انکار و اصرار نامزدهای احتمالی

تهران- ایرنا- طیف گسترده‌ای از واکنش‌ها از اصرار بر شرکت در انتخابات تا انکار وابستگی به جناح‌های سیاسی را در اظهارنظرهای اخیر نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری می‌توان ردیابی کرد.

حدود ۲ ماه مانده به روز برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نام‌های مختلفی به عنوان نامزدهای احتمالی در فضای سیاسی کشور مطرح است. برخی چهره‌های سیاسی به صراحت از قصد خود برای حضور در انتخابات سخن گفته‌اند. افزون بر این، نام‌های بسیاری در جریانات گوناگون به عنوان نامزد احتمالی مطرح شده که البته خود هنوز از قصدشان برای ورود به گود رقابت‌ها سخنی نگفته‌اند، با این حال تحلیل‌ و تفسیرهای زیادی حول محور نامزدی آنان در فضای رسانه ای کشور مطرح می‌شود.

با توجه به تاثیر ترکیب، تعدد و چینش نامزدهای انتخاباتی در مسائلی چون راهبردها و تاکتیک‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی، کیفیت برگزاری انتخابات، میزان مشارکت و .... رصد موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای نامزدهای احتمالی انتخابات، مورد توجه ناظران است.

بر این مبنا خبرگزاری ایرنا، قصد دارد به صورت مداوم، اخبار و تحولات در این زمینه را رصد کند. در ۲۴ ساعت گذشته، مهمترین رویدادهای این حوزه بررسی شده است.

از نامزدهای احتمالی اصولگرا چه خبر؟

*قاسمی: به نفع کسی کنار نمی‌روم

«رستم قاسمی» وزیر نفت دولت احمدی نژاد که پیشتر از آمادگی برای نامزدی در انتخابات خبر داده، با حضور در نشستی خبری در پاسخ به این پرسش که به نفع چه کسی کنار می رود، گفت: هنوز اعلام کاندیداتوری نکرده ام، ولی اگر قرار باشد اعلام کاندیداتوری کنم به نفع کسی کنار نمی روم.

قاسمی درباره برنامه هایش برای اداره کشور تصریح کرد: یک برنامه برای عبور از شرایط سخت معیشتی دارم، اما برنامه اصلی من تغییر ریل گذاری کشور است. برخی از زمینه ها در کشور اصلا قابل اصلاح نیست مثل صندوق های بازنشستگی. در بسیاری  از حوزه ها به این نقطه رسیده ایم و نیازمند تغییر ریل هستیم. برنامه هایی در بسیاری از زمینه ها تدوین کرده ایم که مبتنی بر تجربه جهانی است.

وی برابر این پرسش که آیا هدف نهایی او حضور در شهرداری تهران است، پاسخ داد: من برنامه دومی ندارم.

قاسمی در پاسخ به این پرسش که آیا حاضر است به نفع سیدابراهیم رییسی کنار برود، گفت: آقای رییسی هنوز اعلام کاندیداتوری نکرده است.

*قاضی‌زاده هاشمی: من نامزد هیچ حزبی نیستم

«امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نایب رئیس مجلس که او هم آمادگی برای نامزدی در انتخابات را علنی ساخته، در مصاحبه‌ای گفت: من کاندیدای هیچ حزبی نیستم. با اینکه یک آدم دارای شناسنامه کاملا سیاسی و مواضع کاملا روشن هستم و مواضع روشنی گرفتم که بر آن مواضع هستم، ولی چون معتقدم در ریاست جمهوری کارکرد جریانات سیاسی مناسب نیست و مشکلات ما در حوزه دیگری هست، خودم را به عنوان فردی که با موضع جناحی ـ سیاسی می‌خواهد وارد انتخابات شود نمی‌بینم.

هاشمی در مورد ارتباطش با جبهه پایداری هم اظهار داشت: من سال ۹۲ سخنگوی جبهه پایداری و به مدت حدود یک سال عضو شورای مرکزی جبهه پایداری بودم ولی چندین سال است که توفیق حضور در بین دوستانمان از از دست داده‌ام. دلیلش هم این هست که هم مشغله‌ام زیاد است و هم علاقه‌مندم که مواضع مستقل‌تری بگیرم و چندین سال است توفیق حضور و همراهی با دوستان عزیزمان در جبهه پایداری را ندارم. در انتخابات اخیری که آقایان انجام دادند، شاکله شورای مرکزی‌شان کلا تغییر یافت و عذر ما را کاملا پذیرفتند که نمی‌توانیم در خدمتشان باشیم.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: من به مدلی برای کابینه رسیده ام و یک اندیشکده داریم که دو سال کار کرده‌ایم. ما یک نظریه داریم و براساس نظریه مدل داریم و براساس مدل راهبرد داریم و بر اساس آن برنامه اجرایی و براساس آن به نظام شایستگی مدیران رسیده ایم. مکانیزمی داریم که شرط‌بردار نیست و خود رئیس جمهور فقط می تواند رئیس دفترش را انتخاب کند و وزرا و استانداران در مکانیزم انتخاب می‌شوند.

*اعلام نامزدی رئوفیان

حزب اسلامی ایران زمین با انتشار بیانیه‌ای درباره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، «ابوالقاسم رئوفیان» دبیرکل این تشکل سیاسی را به عنوان داوطلب کاندیداتوری انتخابات معرفی کرد.

از نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلب چه خبر؟

*تاجزاده: تصمیم نهایی در مورد نامزدی خود را به زودی اعلام می‌کنم

«مصطفی تاجزاده» معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات که در روزهای گذشته بحث و نظر در مورد احتمال نامزدی او قوت گرفته در صفحه اینستاگرام خود نوشت: به استحضار عزیزانی که نظرم را درباره نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو می پرسند،می‌رسانم که در این زمینه در حال مشورت و رایزنی با دوستان و صاحبنظران هستم. به زودی و بعد ازجمع‌بندی جوانب امر، تصمیم نهایی را به یاری حق اعلام خواهم کرد.

«الیاس حضرتی» دبیرکل اعتماد ملی از نخستین اصلاح‌طلبانی بود که دیروز در توئیتی از جدی شدن احتمال کاندیداتوری تاج‌زاده در انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد.

*پزشکیان: اجازه دهیم سلایق مختلف در انتخابات حضور داشته باشند

«مسعود پزشکیان» نماینده تبریز در مصاحبه‌ای بیان داشت: الان هیچ جناحی نمی‌داند چه کسی از بین افرادی که می‌خواهند کاندید شوند، می‌تواند تأییدیه بگیرند که اینها حمایتش کنند. یعنی روندی که از درون جناح بالا بیاید و بعد شورای محترم نگهبان بر این قضیه صحه بگذارد، در این ساختار نداریم. پس از هرکدام از این جناح‌ها ده‌ها نفر کاندیدا هستند و تعدادی اعلام کرده‌اند. از نظر علمی و کارشناسی درست نیست اما وقتی حزبی یک نفر را انتخاب کند و شورای نگهبان قبول نکند، دیگر کاندیدایی ندارد و خودبه‌خود حذف می‌شود.

به‌نظرم باید جو به ‌شکلی طراحی شود که اجازه دهیم نگاه‌ها و سلایق مختلف حضور داشته باشند و مردم براساس گرایش‌ها و نظراتشان به صحنه بیایند و اجازه دهیم صدای مردم شنیده شود و حضورشان در جامعه معنادار شود. اگر نتوانیم چنین جوی را درست کنیم به نظرم روند کارمان در خطر خواهد بود.

از نامزدهای مستقل چه خبر؟

نامی: حتما به نفع رئیسی کنار می‌روم

«محمدحسن نامی» وزیر ارتباطات دولت دهم که به تازگی از اعلام نامزدی خود در انتخابات خبر داده، درباره کنار رفتنش به نفع فرد یا جریانی خاص در جریان انتخابات، اظهار داشت: بستگی به شرایط دارد و طبیعی است اگر فردی چون آیت الله رییسی وارد شود باید همه تلاش کنیم همگرایی و وفاقی به وجود بیاید که کارها بهتر انجام شود. بنابراین در شرایطی که او وارد شود حتما به نفع رییسی کنار می روم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha