۲۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۴:۲۹
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84295446
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رتبه بندی دانشگاه ها ابزاری برای حرکت در راستای توسعه علمی است

رشت - ایرنا - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان با ابراز خوشوقتی از ارتقاء جایگاه دانشگاه گیلان به گروه اول رتبه‌ بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور گفت: رتبه بندی دانشگاه ها ابزاری برای اصلاح مسیر و حرکت در راستای توسعه علمی است.

سید ضیاء الدین میرحسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رتبه بندی برای دانشگاه ها، نباید به یک هدف تبدیل شود بلکه ابزاری است که دانشگاه ها و موسسات پژوهشی را در طی مسیر پیموده شده راهنمایی کند و با اطلاع از نقاط قوت و ضعف خود امکان اصلاح مسیر و به ویژه حرکت در راستای توسعه علمی همه جانبه سازمان و در نتیجه کشور را مشخص نماید.

وی افزود: این دانشگاه در سال های اخیر تلاش کرده تا جایگاه واقعی خود را در نظام های مختلف بین المللی از جمله تایمز، گرین متریک، لایدن، شانگهای به خوبی نمایان کند که البته در بسیاری از آنها نیز توانسته رتبه های درخور توجهی در کشور و دنیا کسب نماید.

وی بیان داشت: توجه به اهمیت برندسازی دانشگاه ها در عصر رقابتی و پیچیده کنونی که رشد سریع موسسه های آموزش عالی و محوشدن مرزبندی جهانی را سبب شده ، شناساندن برند یک دانشگاه به ذینفعانش اهمیت ویژه ای دارد، بنابراین ایجاد تمایز و خلق برند قدرتمند دانشگاهی در فضای رقابتی آموزش عالی، ضروریست لذا با توجه به اهمیت این موضوع، بحث اندازه گیری ارزش ویژه دانشگاه در قالب نظام های رتبه بندی ملی و بین المللی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان خاطر نشان کرد: در دنیا سازمان‌ ها و نظام‌ های علم‌ سنجی، مسئولیت ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها در تمامی حوزه‌ها را بر عهده ‌دارند، برخی از این نظام‌ ها ملی و برخی دیگر نیز بین‌ المللی است که این رتبه‌بندی‌ ها نشان‌ دهنده اعتبار آموزشی، علمی، پژوهش و اثرگذاری دانشگاه ها در جامعه است. 

وی درباره جایگاه دانشگاه گیلان در آخرین رتبه بندی ISC خاطر نشان کرد: بر اساس نتایج ارزیابی اعلام شده توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در سال گذشته، پس از بررسی ۱۰۳ دانشگاه کشور بر مبنای شاخص های رتبه بندی مصوب وزارت علوم، دانشگاه گیلان در گروه اول این رتبه بندی(۱۵-۱) و در بین ۱۵ دانشگاه برتر از کل دانشگاه های کشور (صنعتی و جامع) قرار گرفته و در این دسته که بخش "درهمکرد" نامیده شده ، ۱۰ دانشگاه جامع و ۵ دانشگاه صنعتی کشور قرار دارند. 

میرحسینی خاطر نشان کرد: در داخل کشور پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به‌عنوان مهمترین پایگاه استنادی در کشور از طرف وزارت علوم برای بررسی و ارزیابی فعالیت های دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور است، علاوه بر آن isc اقدام به رتبه بندی دانشگاه های خارجی نیز کرده که هر ساله نتایج ارزیابی داخلی و خارجی جداگانه اعلام می شود.

وی بیان داشت: در رتبه بندی سال ۱۳۹۹، در مجموع تعداد ۱۰۳ دانشگاه حضور داشتند که اطلاعات آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت، بر اساس ماموریت هر یک دسته بندی شده و مورد رتبه بندی قرار گرفته‌اند، همچنین تفاوت این دسته بندی با رتبه بندی سال‌های پیش، در دسته بندی دانشگاه‌های علوم کشاورزی به صورت مستقل است.

میرحسینی اضافه کرد: نتایج رتبه بندی سال ۱۳۹۹ با توجه به تصمیم کارگروه تخصصی رتبه بندی بر اساس چند بخش مختلف از جمله دانشگاه‌های جامع، دانشگاه‌های صنعتی، دانشگاه‌های علوم کشاورزی و هنر و نیز به صورت درهمکرد دانشگاه‌های جامع و صنعتی محاسبه و منظور شده است.

وی بیان داشت: در هر بخش با توجه به نزدیک بودن امتیازات و نیز رتبه‌های دانشگاه‌ها انتخاب بازه‌های رتبه‌ای به جای رتبه مطلق پیشنهاد و اجرا شده و بر این اساس، همه دانشگاه‌های حاضر در رتبه بندی به صورت بازه مشخص محاسبه و اعلام شده است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه گیلان در پایان تمامی دانشگاهیان دانشگاه گیلان که تلاش های اثربخش آنان در بخش های مختلف منجر به ارتقاء جایگاه دانشگاه گیلان به گروه اول رتبه‌بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور شد قدردانی کرد.

۱۹ هزار دانشجو در دانشگاه گیلان تحصیل می کنند که ۴۰ درصد دانشجویان این دانشگاه در مقطع تحصیلات تکمیلی شامل ٩٧ گرایش دکتری و ١٧٠ گرایش کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه گیلان به عنوان دانشگاهی جامع و بزرگترین دانشگاه شمال کشور، دارای یک پردیس دانشگاهی و ۱۰ دانشکده شامل ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه، علوم کشاورزی، فنی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، منابع طبیعی، هنر و معماری، علوم ریاضی، مکانیک و دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha