر اصلی کرونا)، ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.
 دکتر «بهمن صادقی سده» بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد نمونه‌های ارسالی از مراکز سرپایی استان مرکزی و بیش از ۶۰ درصد موارد بستری، کووید۱۹ مثبت هستند که بالا بودن این ۲ شاخص نشان از آلودگی بالای سطح استان از نظر ویروس کرونا است.
وی افزود: در هفته نخست فروردین ماه، حداکثر موارد مراجعه سرپایی به کلینیک تنفسی بیمارستان امیرالمومنین(ع)، به ۷۰ نفر می رسید، اما متاسفانه این آمار در چند روز گذشته به بیش از ۲۵۰ نفر  در روز رسیده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: اعمال جراحی الکتیو در کل استان کنسل شده و بیماران غیرکووید این مرکز درمانی به سایر مراکز در حال انتقال هستند تا بتوانیم از تمام ظرفیت بیمارستان جهت مدیریت کووید۱۹ بهره گیری کنیم.
وی با اشاره به اینکه تجربه های مناسبی در سه موج قبلی، توسط متولیان سلامت کسب شده است گفت: بسیاری از نقاط ضعف شناسایی و رفع شده و همچنین امکانات و تجهیزات مورد نیاز تامین شده و در این زمینه کمبودی وجود ندارد.

دکتر صادقی با تاکید بر سیر صعودی کرونا در موج چهارم، یادآور شد: چنانجه مردم پروتکل‌های بهداشتی را با جدیت رعایت نکنند، شرایط به مراتب بدتری نسبت به سه مجموع سه موج قبلی خواهیم داشت.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با شدت گرفتن موج چهارم در تعداد پزشکان و پرستاران به مشکل بر خواهیم خورد.

 دکتر بهمن صادقی سده بیان کرد: برخی از رزیدنت‌ها خود را برای آزمون پیش رو آماده می‌کنند و به همین دلیل کمتر در مراکز درمانی حاضر هستند، که همین امر موجب فشار کاری بالا شده است.

وی افزود: تمام بیمارستان‌های شهرهای اطراف اراک تکمیل ظرفیت شده‌اند و مراجعین اضافی یا به اراک منتقل و یا در منزل باید درمان شوند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد:  شهرستان‌های خنداب و کمیجان از نظر تیم پزشکی و پرستاری با مشکل مواجه شده اند.

صادقی گفت: اکنون ۲۴ تخت پذیرش برای مادران باردار کرونایی در بیمارستان آیت الله طالقانی اراک در نظر گرفته شده که متاسفانه امروز ۱۸ تخت پر شده و ۶ مادر باردار که حال وخیم تری داشتند به بیمارستان امیرالمومنین(ع) منتقل شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک  ضمن تاکید بر سهمگین بودن موج چهارم نسبت به موج های قبلی گفت: برای جلوگیری از ازدحام جمعیت در بیمارستان امیرالمومنین(ع)، ۴ تخت در محوطه کافه این مرکز درمانی اضافه و عملا به تریاژ و تزریقات تبدیل شده که در آن اقدامات اولیه انجام می‌گیرد.

تنها راه رهایی از بحران چهارم شیوع ایجاد محدودیت‌ها و رعایت به جد شهروندان است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک‌ گفت: امید است که در اسرع وقت از شر موج چهارم ویروس منحوس کرونا رهایی پیدا کرده و با کمترین تلفات جانی و عوارض این موج را سپری کنیم.
دکتر «سید محمدجمالیان»ادامه داد: کادر بهداشت و درمان بین برخی سیاستگذاری‌های اشتباه و رفتار غلط اجتماعی خود شهروندان، رمقی برای فعالیت ندارند.
 وی اظهار داشت: علی رغم توصیه‌های مسئولان امر، تعدادی از مردم با حضور در مراسم  دید و بازدید های نوروزی، تجمع در بازارو پاساژها و سفرهای غیر ضرور باعث شدند که امروز این وضعیت اسفناک را تجربه کنیم و عادی انگاری مردم باعث این بحران شد.

جمالیان افزود: محدودیت‌های اعمال شده به هیچ وجه به محدود کردن کرونا کمک نخواهد کرد چراکه عده بسیار کمی که همکاری می‌کنند خسته می‌شوند و میزان همکاری آنها کاهش می‌یابد.
وی تصریح کرد: در شهرستان اراک به جز پاساژ ها و بازار سرپوشیده، برخی مشاغل گروه ۲ فعالیت دارند و ازدحام جمعیت وجود دارد و ما باید برای حفظ جان شهروندان، قرنطینه را به صورت کامل اجرا کنیم.
 رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: هر ۱۲ شهرستان استان مرکزی، به رنگ قرمز کرونایی درآمدند و رمقی برای کادر درمان استان نمانده است.
جمالیان بیان کرد: طبق آخرین اعلام وضعیت رنگ بندی کرونایی در تاریخ ۱۸ فروردین، تمام شهرستان‌های استان مرکزی به رنگ قرمز یا "خیلی پر خطر" قرار گرفته اند که وضعیت بحرانی و فوق العاده را برای مردم استان رقم خواهد زد.

وی افزود: روزهای خوبی پیش رویمان نیست و اگر مردم همکاری نکنند و شرایط به همین منوال ادامه داشته باشد، دچار شرایط فوق بحرانی‌تری می‌شویم و دیگر حتی تخت عادی برای بیماران نخواهیم داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: پیک چهارم کرونا نسبت به پیک‌های قبلی متفاوت است چرا که در موج های قبلی کرونای کلاسیک با علایم و میزان درگیری و ابتلای کمتر وجود داشت، اما در این موج کرونای انگلیسی غالب شده و در استان در حال چرخش است.
جمالیان ادامه داد: ویروس جهش یافته این بیماری با توجه به قدرت و سرایت بسیار بالایی که دارد در مدت کوتاهی میان مردم انتقال یافته و هم چنین عوارض و علائمی شدیدتری نسبت به کرونای کلاسیک دارد که این امر موجب شده که حال عمومی مبتلایانی که در مراکز درمانی بستری می شوند، نسبت به موج‌های قبلی وخیم تر باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: پیش بینی می‌شود بیمارستان آیت الله خوانساری که جایگزین سانتر کرونا شده، تا ۴۸ ساعت آینده تکمیل ظرفیت شود و مازاد بیماران خنداب، فراهان و کمیجان نیز به اراک سرریز شوند.

  جمالیان بیان کرد: در روزهای آتی با پر شدن بیمارستان آیت الله خوانساری، با این حجم مراجعان، قطعاً بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) که تعداد ۶۰ تخت به آن افزوده شده نیز تکمیل و بر اساس اطلاعات اعلام شده، در بیمارستان شهرستان آشتیان تا چند روز روز آینده تخت خالی نخواهد بود.

جمالیان خاطرنشان کرد: با تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها، پیش بینی ساخت و تجهیز نقاهتگاه در سالن ورزشی مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم (ع) دانشگاه (سردشت) شده و برای کاهش فشار و بار بیمارستان ها و مراکز درمانی، بیمارانی که علائم خفیف تر و یا جوان تر هستند و یا اینکه ۴ الی ۵ روز از بستری آنان گذشته باشد به این مکان منتقل می‌شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک یادآور شد: شرایط کنونی حاصل سهل انگاری گذشته بوده و زندگی فردای ما وابسته به رفتارهای امروز است چنانچه رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم رعایت نشود،  آینده ای که از آن نگران هستیم رخ می دهد و به روزی میرسیم که خدمات درمانی ما پاسخگوی نیازهای مردم نخواهد بود و توان بستری دیگر وجود ندارد.

استان مرکزی جز ۱۰ استان بحرانی کشور است
استاندار مرکزی نیز اظهار داشت: شمار مبتلایان و فوتی ها همچنان در حال افزایش است بیشتر تخت‌های بیمارستانی استان مرکزی به بیماران کووید ۱۹ اختصاص یافته و سایر مراجعان  با این محدودیت‌ها مواجه شده‌اند.

«سید علی آقازاده »افزود: شیب نمودار ابتلا، بستری و فوتی بیماری کووید ۱۹ در این استان از پلکانی به صورت عمودی تغییر ماهیت داده و این روند در کوتاه مدت منجر به محدودیت امکانات درمانی و خستگی کادر درمان می‌شود.

وی گفت: فرمانداران باید از ظرفیت‌های مردمی، امامان جماعت مساجد و سایر حوزه‌ها در کنترل بیماری و آگاهی بخشی به شهروندان بهره‌گیری کنند.
نماینده عالی دولت در استان مرکزی تاکید کرد: استان مرکزی بر اساس آمار ستاد ملی کرونا جز ۱۰ استان بحرانی کشور است و باید با هماهنگی و همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی زمینه بهبود وضعیت استان فراهم شود.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک، ۶۰۱ مورد ابتلای جدید به کرونا ویروس بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان شناسایی شد.

از این تعداد ۷۱ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می کنند.
 ۵۳۰ نفر از بیماران جدید  نیز به صورت سرپایی بوده اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده اند و با احتساب ۶۰۱ مورد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون به ۴۵ هزار و ۷۵ نفر رسیده است.
 در ۲۴ ساعت گذشته ۸ مورد فوتی در اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شد.
شیوع ویروس کرونا از اسفندماه پارسال آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha