۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۰۰
کد خبرنگار: 987
کد خبر: 84318442
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تبلیغات منطقی؛ لازمه مشارکت پرشور در انتخابات

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۰۰
کد خبر: 84318442
تبلیغات منطقی؛ لازمه مشارکت پرشور در انتخابات

اصفهان- ایرنا- شعارهای داوطلبان انتخابات باید منطبق بر برنامه ها و ساختارهای موجود سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جامعه باشد چرا که عمل نکردن به آن سبب کاهش مقبولیت حاکمیت و بی اعتمادی عمومی و ناامیدی در جامعه می شود.

به گزارش ایرنا، شعارهای انتخاباتی و تبلیغات جزو جدا نشدنی عرصه انتخابات و رقابت در این صحنه سیاسی محسوب می‌شود و نامزدها در انواع انتخابات در تمام کشورها نگاه ویژه‌ای به آن دارند، گزینش درست و حساب شده شعارهای انتخاباتی و تبلیغات می‌تواند پیروی فرد مورد نظر را رقم بزند و از طرفی دیگر عملکرد نامناسب در آن شکست را برای نامزد در پی خواهد داشت. 

بررسی انتخابات مختلف در ایران نشان می‌دهد که همواره شعارهای انتخاباتی وجود داشته است و نامزدها از آرزوهای دست نیافتنی گرفته تا حرف‌های منطقی را برای شعار انتخاباتی خود استفاده کرده‌اند. 

انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری قرار است ۲۸ خرداد در سراسر کشور برگزار شود. 

داوطلبان از ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ به مدت یک هفته یعنی تا ۲۶ خرداد برای انجام تبلیغات فرصت دارند و از صبح ۲۷ خرداد تبلیغات انتخاباتی آن‌ها ممنوع است. 

بی اعتمادی و دلزدگی حاصل تحقق نیافتن شعارها

برآیند نظرات مردم در این ارتباط نشان می‌دهد که بسیاری از شعارهای انتخاباتی سال‌های قبل نامزدها در عرصه‌های مختلف ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا تنها وعده‌ای مختص روزهای انتخابات بوده و پس از آن هیچگاه عملیاتی نشده و همین امر نوعی دلزدگی و بی‌اعتمادی را ایجاد کرده است. 

در همین پیوند یک جامعه شناس معتقد است که نامزدهای انتخاباتی شعارهای خود را بر اساس خاستگاه‌های اجتماعی و نیازهایی که در درون جامعه از سوی مردم می‌بینند انتخاب می‌کنند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن بیشترین رای را به خود اختصاص دهند و افکار عمومی بیشتری را با خود همراه سازند.

مرتضی پدریان در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد: نامزدهای انتخاباتی به ویژه در عرصه انتخابات ریاست جمهوری از مشاوران و متخصصان حوزه افکار عمومی استفاده می‌کنند تا بتوانند بیش از هر کاندیدای دیگری بر اذهان عمومی تاثیرگذار باشند و ذهن همگان را برای رای دادن به خود تغییر دهند.

وی ادامه داد: شعارهای انتخاباتی در کشورهای مختلف بر اساس نیازهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی گوناگون بوده و می‌تواند در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

نگاهی به شعارهای دولت‌های مختلف ایران

این جامعه شناس تصریح کرد: اگر بخواهیم بررسی اجمالی بر انتخابات ریاست جمهوری در دوره‌های گذشته در کشور خودمان داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم که دوران ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی شعار توسعه اقتصادی و سازندگی بیش از گذشته مورد استقبال قرار گرفت، در دولت اصلاحات، جامعه مدنی و حقوق شهروندی از جمله اصلی‌ترین شعارها تلقی می‌شد و پس از آن دوران محمود احمدی نژاد، عدالت محور شعارها بود زیرا در آن زمان این این گونه می‌پنداشتند که شکاف طبقاتی در جامعه وجود دارد و باید با عملکرد مناسب این موضوع جبران شود.

پدریان افزود: پس از آن در دولت حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی محوریت شعارها  بر مبنای عباراتی نظیر تدبیر و امید قرار گرفت و اینگونه تصور می‌شد که نبود مدیریت عقلانی نیاز ضروری فعلی است و از سوی دیگر کشور به امید نیاز دارد.

این تحلیلگر مسائل اجتماعی اظهارداشت: تحقق یافتن و یا نیافتن شعارهای انتخاباتی جنبه‌های مثبت و منفی فراوانی دارد و می‌تواند در میزان مشارکت مردم در دوره‌های آتی آن تاثیر بسزایی داشته باشد،اگر نامزدهای انتخاباتی پس از موفقیت در صحنه نتوانند به شعارهایی که در زمان تبلیغات ارائه کرده انجام جامه عمل بپوشانند آن مشروعیت و محبوبیتی که حکومت انتظار دارد نزد مردم کاهش پیدا خواهد کرد و همین امر کم شدن امید اجتماعی را رقم خواهد زد.

عدم احساس تعلق مردم نتیجه شعارهای صِرف

وی ادامه داد: در صورت تحقق نیافتن شعارهای انتخاباتی مردم اینگونه تصور می‌کنند که آن طور که باید و شاید در فرایند انتخابات به خوبی عمل نکرده‌اند و شعارهای کاندیداها در عمل متبلور نشده است، همین امر بی‌تفاوتی و عدم احساس تعلق را در پی خواهد داشت که در دراز مدت و در صورت فراگیری آن در جامعه شاهد جامعه غیر توسعه یافته و با پیشرفت کند مواجه خواهیم شد.

در این پیوند عضو هیات علمی و استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: جذب آرای حداکثری مردم همواره از سوی ستادها و خود نامزدها از جمله اولویت‌ها قرار گرفته و همین امر سبب می‌شود که شعارها و عناوین و موضوعات مختلف را برای پیشبرد اهداف خود بکار گیرند. 

لزوم اعتقاد و اعتماد به شعار

محسن نصری در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه انعکاس و تحقق شعارهای حقیقی سبب افزایش اعتماد می‌شود خاطرنشان کرد: نامزدهای انتخاباتی باید به گونه‌ای شعار بدهند که بتوانند به آن عمل کنند و همینطور خودشان به آن اعتقاد و اعتماد کامل داشته باشند.

وی اظهارداشت: شعار یا حرفی که خود نامزد به آن اعتقادی ندارد در عمل راه بجایی نخواهد برد و فقط بصورت یک حرف باقی خواهد ماند و متاسفانه این مورد ضربه ای سخت به اعتماد عمومی خواهد زد.

عضو هیات علمی و استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه شعار دادن بدون پشتوانه اصلاً صحیح نیست تصریح کرد: بنابراین وجه عقلانی، پیشینه‌ و عملکرد هر یک از نامزدها تعیین خواهد کرد که آیا می‌تواند وعده را محقق کند یا از قابلیت‌های او نخواهد بود.

رای دادن بر اساس برخورداری از سابقه و عملکرد مناسب

نصری ادامه داد: آحاد مردم باید در زمان رای دادن به این نکته توجه کنند که آیا شعار بیان شده با سابقه شخص تطابق و همخوانی دارد و آیا پشتوانه و عملکردی که نامزد بیش از این داشته همسویی و تعادل داشته است یا خیر؛ در غیر این صورت نباید به او رای دهند. 

وی با اشاره به اینکه اجرای هریک از ادعاها و شعارها از بیان آن اهمیت بیشتری خاطر دارد خاطرنشان کرد: بنابراین هرگونه ادعا را نمی‌توان به عنوان عمل و یا اقدام یک کاندیدا مورد نظر قرار داد بنابراین خود مردم باید از شعار دوری کنند و به نوعی به شعور بپردازند. 

این کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی اضافه کرد: کاندیداهای مختلف بیشتر در بخش ریاست جمهوری باید حقوق مردم را به خوبی رعایت کنند و آنچه را به عنوان شعار خود انتخاب کرده‌اند در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملیاتی سازند تا در ادامه همه اقشار مردم به او اعتماد داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha