۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۷:۵۴
کد خبر: 84316120
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

۳۰ شخصیت علمی و فرهنگی در کنگره قدس شریف سخنرانی می‌کنند

قم- ایرنا - دبیر دومین کنگره بین‌المللی قدس شریف با اشاره به برگزاری این کنگره در روزهای ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت‌ماه گفت: ۳۰ شخصیت علمی و فرهنگی در این دوره از کنگره به ایراد سخن می‌پردازند.

حجت الاسلام حمید احمدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این شخصیت‌های از کشورهای ایران، فلسطین، مالزی، هند، افغانستان، پاکستان، فرانسه، آرژانتین، عراق، ترکیه، شیلی، امارات عربی متحده، لبنان، سوریه، انگلیس، کانادا و تونس می‌باشند.

وی افزود: این کنگره ۲ روزه در روزهای اول و دوم به ترتیب از ساعت ۱۷ تا ۲۱ و ۱۶ تا ۲۰ ادامه پیدا می‌کند.

احمدی همچنین با بیان اینکه سخنرانی‌های این کنگره به سه زبان فارسی، عربی و انگیسی پخش خواهد شد افزود: فلسطین و حقوق بشر، فلسطین و ترفندهای رژیم صهیونیستی برای اشغال قدس شریف، قطعنامه‌های سازمان ملل درباره قدس شریف و فلسطین و امت اسلامی از جمله مهم‌ترین محورهای این همایش است که مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: مباحث کنگره از طریق شبکه‌ اینترنتی عبرات و همچنین شبکه‌های ماهواره‌ای پخش خواهد شد.

دبیر کنگره بین‌المللی قدس شریف درباره سایر برنامه‌های این کنگره خاطرنشان کرد: مراسم شبی با قرآن برای شهیدان مقاومت و قدس پنج شنبه شب هفته جاری با همکاری آستان قدس رضوی و شورای قرآن کمیته فرهنگی در آستان قدس رضوی برگزار می‌شود و قاریانی از ایران و کشورهای اسلامی در این مراسم حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: همچنین شب شعری نیز جمعه شب با حضور شعرایی از ایران، سوریه، لبنان، پاکستان و ترکیه با محوریت موضوع قدس شریف برگزار می‌شود و همه این مراسم از طریق شبکه اینترنتی مذکور به صورت مستقیم پخش خواهد شد.

معاون امور بین الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: علاوه بر این، برای کودکان نیز برنامه‌ای خواهیم داشت که سرود با زبان‌های مختلف با همکاری آستان قدس رضوی تهیه شده و این ویژه برنامه با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به اجرا در می‌آید که درباره زمان آن اطلاع‌رسانی صورت می گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مقاله‌های ارسالی به دبیرخانه کنگره و چاپ آنها نیز گفت: کمیته علمی کنگره در دفتر امور بین‌الملل مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تشکلیل شده و مقاله‌ها در همان مجموعه ارزیابی می‌شوند و مقاله‌هایی که شرایط لازم را داشته باشند در قالب مجموعه مقاله‌ها منتشر می‌شوند.

وی ادامه داد: مقاله‌هایی از هند، مالزی، ایران و برخی کشورها دریافت شده است همچنین بخشی از مقاله‌ها در چند نشریه الکترونیکی به زبان‌های انگلیسی، عربی و فارسی انتشار می‌یابد.

وی درباره شعار یا هشتگ این همایش در فضای مجازی گفت: با توجه به اینکه امکان تجمع مردم فراهم نیست فعالیت در فضای مجازی اهمیت پیدا می‌کند از این رو شعاری را که ستاد هماهنگی برگزاری روز قدس با رایزنی و مشورت نیروهای مقاومت در لبنان و فلسطین انتخاب کردند القدس اقرب یا آزادی قدس نزدیک است، می‌باشد که از سخنان سیدحسن نصرالله انتخاب شده است.

دبیر کنگره بین‌المللی قدس شریف با بیان اینکه همه سخنرانان مسلمان نیستند تصریح کرد: فلسطین و قدس صرفا اختصاص به مسلمانان ندارد و قدس به عنوان حرم ابراهیمی مورد احترام همه ادیان آسمانی است و تجاوز و تعدی رژیم صهیونیستی تنها علیه مسلمان نیست و پیروان ادیان دیگر از جمله مسیحیان مقیم سرزمین‌های اشغالی نیز مورد تعدی صهیونیست‌ها قرار می‌گیرند به همین علت مانند نخستین دوره کنگره بخشی از سخنرانان از پیروان ادیان ابراهیمی هستند.

وی درباره اهداف برگزاری این کنگره بیان کرد: نخستین هدف این است که طبق فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب روز قدس به فراموشی سپرده نشود، از این رو وقتی نخبگان و اندیشمندانی از سراسر جهان برغم مشکل‌های ناشی از گسترش کرونا، مساله قدس و فلسطین را همچنان مورد توجه قرار می‌دهند، از نظر روحی و معنوی مایه دلگرمی و پشتوانه خوبی برای مردم فلسطین است.

امام خمینی (ره) در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری کردند و این روز را روز مقابله مستضعفان با مستکبران دانستند و از مسلمانان جهان خواستند که دراین روز همبستگی خود را برای حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین به نمایش بگذارند./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha