۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۳:۴۸
کد خبر: 84322073
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندارقم:

قم با همراهی مردم از پیک چهارم کرونا عبور کرد

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۳:۴۸
کد خبر: 84322073
قم با همراهی مردم از پیک چهارم کرونا عبور کرد

قم - ایرنا - استاندار قم با قدردانی از مردم فهیم استان بواسطه رعایت مسائل بهداشتی در خیز چهارم کرونا بویژه در شب‌های قدر و روز قدس گفت: در سایه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از موج چهارم کرونا عبور کردیم و از وضعیت قرمز به نارنجی رسیدیم.

بهرام سرمست روز شنبه در پایان جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که به صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: در شرایط فعلی علاوه بر گروه َشغلی یک که در تمامی وضعیت‌ها امکان فعالیت دارند، گروه شغلی ۲ نیز کار خود را آغاز می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به برخی از مصوبه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، برگزاری در موعد مقرر آزمون سراسری ۱۴۰۰ را از جمله آن ذکر کرد و گفت: با توجه به تجربه موفقی که در برگزاری آزمون سراسری ۹۹ داشتیم، امسال نیز این آزمون با کمترین آسیب برگزار خواهد شد.

استاندار قم اضافه کرد: بر اساس تصمیم این ستاد ، امتحان‌های پایه نهم و دهم متوسطه و همچنین امتحانات نهایی دیپلم نیز به شکل حضوری در وقت و زمان تعیین شده انجام می‌شود.

سرمست همچنین یادآور شد: با توجه به در پیش بودن تعطیلات عید فطر مقرر شد به منظور قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و کنترل دقیق تر این بیماری، سفرها در همه مناطق کشور با هر وضعیت کرونایی ممنوع باشد، امیدواریم مردم در استان ساکن باشند و به حداقل سفر بسنده کنند.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص میزان جرایم تعیین شده برای خودروهای متخلف در این ایام نیز گفت: جریمه ۱۰ میلیون ریالی و همچنین پنج میلیون ریالی برای ورود خودروهای غیر بومی به شهرهای قرمز و نارنجی همچنان به قوت خود باقی است.

وی افزود: علاوه بر آن، پرداخت جریمه پنج میلیون ریالی مشمول مناطق زرد نیز خواهد شد و خودروهایی که با پلاک غیر بومی به شهرهای دارای وضعیت زرد وارد شوند هم باید این جریمه را پرداخت کنند.

استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود مبارزه با کرونا را بی امان، همه جانبه و فراگیر توصیف کرد و افزود: در این زمینه طرح‌هایی مانند طرح شهید سلیمانی و همچنین محدودیت‌هایی که برای کسبه و اصناف اعمال می شود، حائز اهمیت است.

وی همچنین اقدامی که جبهه سلامت در امر بیمار یابی و درمان سرپایی بیماران می کنند را نیز مهم دانست و گفت: بسیج، هلال احمر، مرکز بهداشت و شهرداری نیز در قالب قرارگاه شهید سلیمانی به فرماندهی فرماندار تلاش‌های فراوانی را انجام می دهند، که جای قدردانی دارد.

وی ادامه داد: همه این‌ها قطعه‌های یک پازل است که نیازمند هماهنگی و هم افزایی می باشد که خوشبختانه هم اعضای ستاد استانی این هماهنگی را دارند و هم مردم و خیران پای کار هستند و هم مراجع و علما نظرهای ارشادی بسیار مناسب و راهگشایی دارند.

وی بیان کرد: از همه مهمتر در ستاد ملی با ریاست رئیس جمهور و تحت تدابیر، راهنمایی‌ها و تاکیدهای رهبر معظم انقلاب نیز یک هماهنگی مناسبی را شاهد هستیم که به توفیق‌های ما در پشتییانی از جبهه سلامت کمک می کند.

قم از روز ۱۴ اردیبهشت‌ماه به رنگ نارنجی کرونایی تبدیل شد. هم‌زمان با خیز چهارم کرونا در کشور، این استان از ۱۸ فروردین‌ماه در وضعیت قرمز قرار گرفته بود.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌ عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به ‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند. 

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.          

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha