۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۶:۵۶
کد خبرنگار: 1007
کد خبر: 84305335
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پسماند و فاضلاب از مهمترین عوامل تهدیدکننده محیط زیست است

اردبیل - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: پسماند و فاضلاب همچنان از مهمترین عوامل تهدید کننده و معضلات محیط زیست در این استان است.

به گزارش ایرنا از حفاظت محیط زیست استان اردبیل، سعید شهند روز پنجشنبه افزود: با اینکه با همکاری و پیگیری های دستگاه قضایی، استانداری و اداره کل حفاظت محیط زیست اقدامات خوبی در مدیریت پسماند و احداث تصفیه خانه فاضلاب در شهرک های صنعتی استان شده است، اما همچنان یکی از مهمترین مشکلات حوزه محیط زیست استان پسماند و فاضلاب می باشد.

وی اظهار کرد: طرح مدیریت منطقه‌ای پسماند این استان با ایجاد پنج منطقه اصلی با محوریت شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد، مشگین‌شهر، گرمی و خلخال اجرا می‌شود و هر یک از این مراکز اصلی نیز شهرها، بخش‌‎ها و روستاهای تابعه را شامل می ‎شوند.

وی اظهار کرد: توسعه و گسترش زندگی شهری و افزایش جمعیت باعث شده زباله تولیدی نیز افزایش یابد برای همین به صورت علمی و با برنامه مدون و منظم باید زباله را دفن و مدیریت پسماند کرد.

وی بیان کرد: جمع‌آوری پسماندهای عفونی از بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی پیچیدگی خاص خود را دارد و دانشگاه علوم پزشکی و بخش خصوصی برای جمع‌آوری، بی‌خطر کردن و دفع پسماندهای بهداشتی و درمانی در استان با نظارت محیط‌زیست اقدامات خوبی انجام داده است.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اضافه کرد: بر اساس بازدیدهای بعمل آمده از محل دفن زباله شهر اردبیل، ۸۰ درصداز  معضلات و مشکلات زیست محیطی این محل رفع شده ولی هنوز به نقطه ایده آل نرسیده است.

شهند در مورد دفع فاضلاب شهری و صنعتی در استان ادامه داد: یکی از دغدغه ها و مشکلات جدی در این زمینه ظرفیت پایین تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل است که ۲۲ سال پیش طراحی و اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل جوابگوی نیاز واحدهای صنعتی موجود نیست، گفت: برای رفع این مشکل زیست محیطی با کمک و همکاری استاندار مودل دوم تصفیه خانه در حال احداث است و هم اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

او افزود: با توجه به افزایش تقاضا و توسعه واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی انتظار داریم متولیان امر قبل از راه اندازی شهرک ها و نواحی صنعتی آینده نگری کرده و توجه کافی به ایجاد تصفیه خانه فاضلاب داشته باشند تا مشکلی در این زمینه پیش نیاید.

وی اظهار کرد: اداره کل محیط زیست استان مخالف توسعه صنعتی استان نیست ولی در عین حال ضمن تلاش برای رفع مشکل واحدهای صنعتی آلاینده در مناطق مختلف ، از ادامه فعالیت واحدهای صنعتی آلوده کننده زیست محیطی جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایرنا، سرانه تولید پسماند در استان اردبیل بیشتر از میانگین کشوری است ، سرانه تولید پسماند در کشور حدود ۲۵۶ کیلوگرم برای هر نفر در سال می‌باشد در حالی که این رقم در استان برای هر نفر در سال ۲۷۵ کیلوگرم می‌باشد.

فقط در شهر اردبیل روزانه بیش از ۳۰۰ تن زباله تولید، جمع‌آوری و دفع می‌شود و جمع‌آوری و دفع هر کیلو زباله برای شهرداری حدود ۵۰۰ ریال هزینه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha