۳۱ فروردین ۱۴۰۰، ۲۲:۲۶
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84303088
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

متصرفان عرصه‌های طبیعی مریوان به کشت ۱۰ هزار درخت محکوم شدند

سنندج- ایرنا- مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: احکام قضایی سه نفر از مجرمین و متصرفین عرصه های منابع طبیعی شهرستان مریوان صادر و بر اساس آن به کاشت ۱۰هزار و ۵۰۰ اصله درخت محکوم شدند.

 پیمان فتاحی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: یکی از متخلفان در روستای عیسوله به اتهام تخریب و تصرف ۶ هزار و ۳۷۰ متر مربع از اراضی ملی و قطع  ۶ اصله درخت بید محکوم به پرداخت ۱۸۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت در خصوص قطع ۶ اصله درخت بید و در زمینه شکایت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نامبرده به پرداخت ۷۲ میلیون ریال بابت خسارت در خصوص قطع درختان و یک میلیون ریال بابت هزینه دادرسی در حق اداره منابع طبیعی محکوم شد.

وی افزود: این متهم همچنین  به انجام خدمات عمومی و کاشت ۵۰۰ اصله نهال جنگلی با هماهنگی کارشناسان اداره منابع و نظارت اجرای احکام کیفری شد.

 مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: متهم دوم در روستای "کال علیا" به اتهام تخریب و تصرف یک هزار و ۲۹۴ متر مربع از اراضی ملی و قطع  ۱۰ اصله درخت و ۲۰ اصله نهال جنگلی از نوع بلوط،  علاوه بر رفع تصرف از عرصه، به ۱۱ ماه حبس تعزیری محکوم و در خصوص قطع ۱۰ اصله درخت جنگلی به پرداخت ۵۲۵ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

 فتاحی اضافه کرد: این متهم در خصوص ۲۰ اصله نهال جنگلی به پرداخت ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در حق صندوق دولت محکوم شده و در خصوص شکایت اداره منابع طبیعی، به پرداخت یک میلیون و ۸۶ هزار و ۹۶۰ ریال بابت خسارت ناشی از تخریب صورت گرفته و در خصوص قطع درختان و نهال‌های جنگلی به مبلغ ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال و در خصوص اجرت المثل ایام تصرف  ۵۰۰ هزار ریال و همچنین ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بابت هزینه دادرسی در حق اداره منابع طبیعی محکوم شده است.

وی گفت: این متهم ملزم به انجام خدمات عمومی و کاشت چهار هزار اصله نهال جنگلی با هماهنگی کارشناسان اداره منابع و نظارت اجرای احکام کیفری است.

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان درباره سومین متهم هم اظهار داشت: این فرد در شهر "کانی دینار"، منطقه ملاقوبی، به اتهام تخریب و تصرف یک هزار و ۶۰۲ متر مربع از اراضی ملی و قطع  یک اصله درخت نوع بلوط متهم شناخته شده و علاوه بر رفع تصرف از عرصه، در خصوص تخریب و قطع درخت به ۳۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

 وی درباره شکایت اداره منابع طبیعی از متهم  گفت:  نامبرده به پرداخت ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال بابت خسارت ناشی از تخریب صورت گرفته و در خصوص اجرت المثل ایام تصرف ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال و همچنین معادل همین مبلغ  بابت هزینه دادرسی در حق اداره منابع طبیعی محکوم شده است.

فتاحی افزود: این متهم ملزم به انجام خدمات عمومی و کاشت ۶ هزار اصله نهال جنگلی با هماهنگی کارشناسان اداره منابع و نظارت اجرای احکام کیفری خواهد بود.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۸۱ هزار بهره بردار عرصه‌های منابع طبیعی در کردستان ۶۷ هزار خانوار بهره بردار بخش مراتع و ۱۴ هزار بهره بردار عرصه جنگلی کردستان هستند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل‌های این استان که بخشی از جنگل‌های غرب کشور را تشکیل می‌دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha