۳۱ فروردین ۱۴۰۰، ۷:۲۶
کد خبر: 84300218
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع می‌شود

۳۱ فروردین ۱۴۰۰، ۷:۲۶
کد خبر: 84300218
۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع می‌شود

مشهد- ایرنا- رییس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی گفت: امسال ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان بین هفت هزار و ۵۰۰ خانوار این استان توزیع می‌شود.

عبدالعظیم نصیری روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه پارسال نیز ۱۲ هزار جعبه تخم نوغان بین ۶ هزار بهره‌بردار استان توزیع شد افزود: از هر جعبه تخم نوغان به صورت میانگین ۳۵ کیلوگرم پیله تر برداشت می‌شود که با توجه به مساعد بودن شرایط پارسال حدود ۵۰۰ تن پیله تر در استان تولید شد.

وی ادامه داد: هر جعبه نوغان با احتساب هر کیلوگرم پیله خشک به قیمت حدود ۱.۵ میلیون ریال برای پرورش دهنده ۵۰ میلیون ریال سودآوری دارد.

رییس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی گفت: هر پنج تا ۶ کیلوگرم پیله تر تبدیل به یک کیلوگرم نخ ابریشم می‌شود و از هر جعبه به صورت میانگین پنج تا ۶ کیلوگرم نخ ابریشم قابل استحصال است.

وی هر ۲ جعبه نوغان را عامل ایجاد یک شغل ذکر کرد و افزود: با توجه به سرمایه‌گذاری اندک مورد نیاز و مدت کوتاه به ثمر نشستن این فعالیت اقتصادی این میزان اشتغال بسیار خوب و کمک شایانی برای خانوارهای روستایی محسوب می‌شود.

نصیری ادامه داد: افزون بر ۸۰ درصد کل پیله تر تولیدی کشور به استان خراسان رضوی ارسال شده و در شهر بایگ تربت‌حیدریه به نخ ابریشم تبدیل می‌ شود.

وی گفت: توزیع تخم نوغان از پنجم فروردین ماه آغاز شده است و به فراخور سردسیری و گرمسیری شهرستانهای استان توزیع آن تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد.

در کنار صنعت نوغانداری، ابریشم بافی به عنوان هنر صنعت منحصربه فرد و بازارپسند مطرح است و تولید نخ‌های ابریشم زمینه ساز تولید دستبافته های سنتی و هنری در قالب فرش‌ها و تابلوفرشهای دستباف ابریشمی می‌شود که سودآورترین بخش در مرحله تولید ابریشم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha