به گزارش وزارت علوم علی خاکی صدیق با اشاره به اینکه حضوری شدن آموزشها منوط به حفظ سلامتی افراد است، از ارسال نامهای به وزارت بهداشت در این خصوص خبر داد و اظهار داشت: اولویت برای واکسیناسیون مطالبه دانشجویان است و آموزش حضوری نباید بیش از این به تعویق بیفتد.
وی در نخستین روز از پنجمین همایش آموزش عالی با محوریت تقدیر از سرآمدان آموزشی دانشگاههای وزارت علوم و بررسی روندهای جاری و آتی آموزش عالی در شرایط همه گیری کرونا برگزار شد، افزود: نشستهای تخصصی درخصوص مسائل مختلف آموزش عالی با هدف عمدتاً اطلاع رسانی، فرهنگ سازی، ارتقای دانش فنی و بررسی چالش ها و آسیبها بوده، زیرا کشور با ورود غیرمنتظره ویروس کرونا با چالشهایی بسیاری روبرو شد.
معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص هدف برگزاری همایش پنج روزه مذکور که به صورت مجازی در دانشگاه الزهرا (س) در حال برگزاری است اظهار داشت: یکی از اهداف برگزاری این همایش همکاری و هم افزایی وزارت علوم با دانشگاهها و موسسات آموزش عالی به منظور شناساندن ظرفیتهای این وزارت به جامعه در حل چالشها و مشکلات و ارائه الگوهای مناسب در این زمینه است.
خاکی صدیق با بیان اینکه تربیت اساتید اخلاق مدارو شایسته مبتنی بر استفاده از روشهای نوین آموزشی جهت رشد و شکوفایی دانشجویان و ایجاد برنامههای درسی کارآمد و تحول آفرین از اهداف کلان معاونت آموزشی است، افزود: در حال حاضر تلاش میکنیم تا مقررات آموزشی که تا پیش از این دست و پا گیر بوده، به مقرراتی انعطاف پذیر با واگذاری اختیار تصمیم گیری به دانشگاهها تبدیل شود زیرا ما در کشور تنوع و طیفهای وسیعی از موسسات و مراکز آموزشی را داریم که این موسسات از نظر زیر نظامها، تجربیات، قدمت، توانمندیهای علمی و مدیریتی با یکدیگر متفاوت هستند و این تنوع سبب میشود تا امکان استفاده از یک فرمول واحد برای حل مشکلات در کل کشور فراهم نباشد.
وی با تاکید بر اینکه آموزش عالی یک امر محدود به وزارت علوم نیست و مشارکت سازمانهای بسیاری را میطلبد و موفقیت آن نیز تنها از طریق وزارت علوم ممکن نیست، مطرح کرد: یکی دیگر از اهداف این همایش، پیوند آموزش عالی با جامعه در بهبود و رفع مشکلات است که این امر مشارکت، هم افزایی و همکاری بخشهای مختلف را در کشور میطلبد.
وی اظهار داشت: در دانشگاهها تلاش شده تا با برنامهریزی، آسیبها و چالشها را به حداقل برسانیم. باید تشکر کنیم از خانواده آموزش عالی که اجازه ندادند در دوران کرونا در آموزش وقفهای ایجاد شود و زیرساختهای این نوع آموزش را علی رغم مشکلات مالی ایجاد کردند و فرهنگسازی، سیاستگذاری و اطلاع رسانیها نیز به موقع انجام شد.
به گزارش وزارت علوم خاکی صدیق در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در اسفند ۹۸ اگرچه بیش از دو دهه تجربه در آموزش الکترونیکی داشتیم اما این امر تنها به تعداد کمی از دانشگاه ها محدود میشد اما با شیوع کرونا و ضرورت استفاده از آموزش مجازی با بیش از ۲ هزار واحد دانشگاهی روبرو بودیم که هیچ تجربه و زیرساختی برای این موضوع نداشتند و براساس آمار کمتر از ۱۰ درصد اساتید و کارشناسان با این نوع آموزش آشنا بودند.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: در ابتدا از نظر قوانین آموزشی و فرهنگی و زیرساختها در ابتدا با چالشهای بسیاری روبرو بودیم اما با تشکیل کارگروههایی که در دانشگاهها و ستاد وزارت علوم ایجاد شد، توانستیم مشکلات را مرتفع و مدیریت کنیم.
خاکی صدیق با بیان اینکه در نوروز سال ۹۹ عملاً تعطیلی در حوزه آموزش عالی نداشتیم و با گذشت یک ماه از آغاز سال جدید، ۷۰ درصد کلاسها در بستر فضای مجازی برگزار شد و دوماه بعد نیز به ۸۰ درصد رسید، تصریح کرد: در حال حاضر با مسائل مختلفی از جمله ساماندهی دانشگاهها، به روزرسانی سر فصلها، آموزش الکترونیکی و بررسی چالشهای آن روبرو هستیم که لازم است تا در بهبود آنها به منظور ارتقای کیفی آموزش عالی تلاش کنیم.
نظر شما