مجتبی خالدی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با اعلام این مطلب افزود: حوادث ترافیکی متاسفانه یک درصد قابل توجهی از ماموریت های حوادث ویژه اورژانس پیش بیمارستانی را به خود اختصاص می دهد و تعریف حوادث ویژه هم براساس شاخصی که اورژانس کشور در نظر گرفته حوادثی هستند که یا بیشتر از پنج مصدوم و یا بیشتر از دو فوتی دارند.
وی ادامه داد: بطور طبیعی سازمان اورژانس کشور توجه ویژه ای به این نوع حوادث دارد به جهت اینکه این حوادث هم زمان رسیدن آمبولانس های اورژانس و هم تعداد لجستیک درخواستی را تحت الشعاع قرار می دهد، به طور مثال در یک حادثه ویژه لجستیک های ویژه ای از اورژانس مثل بالگرد، اتوبوس آمبولانس و تعداد بالای از آمبولانس ها را به خود اختصاص می دهند و از آنجایی که در اینگونه حوادث بیشترین ماموریت نیاز است که انجام شود و بیشترین و مصدومان باید به مراکز درمانی منتقل شوند، بار مالی که به سازمان اورژانس کشور اضافه می کند خیلی بیشتر است.
سخنگوی سازمان اورژانس کشور اضافه کرد: یکی از مواردی که در حوادث ترافیکی پرتلفات شاهد آن هستیم بحث خودروهای در حال انتقال افراد تبعه افغانستان مخصوصا در استان های جنوبی و جنوب شرقی کشور است که هر از گاهی شاهد تصادفات های وحشتناک و آسیب دیدگی شدید مسافران اینگونه خودورها هستیم در فروردین ماه امسال ۱۴ حادثه پرتلفات در خصوص خودروهای حامل اتباع افغانستانی را شاهد بودیم که در این تصادفات ۲۴۷ نفر دچار آسیب شدند و در این حوادث متاسفانه ۱۵ نفر فوت کردند.
خالدی توضیح داد: در این تصادفات تعداد مصدومان بالا است و انتقال آنان به مراکز درمانی و حتی در هنگامی که در مراکز درمانی هستند به جهت اینکه هیچ کدام از آنان دفترچه های بیمه ندارند و هزینه های این افراد آزاد حساب خواهد شد خیلی باعث افزایش هزینه های مراکز درمانی هم می شود به دلیل اینکه خیلی از این افراد توانایی پرداخت هزینه های درمانی را هم ندارند.
سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره به ۱۴ حادثه پرتلفات برای خودروهای اتباع افغانستانی که در این تصادفات ۲۴۷ نفر دچار آسیب و ۱۵ نفر هم فوت کردند، افزود: از ابتدا تا انتهای فروردین امسال بیشتر این حوادث به ترتیب در استان های کرمان با ۸۴ مصدوم و ۱۲ فوتی، سیستان و بلوچستان با ۶۷ مصدوم و سه فوتی و استان اصفهان با ۱۷ مصدوم در سامانه مرکز هدایت عملیات و بحران (EOC) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ثبت و گزارش شده است.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه نظارت ویژه ای روی تردد اینگونه خودروها عموما می تواند کمک کند که شاهد کاهش مصدومین و موارد این چنینی باشیم این درخواست را از همه کسانی که شاهد استفاده غیرمجاز یا افزایش ظرفیت سرنشین خودروها در انتقال اینگونه افراد هستند، دارم که حتما اطلاع رسانی لازم را به نیروی انتظامی انجام دهند به جهت اینکه واقعا ما در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی با این معضل روبرو هستیم و بعضا بسیاری از افراد و همکاران ما در کادر درمان متاسفانه در معرض خطر ابتلا به کرونا هم هستند زیرا بسیاری از این افراد به صورت غیر قانونی در حال تردد هستند و اقدامات لازم مثل کنترل های بهداشتی هم روی این افراد انجام نخواهد شد و این خطر همیشه در کمین همکاران ما در استان های مرزی وجود دارد.
سفر اتباع غیرمجاز خارجی با وسایل عمومی و حمل و نقل جادهای در ایران ممنوع است، این ممنوعیت باعث بروز پدیده سفرهای غیرقانونی و قاچاقی شده که گاهی با تصادف خودروهای سواری مرگ و مصدومیت ناگهانی آنها، خبرساز میشود.
بخشی از آمار حوادث جادهای کشور به حمل و نقل غیر قانونی و قاچاقی اتباع غیر مجاز افغانستانی به ایران تعلق دارد که با کامیون، وانت، سواری و نظایر آن در شهرهای مختلف کشور جابهجا میشوند، سفرهای منجر به حادثه این مهاجران یا میان استانها و شهرهای مختلف برای جابهجایی و یا از استانهای شرقی برای ورود به کشور و بازار کار صورت می گیرد.
بیشتر مهاجران افغانستانی حادثه دیده در حوادث جاده ای دارای مجوز شرایط قانونی سکونت و کار در ایران نیستند و این حوادث ویژه و پر تلفات زمانی در استانهای شرقی و مرکزی کشور رخ می دهد که خودروهای حامل این اتباع غیر مجاز با فرمان توقف ماموران راهنمایی رانندگی و پلیس روبرو میشوند؛ این خودروها برای مواجه نشدن با برخورد قانونی به خاطر حمل و نقل اتباع مهاجر غیرمجاز اقدام به فرار میکنند که در بعضی موارد باعث بروز حادثه برای خود آنها و یا خودروهای دیگر میشوند.
تردد خودروهای جابجا کننده اتباع بیگانه غیرمجاز که در منطقه شرقی و جنوب شرق کشور به افغانکِش شهرت یافتهاند و با شتاب زیاد برای گریز از کنترل ماموران انتظامی در جادههای استان تردد می کنند، علاوه بر ایجاد حوادث ترافیکی برای سایر خودروها، گاه با حوادثی مانند ناتوانی راننده در کنترل خودرو یا به دلیل تعداد نامتعارف مسافر گاه تا ۱۳ نفر به ترکیدن لاستیک منجرشده و مرگ و مجروحیت سرنشینان این خودروها را باعث میشود.
در این نوع مهاجرت خطرناک اتباع غیر مجاز شبانه از مرزهای زمینی و کوهستانی و به صورت گروه های چند نفره توسط رابطین قاچاق انسان ضمن تحمل شرایط سخت بدنی و با پرداخت هزینه فراوان از مرزهای غیر قانونی وارد کشور می شوند و از آنجا نیز توسط قاچاقچیان انسان با خودروهای تندرو بیشتر به استانهای تهران، قم، مرکزی، فارس، خراسان رضوی، اصفهان و یزد ترانزیت می شوند که در این روش اغلب اتباع به صورت ۱۰ تا ۱۵ نفره در خودروهای سواری و گاها در کامیون بارگیری و منتقل می شوند.
ارائه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در سوانح عمدی و غیرعمدی، حوادث غیر مترقبه و فوریتهای پزشکی در هنگام بروز بیماریهای نوپدید، جدید و بلایای طبیعی و انسان ساخت برای آحاد مردم یا هر ملیت و تابعیتی از وظایف و مأموریتهای اصلی سازمان اورژانس کشور است.
نظر شما