۱۵ دکه و قلیانسرای غیرمجاز در مریوان جمع آوری شد

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۱۲
کد خبر: 84325250
۱۵ دکه و قلیانسرای غیرمجاز در مریوان جمع آوری شد

سنندج- ایرنا- فرمانده انتظامی شهرستان مریوان گفت: تعداد ۱۵ دکه و قلیانسرای غیرمجاز در سطح شهر مریوان که برای شهروندان ایجاد مزاحمت می‌کردند جمع‌آوری شد.

سرهنگ کامبیز رستم‌نیا روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اقدام در راستای طرح پاکسازی پارک ها، میادین، تفرجگاه‌ها و محیط اطراف دریاچه زریبار توسط پلیس و شهرداری مریوان و با حضور و نظارت مستقیم نماینده دستگاه قضایی اجرا شد.

وی افزود: این طرح در ۲ نوبت اجرا شد که در نوبت اول خودروهای میوه فروش که در اغلب نقاط شهر پراکنده شده و باعث ازدحام و گاها ترافیک شده بودند ساماندهی شدند و در نوبت دوم دکه ها و قلیانسراهای غیرمجاز جمع آوری شد.

فرمانده انتظامی مریوان یادآور شد: عده ای بدون مجوز اقدام به ساخت دکه ها و قلیانسرا در مسیر دریاچه، قله امام، میادین شهر و پارک ها کرده بودند که از یک طرف باعث زشت شدن چهره شهر شده و از طرفی هم محلی برای پاتوق اراذل و اوباش شده بودند.

وی با بیان اینکه این مکان ها موجب نارضایتی خانواده ها و شهروندان مریوان شده بود اضافه کرد: اجرای این طرح بنا به درخواست عموم شهروندان صورت گرفت و همچنان ادامه خواهد داشت.

سرهنگ رستم‌نیا حفظ امنیت شهروندان را خط قرمز پلیس دانست و تاکید کرد: با افرادی که برای شهروندان ایجاد مزاحمت کنند برخورد قاطع و قانونی خواهد شد.

بیش از سه هزار اصل درخت گردو در مریوان سرشاخه کاری شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مریوان گفت:‌ در یک طرح هوشمندانه بیش از سه هزار اصل درخت از نوع درختان گردو نامرغوب در باغات این شهرستان اصلاح و سرشاخه کاری شد.

محمد رحیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از سیاست های مهم وزارت جهاد کشاورزی برای اصلاح باغات قدیمی و تبدیل آنها به باغات درجه یک تعویض تاج درختان نامرغوب و سرشاخه کاری است.

وی افزود: از سال‌های دور تاکنون کشت و ازدیاد محصول گردو به صورت بذری بوده و ازدیاد به صورت بذری با تفرق صفات بالا، موجب تولید ژنوتیپ های نامناسب شده که اکثریت آنها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مریوان یادآور شد: سرشاخه کاری درختان گردو گام بزرگی در اقتصادی کردن این محصول باارزش است و باعث افزایش چند برابری تولید این محصول در سال های آتی می شود.

وی گفت: اصلاح باغات گردو در چند سال اخیر به صورت پراکنده در سطح شهرستان مریوان انجام شده بود اما مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان در سالجاری در یک طرح هوشمندانه برای جا انداختن این امر مهم اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی در کمتر از یک ماه به مقدار آموزش ۱۷۵ نفر روز در سطح شهرستان کرد و طی قراردادی اقدام به اصلاح و سرشاخه کاری بیش از سه هزار اصله از درختان نا مرغوب در سطح شهرستان کرده است.

رحیمی اضافه کرد: این طرح با استقبال بی سابقه ای از طرف باغداران مواجه شده و مدیریت جهاد کشاورزی مریوان در راستای این امر مهم در سالهای آتی با شناسایی پیوند کاران و علاقه مندان به پیوند با برگزاری کلاس های آموزش تصمیم بر توسعه مضاعف اصلاح و سر شاخه کاری باغات قدیمی و تبدیل آنها به  باغات درجه یک کرده است.

وی یادآور شد: گردو یکی از محصولات خشکبار و اقتصادی در جهان است که به دلیل آب و هوای مناسب و مناطق مستعد در شهرستان مریوان برای این محصول سطحی بیش از یک هزار و ۸۰۲ هکتار باغ گردو وجود دارد.

شهرستان مریوان با بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۳۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان قرار گرفته است و ۲۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغات در این شهرستان وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha