۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۴۰
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84309425
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیش بینی برداشت ۳۵۰ تن گل محمدی در خراسان شمالی

۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۴۰
کد خبر: 84309425
پیش بینی برداشت ۳۵۰ تن گل محمدی در خراسان شمالی

بجنورد-ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت گل محمدی از سطح ۴۶۸ هکتار از گلستان‌های استان در هفته جاری آغاز شده است که پیش بینی می شود بیش از ۳۵۰ تن محصول برداشت شود.

محمدعلی شریکیان  روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه راندمان تولید گل محمدی در گلستان هایی که گل محمدی چهار تا پنج ساله دارند حدود پنج تن است، افزود: البته در برخی از گلزارها که زودبازده هستند در سال های اول و دوم نیز محصول گل محمدی برداشت می شود.

وی گفت: خراسان  شمالی از نظر سطح زیر کشت گل محمدی در کشور رتبه هشتم و از لحاظ تولید جایگاه هجدم را دارد.

مدیر امور باغبانی  سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر فرآوری این محصول در استان تاکید کرد و اظهار داشت: اکنون ۲ مرکز فراوری گل محمدی در شهرستان های جاجرم و فاروج فعال است.

وی با بیان اینکه ایجاد گلستان های گل محمدی در استان روند افزایشی دارد گفت: در سال ۹۴ تنها ۱۲۰ هکتار در اراضی استان گل محمدی کشت شده بود که این میزان هم اکنون به بیش از ۴۶۸ هکتار رسیده است.

وی در ادامه افزود:  در این استان سه تولید کننده نهال گل محمدی وجود دارد که به روش قلمه گل محمدی، ریشه لخت و گلدانی فعالیت دارند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی بر اکوتوریسم گلستان ها نیز تاکید کرد و اظهار داشت: همچنین می توان این مناطق را به عنوان فضاهای تفریحی و گردشگری استفاده کرد که کمک زیادی به معیشت و اقتصاد خانواده می کند.

شریکیان با بیان اینکه گل محمدی نسبت به سایر محصولاتی که در این استان کشت می شود کم آب طلب است اظهار داشت: با توجه به کاهش بارش باران و کاهش سطح زیر کشت محصولات پر آب طلب گسترش گل محمدی و زعفران به عنوان داروهای گیاهی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی قیمت هر کیلوگرم گل محمدی را هم اینک بین ۱۴۰ تا ۱۷۰ هزار ریال دانست و گفت: کشاورزان در زمان برداشت محصول باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه گل محمدی در الگوی کشت سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است گفت: ایجاد گلستان های گل محمدی در اراضی شیب دار مورد توجه است.

وی افزود: توسعه گل محمدی به حفظ خاک در اراضی شیب دار، افزایش درآمد پایدار کشاورزان کمک می کند.

گل محمدی از گیاهان دارویی و عرقیات معطر ایران است که کاربرد فراوانی در طب سنتی، انواع غذاها و دمنوش‌ها دارد.

میزان گلاب تولیدی به ازای یک کیلوگرم گل، یک و نیم لیتر و در یک هکتار، شش هزار لیتر در این استان است.

سطح زیر کشت گیاهان دارویی در  استان ۶ هزار و ۱۸۲ هکتار است که گیاهان دارویی این خطه شامل زعفران، زیره سبز، آویشن باغی، باریجه، نعنا فلفلی، خاکشیر، گشنیز، کدو تخم کاغذی و کتان است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار بخش زراعی و مابقی باغ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha