سند چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی در حوزه موسسات مردم نهاد تدوین می‌شود

تهران- ایرنا- مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت از تدوین سند چشم‌انداز ۲۰ ساله فعالیت‌های قرآنی در حوزه موسسات قرآنی مردم‌نهاد خبر داد.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت محمد انجم شعاع با اشاره به برگزاری نهمین نشست هیئت مدیره این اتحادیه گفت: اعضای هیئت مدیره پس از مذاکرات مختلف، بر ضرورت تدوین سند چشم انداز ۲۰ ساله فعالیت های قرآنی در حوزه مؤسسات مردم قرآنی نهاد تاکید کردند و بر پایه این مصوبه، مدیرعامل اتحادیه موظف شد دراین خصوص اقدامات لازم را انجام داده و در جلسات بعدی این موضوع مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گیرد.
وی افزود: خوشبختانه کار تدوین پیش نویس این سند از ماه ها قبل در دستور کار اتحادیه قرار گرفته بود و کارشناسانی در زمینه تهیه و تدوین این سند همکاری داشتند.
انجم شعاع افزود: در تدوین این سند، اسناد بالادستی قانون اساسی، منشور توسعه فرهنگ قرآنی و همچنین اسناد چهارگانه شواری توسعه در حوزه های آموزش و پژوهش، تبلیغ و ترویج و طرح ملی حفظ قرآن کریم مورد توجه قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: اسناد مذکور از جمله اسناد مکتوب تقنینی ماست که در این سند مورد ملاحظه قرار گرفته است و البته فرامین رهبر معظم انقلاب طی سال های مختلف در خصوص ضرورت ها، بایدها و نباید ها و افق چشم انداز فعالیت های قرآنی کشور، به عنوان مهمترین جزء از اسناد بالادستی در این سند لحاظ شده است. به عنوان مثال کمیت حفاظ قرآن، کمیت تدبر و فهم قرآن کریم و انتظارات اولیه در حوزه مهارت های قرآنی از جمله مواردی است که مقام معظم رهبری به صورت واضح و شفاف در بیانات پیشین خود بدان اشاره کردند که مؤسسات مردم نهاد می توانند در تحقق این تدابیر نقش محوری را ایفا کنند.
وی تصریح کرد: مهمترین وظیفه ما در سند راهبردی فعالیت های قرآنی در حوزه مؤسسات مردم نهاد، تعیین نسبت های مشخص شده در فرامین رهبر انقلاب و یا اسناد بالادستی با وظایف مؤسسات قرآنی  است.

انجم شعاع با اشاره به لزوم پیش بینی نسبت نقش مؤسسات قرآنی با انتظارات قرآنی کشور گفت: یکی از مهمترین مباحث این سند که در حوزه تخصصی اتحادیه جای خود را پیدا خواهد کرد این است که چه میزان از مؤسسات قرآنی در کشور در سه حوزه آموزش، تبلیغ و ترویج و پژوهش باید ایجاد شود و نقش آفرینی کنند. علاوه بر استخراج و احصای نسبت های داخلی، قطعا ما باید نسبت مؤسسات قرآنی را با تعاملات بین المللی و حداقل کشورهای همجوار و منطقه ای در این سند روشن نماییم.

تربیت ۱۲۰۰ مربی حفظ قرآن 

مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت همچنین با اشاره به برگزاری اولین نشست هم اندیشی مدیران عامل اتحادیه های استانی در سال ۱۴۰۰ از اعطای اعتبار ۶۲۰ میلیون تومانی به منظور اجرای ۶۰ دوره تربیت معلم حفظ قرآن در کشور خبر داد و گفت: قرارداد این تفاهم نامه نهایی شده و از دو هفته آینده تفاهم نامه هایی با استان ها در خصوص تربیت هزار ۲۰۰ استاد و مربی حفظ قرآن منعقد خواهد شد.

انجم شعاع افزود: طبق رایزنی هایی که با کمیسیون های شورای توسعه فرهنگ قرآنی داشتیم، مقرر شد اتحادیه مؤسسات و تشکل های قرآنی را در اولویت هزینه کرد تمامی پنج میلیارد تومان اعتبار دستگاه ها قرار دهند و بر اساس رایزنی های صورت گرفته، تمامی اعتبارات سال ۹۹ با اولویت اتحادیه و فعالیت های حوزه مردمی هزینه خواهدشد.

 وی همچنین به تلاش برای انتقال امتیاز وام های قرض الحسنه به اتحادیه کشوری و اعطای وام به موسسات قرآنی در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مساعدتی به منظور معرفی هزار و ۵۰۰ موسسه قرآنی جهت بهره مندی از بن خرید محصولات فرهنگی در نمایشگاه قرآن به عمل آمد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha