علی عسگری: بار اصلی ایجاد شور و نشاط انتخاباتی بر دوش صداوسیماست

تهران- ایرنا- عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سازمان صداوسیما در نهمین نشست منشور رسانه گفت: بار اصلی ایجاد شور و نشاط انتخاباتی بر دوش صداوسیماست

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی صداوسیما، نهمین نشست منشور رسانه با شعار رسانه ملی، حضور پرشور، انتخاب درست به‌صورت مجازی و در ارتباط مجازی با ۹ مرکز در تهران و ۳۳ مرکز استانی صداوسیما برگزار شد.

 علی عسگری، رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه پدیده کرونا در قرنی که گذشت، پدیده‌ای نادر بود که همه دنیا را درنوردید، گفت: در کنترل این بیماری که دارویی نداشت، اصلاح رفتار اجتماعی و سبک زندگی بسیار مؤثر بود؛ شاهد بودیم که سازمان صداوسیما نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد سبک زندگی جدید در مواجهه با این بیماری و تبیین شیوه‌نامه‌های بهداشتی ایفا کرد.

وی افزود: این مهم بار سنگینی بر دوش رسانه ملی بود و سازمان صداوسیما متعهدانه و منصفانه وارد میدان شد و برای حفظ سلامت مردم تلاش کرد.

اولویت رسانه ملی در انتخابات

علی عسگری با تأکید بر اینکه وظیفه صداوسیما برای مقابله با بیماری کرونا در زمینه‌های اطلاع‌رسانی، آموزشی و شبهه‌زدایی بود، گفت: کرونا در کنار تحریم‌ها، شرایط سخت و پیچیده‌ای برای مردم کشورمان ایجاد و آن‌ها را با معضل گرانی، مشکلات معیشتی و بیکاری مواجه کرد. در چنین فضایی وارد مرحله انتخابات می‌شویم؛ اما بار اصلی ایجاد شورونشاط انتخاباتی بر دوش رسانه ملی است.

رئیس صداوسیما سپس به موضوع اصلی این همایش پرداخت و با تشریح اوضاع کنونی، مؤلفه‌های اثرگذار بر انتخابات، عملیات روانی دشمن، وظایف و چالش‌های پیش رو، به تبیین سیاست‌های تبلیغی صداوسیما در این ایام پرداخت.

وی افزود: ما در ابتدای قرن جدید و در آغازین سال‌های دومین چهل‌سالگی انقلاب اسلامی هستیم و باید طرحی نو بنا بر منشور گام دوم انقلاب دراندازیم و ازاین‌رو برگزاری انتخاباتی شایسته و هم‌راستا با دیدگاه‌های انقلاب، امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بسیار مهم است.

رئیس صداوسیما انتخابات ریاست جمهوری را محملی برای ابراز وجود مردم در تعیین سرنوشت خود توصیف کرد و گفت: مشارکت مردم در انتخابات، حرکتی پویا و نماد مردم‌سالاری دینی در کشور ماست.

نقش اثرگذار ریاست جمهوری در آینده کشور

علی عسگری رئیس‌جمهور را اثرگذارترین فرد در تصمیم‌گیری برای آینده کشور خواند و گفت: همه سیاست‌های اجرایی و بودجه‌ای کشور در اختیار رئیس‌جمهور است و ریاست جمهوری از بعد داخلی، وظیفه ریل‌گذاری برای اداره کشور را عهده‌دار است. با انتخاب مدیریت‌های جدید، روحیات جدید و خلاقیت‌ها برای یافتن راه‌حل‌های جدید می‌تواند در ترسیم آینده‌ای درخشان اثرگذار باشد.

وی سپس به بعد دیگر اهمیت انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و گفت: بعد دیگر بعد بین‌المللی انتخابات است و برگزاری انتخاباتی پرشور همراه با آرامش مظهر اقتدار یک کشور است و در تعامل آینده کشور در عرصه بین‌الملل بسیار مؤثر خواهد بود.

رئیس سازمان صداوسیما سپس به تبیین وضعیت کنونی کشور پرداخت و در ادامه با اشاره به شعار مقام معظم رهبری برای سال ۱۴۰۰ گفت: رهبر معظم انقلاب به علت استمرار اقتصاد مقاومتی، امسال را سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» نامیده‌اند. این به معنای آن است که حمایت و پشتیبانی از تولیدکننده حق اوست و صداوسیما باید در این زمینه برنامه‌سازی کند.

شرایط جدید پیش روی صداوسیما

وی از تغییرات ساختار ارتباطاتی در جهان با تحولات حوزه رسانه و شبکه‌های نوین یاد کرد و گفت: این تغییرات شرایط جدیدی را پیش روی صداوسیما نهاده است، چراکه صداوسیما در همه زمینه‌ها باید قانونی عمل کند؛ اما قاعده‌مندی خاصی در فضای مجازی وجود ندارد و همین امر، ابهامی را در شرایط تبلیغات انتخاباتی ایجاد کرده است.

رئیس صداوسیما از عصر کنونی به‌عنوان عصر «پسا حقیقت» و استفاده از «حقایق جایگزین» یاد کرد و گفت: پس از مناظره دونالد ترامپ با هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ در تحقیقی روشن شد که ۷۰ در صد محتوای ادعاهای ترامپ و ۲۷ در صد محتوای سخنان کلینتون، دروغ بوده است.

وی افزود: عصری که ما در آن هستیم، متأسفانه دوره‌ای است که دروغ در آن رواج دارد، ضمن اینکه فضای مجازی به این فضا دامن می‌زند و مرز دروغ و واقعیت را ابهام‌آلود می‌کند.

ضد حمله به دشمن

علی عسگی یکی از اولویت‌های راهبردی صداوسیما را افزایش مشارکت در انتخابات و برگزاری انتخاباتی پرشور توصیف کرد و با بیان اینکه چیرگی اخبار منفی و ناامیدکننده از وجوه دیگر شرایط کنونی است، گفت: دشمن با کمک شبکه‌های ماهواره‌ای و بی‌قانونی در فضای مجازی، تلاش دارد اخبار منفی و ناامیدکننده را به افکار عمومی القا کند. ما باید در مقابل این روند، اخبار پیشرفت‌ها و توانمندی‌های کشور را به اطلاع مردم برسانیم و به آن‌ها بگوییم که مشکلات پیش‌آمده مسائل عارضی است که برطرف خواهد شد.

مأموریت مهم برای زدودن عایق‌های ذهنی

رئیس سازمان صداوسیما سپس با تبیین مؤلفه‌های اثرگذار برافزایش مشارکت در انتخابات، از لزوم تحقیقات عمیق برای افزایش سرمایه اجتماعی در کشور سخن گفت و افزود: باید عایق‌های ذهنی را که براثر تبلیغ و برنامه‌ریزی دشمنان به کمک رسانه‌های معاند و فضای مجازی مانع از اثرگذاری پیام‌بر مخاطبان می‌شود، از بین برد.

 علی عسگری از القای ناامیدی به آینده کشور، ایجاد نارضایتی ذهنی و کم کردن اثرگذاری گروه‌های مرجع به‌عنوان روش‌های فریبکارانه دشمن برای تزریق یاس در میان مردم اشاره کرد و گفت: درحالی‌که مطالعات تطبیقی نشان می‌دهد اوضاع سیاسی و اقتصادی بسیاری از کشورها تفاوت چندانی با کشور ما ندارد و حتی بخش قابل‌توجهی از مردم ما، از رفاه نسبی درزمینه برخورداری از انرژی، آب، برق، گاز، غذای مناسب و ... برخوردارند، اما دشمن می‌کوشد طوری القا کند که در کشور ما اوضاع بسیار بد است.

وی با اشاره به اینکه افکار عمومی در عصر حاضر به دلیل بهره‌مندی از اقسام رسانه‌ها سیال است، بر ضرورت مقابله با عملیات رسانه‌های معاند برای ناامیدسازی مردم تأکید کرد و گفت: امروز به علت تکثر رسانه‌ها و تأثیرشان بر افکار عمومی، سهم بسزایی از مشارکت مردم به این رسانه‌ها وابسته است و می‌بایست رشد فزاینده و بالندگی کشور به‌صورت مستند برای مردم تبیین شود.

کارویژه‌های صداوسیما در انتخابات

عسگری در بخش دیگر سخنانش به وظایف و کارویژه‌های صداوسیما در انتخابات پیش رو پرداخت و این وظایف را به سه دسته پیش از انتخابات، هنگام انتخابات و بعدازآن تقسیم کرد.

وی برنامه‌ریزی دقیق، هدفمند و شفاف با محوریت ستاد انتخابات صداوسیما، راهبرد فعال در فرآیند اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در مراحل «تبیینی، تبلیغی و تهییجی»، آشناسازی افکار عمومی‌ با سازوکارهای تبلیغات انتخابات، معرفی نقش نهادها و مردم در اداره کشور، آموزش نحوه ارجاع تخلفات انتخاباتی به مراکز نظارتی، پوشش منصفانه و بی‌طرفانه برنامه‌های تبلیغاتی را از وظایفی خواند که به‌عنوان وظایف پیش از انتخابات باید اجرایی شوند.

رئیس سازمان صداوسیما نقش این رسانه  را در روز برگزاری انتخابات مهم توصیف کرد و گفت: باید به‌خوبی فرآیند رأی‌گیری را از آغاز تا پایان ساعت برگزاری پوشش داد و واقعیت را برای مردم روایت کرد.

انعکاس سریع و کامل اطلاعیه‌های انتخاباتی و ارتباط مستقیم و مستمر با برگزارکنندگان اجرایی و نظارتی انتخابات از دیگر وظایف صداوسیما حین برگزاری انتخابات بود که رئیس سازمان از آن یاد کرد و ادامه داد: ارائه گزارش لحظه‌به‌لحظه شمارش آراء و نتایج آن و اطمینان بخشی درباره صحت و درستی فرآیند برگزاری، از وظایف صداوسیما پس از برگزاری انتخابات است. هشیاری در برابر جریان‌سازی دشمنان نیز یکی از وظایف مهم ماست که باید به آن دقت ویژه داشته باشیم.

چالش‌های صداوسیما در ایام انتخابات

چالش‌های پیش روی صداوسیما در ایام انتخابات نیز از دیگر مباحثی بود که رئیس سازمان به آن پرداخت و گفت: یکی از چالش‌ها تفاوت تبلیغات رسانه‌ای انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شوراها است.

وی افزود: برگزار نشدن جلسات تبلیغاتی سیاسی انتخاباتی و فقدان رویدادهای بزرگ تبلیغاتی به علت محدودیت‌های کرونایی، فقدان قابل‌ملاحظه‌ای است، زیرا نقش بسزایی در ایجاد شورونشاط در انتخابات داشت و حالا صداوسیما باید این خلأ را پر کند.

بروز محدودیت‌های نیروی انسانی در برنامه‌سازی و تبلیغات در شرایط کرونایی ازجمله دیگر چالش‌هایی بود که رئیس سازمان از آن سخن گفت و با گرامیداشت یاد همکارانی در صداوسیما که به علت کرونا از دنیا رفته‌اند، از همه همکاران خواست با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، خصوصاً در استودیوهای پخش مراقب سلامتی خود و همکارانشان باشند.

دکتر علی عسگری از شبکه‌های ماهواره‌ای، شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های ارتباطی مجازی به‌عنوان یکی دیگر از چالش‌های جدی برای صداوسیما یاد کرد و گفت: تخریب و فضاسازی روزافزون علیه صداوسیما با نزدیک شدن به انتخابات رو به فزونی گذاشته است، چراکه دشمن، صداوسیما را بزرگ‌ترین مانع خود در فریب افکار عمومی می‌داند.

وی افزود: دشمن برای از بین بردنصداوسیما شبکه‌های ماهواره‌ای بسیاری راه‌اندازی کرده است و عملیات ویژه‌ای برای این امر طراحی کرده بود؛ اما به لطف الهی صداوسیما در مقابل آن ایستاد و امروز باهمت و غیرت کارکنان خود وسط میدان ایستاده است و می‌درخشد.

علی عسگری تأکید کرد: آن‌ها اکنون هم علیه صداوسیما برنامه‌ریزی کرده‌اند و از کوچک‌ترین خطا و حاشیه بیشترین استفاده را می‌کنند؛ البته ما هم می‌دانیم چگونه با این تهدیدها برخورد کنیم.

وی با اشاره به آمار بالای مخاطبان صداوسیما گفت: آمار مخاطبان صداوسیما در همین ایام نوروز به بیش از ۸۰ درصد بیننده رسید؛ به همین خاطر کینه دشمنان ادامه دارد و امروز ۹ درصد محتوای منفی علیه جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی، عملیات علیه صداوسیما است و انتظار داریم این حجم از تخریب با توجه به نقش مهم صداوسیما در برگزاری انتخاباتی پرشور، ادامه یابد.

الزامات سیاست‌های تبلیغی صداوسیما

رئیس سازمان درباره الزامات سیاست‌های تبلیغی صداوسیما هم گفت: ترویج و تبیین گفتمان امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبتنی بر گام دوم انقلاب مهم‌ترین سیاست تبلیغی ما است. باید با محوریت کلیدواژه‌های خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی روی آن کار کنیم.

آرامش رسانه‌ای در تقابل با رسانه‌های معاند از الزامات دیگری بود که علی عسگری از آن یاد کرد و گفت: حدود ۲۹۹ شبکه ماهواره‌ای علیه ملت ایران کار می‌کنند که بیش از ۱۳۰ شبکه با زبان فارسی تهرانی و الباقی با گویش‌ها و زبان‌های قومیتی فعالیت دارند تا امید و باور مردم را تخریب کنند.

وی از الزام رعایت عدالت رسانه‌ای در تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با رعایت اصل بی‌طرفی و رعایت مدت زمان تبلیغ، مدیریت تصویر، مدیریت واژگان و مدیریت حضور کارشناسان به‌عنوان دیگر الزامات صداوسیما یادکرد و گفت: در برنامه‌های زنده، گرچه همه مسئولیت آنچه کارشناس می‌گوید بر عهده اوست، اما در همین حال، باید افراد مطمئن و متخصص و متعهد در برنامه‌های زنده حضور یابند.

اطلاع‌رسانی دقیق درباره آمار و اطلاعات، پوشش رسانه‌ای منطقی و استدلالی برای ترغیب مردم از دیگر الزاماتی بود که رئیس سازمان از آن یاد کرد و با بیان اینکه باید برنامه‌سازی درباره انتخابات با محوریت مردم باشد، تأکید کرد: باید زبان مردم باشیم و حرف مردم را بزنیم و خواست آن‌ها را بیان کنیم.

جلوگیری از هرگونه تخریب و فریب در جریان تبلیغات انتخاباتی، ترغیب جریان‌های سیاسی، نامزدها به رعایت اخلاق انتخاباتی، افشاگری درباره عملیات روانی دشمنان، رعایت اخلاق رسانه‌ای و مراعات انصاف، صداقت و شفافیت، روایت کارآمدی نظام و ارائه محتوای ملموس، عینی و عمیق از آن، خلاقیت و نوآوری در برنامه‌ها و تنوع در قالب برنامه‌ای، اختصاص زمان طلایی مناسب و هوشمندانه به برنامه‌های انتخاباتی، توجه به گزارشگری تحقیقی و رسانه «راه‌حل‌گرا»، توجه هم‌زمان به مخاطبان عام و خاص، خصوصاً رأی اولی‌ها و جوانان، برجسته‌سازی عناصر انسجام ملی، تولید محتوای انتخاباتی برای اقناع مخاطب، واکنش به هنگام به شایعات و اخبار جعلی، آرامش‌بخشی و القای امید اجتماعی و ایجاد فضای همدلی و همبستگی در جامعه و مدیریت انتظارات جامعه نیز از الزاماتی بود که رئیس سازمان بر آن تأکید کرد.

علی عسگری دروازه‌بانی پیام‌ها و پرهیز از هواداری از نامزدها و جریان‌های سیاسی، دشمن‌شناسی و بصیرت‌افزایی، ترسیم چشم‌انداز روشن کشور، نشاط‌آفرینی و ایجاد شور انتخاباتی، پرهیز از سیاه نمایی و یأس آفرینی، قرار نگرفتن در فضای دوقطبی، پرهیز از ادبیات غیرمؤدبانه و تمسخرآمیز، پرهیز از شبهه افکنی و طرح اتهامات بی‌اساس، استفاده نکردن از نمادها و شعارهای نامزدها، پرهیز از اظهارنظر درباره اشخاص حقیقی و حقوقی ثالث در جریان برنامه‌ها، عدم تعارض و تناقض در ارائه اطلاعات و دامن نزدن به مسائل قومی، مذهبی و قبیله‌ای، پرهیز از مرکز محور شدن انتخابات، اجتناب از تغییر نامناسب جدول پخش، پرهیز جدی مجریان و کارشناسان از سوگیری انتخاباتی نیز از توصیه‌هایی بود که رئیس سازمان صداوسیما در قالب الزامات سیاست‌های تبلیغی رسانه ملی به تبیین آن‌ها پرداخت.

وی در پایان در خصوص مباحث مطرح‌شده در روزهای اخیر در خصوص مذاکرات برجام گفت: شاقول و معیار واقعیت و حقیقت در برجام بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) است که حرف آخر را زدند و آرزو می‌کنم بر اساس این فرمایشات، تحریم‌ها پایان یابد و همه صنعتگران و تجار مراودات بین‌المللی‌شان را از سر بگیرند و این فشار ناجوانمردانه تحریم کنندگان علیه ایران برطرف شود.

وی تأکید کرد: باید مراقب باشیم آن‌ها با فریبکاری ما را در تله فرسایشی مذاکرات درگیر نکنند و امیدواریم این مذاکرات بتواند موجب رفع تحریم‌ها و حذف مزاحمت‌های آمریکا برای ما شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha