خرید کالای طرح تنظیم بازار از این پس نیازمند ثبت کد ملی نیست

مشهد- ایرنا- رییس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: متقاضیان می‌توانند کالاهای طرح تنظیم بازار را از این پس در مراجعه به شبکه منتخب "بدون نیاز به ثبت کد ملی" با قیمت مصوب خریداری کنند تا مطابق روال پیشین عمل کرده باشند.

 حمیدرضا رجوعی روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس خرید کالاهای طرح تنظیم بازار، دیگر نیازی به ثبت کد ملی افراد ندارد. 

وی ادامه داد: ظرف چند ماه اخیر توزیع اجناس از طریق سامانه ابتکاری توزیع کالاهای طرح تنظیم بازار اتاق اصناف مشهد تنها با ثبت کد ملی افراد متقاضی امکان‌پذیر بود اما از این پس دیگر الزامی به ثبت کد ملی در سامانه برای دریافت کالاهای طرح تنظیم بازار اتاق اصناف مشهد وجود ندارد. 

رییس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ذخیره کالاهای طرح تنظیم بازار هم‌اینک تکمیل و به میزان فراتر از تقاضای و نیاز جاری جامعه و بازار بطور کامل تامین شده است. 

وی افزود: بر این اساس با نظر مدیریت مرکزی و کشوری این حوزه، دیگر الزامی نسبت به ثبت کد ملی افراد متقاضی در سامانه توزیع کالاهای طرح تنظیم بازار اتاقهای اصناف نیست.

رجوعی ادامه داد: با این وجود که نیازی به ثبت کد ملی برای تقاضا و دریافت کالاهای طرح تنظیم بازار وجود ندارد اما کماکان گردش کالا در "سامانه جامع تجارت" همچنان ثبت می‌شود. 

وی "فروشگاههای زنجیره‌ای، واحدهای تعاونی مصرف کارمندان یا کارگران و واحدهای صنفی منتخب" را مرجع و محل توزیع و عرضه کالاهای طرح تنظیم بازار با قیمت مصوب اعلام و بیان کرد: هم‌اینک فهرست کالاهای مشمول طرح تنظیم بازار با قیمت مصوب، در پایگاه اینترنتی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در دسترس و معرض دید همگان قرار دارد. 

رییس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: گوشت گرم و منجمد مرغ کماکان فقط با نرخ مصوب ستاد استانی تنظیم بازار در همه واحدهای صنفی در حال توزیع است.

وی افزود: بر این اساس هم‌اینک فروش گوشت گرم مرغ به نرخ بالاتر از قیمت مصوب یعنی هر کیلوگرم ۲۴۹ هزار ریال، ممنوع است. 

رجوعی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا همچنین به افزایش نرخ مصوب عرضه روغن اشاره و بیان کرد: قیمت همه انواع روغن از سوی ستاد کشوری طرح تنظیم بازار به میزان ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: همزمان با افزایش نرخ، حجم کنونی توزیع روغن نیز در خراسان رضوی به میزان چهار برابر حجم توزیع شده ماههای پیش، بیشتر شده و به همین خاطر التهاب در بازار روغن بطور کامل از بین رفته و جو روانی در این حوزه آرام شده است. 

رییس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی همچنین به تامین شکر مورد تقاضا در بازار استان اشاره و بیان کرد: هم‌اینک کار توزیع شکر و قند و عرضه آن به نرخ مصوب با حجم دو  هزار و ۳۰۰ تن در سطح بازار خراسان رضوی در جریان است.

وی گفت: علاوه بر این، تلاش به منظور تهیه و تامین دو هزار و ۷۰۰ تن سهمیه شکر برای خراسان رضوی با همکاری اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان بطور جدی و مستمر در دست پیگیری قرار دارد. 

"تنظیم بازار" یک سازوکار برنامه‌ریزی شده و جهتددار اقتصادی با هدف ایجاد تعادل در حجم عرضه و میزان تقاضای کالاها، افزایش تولید، ارتقاء سطح رفاه خانوار و تسهیل دسترسی آحاد شهروندان به انواع کالا و خدمات با قیمت مناسب است. 

این سازوکار بطور سازمانی توسط بازوهای اقتصادی و نظارتی دولت در قالب مجموعه‌ای از نهادهای اقتصادی، مقررات، سیاستها و راهبردها برای حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده صورت می‌گیرد.

اقدام به "تنظیم بازار" که ظرف افزون بر یک قرن اخیر در سطح همه کشورهای جهان از جمله آمریکا، ژاپن، اندونزی و کشورهای اروپایی سابقه داشته و هنوز هم جریان دارد، در ایران نیز پیشینه‌ای ۵۰ ساله دارد که با چندین دوره تحولات ساختاری همراه بوده است.   

"ستاد تنظیم بازار" نهاد مجری این سازوکار حمایتی و هدایتگر اقتصادی در ایران، ظرف حدود ۳۰ سال اخیر متشکل از مجموعه مدیران ارشد اجرایی ملی، استانی و محلی با محوریت وزارت صنعت، معدن و تجارت و همکاری مستقیم بخش خصوصی به ویژه اصناف توزیعی، مسوولیت نظارت بر قیمت کالا و خدمات و توزیع آن را در سطوح کشوری، استانی و حتی شهرستانی بر عهده داشته و همچنان فعال است. 

بر این اساس هدف اصلی و همیشگی از دخالت برنامه‌ریزی شده و گام به گام در قالب سازوکار تنظیم بازار، ایجاد تعادل پایدار در حجم عرضه و تقاضا کالاهای اساسی و مهار قیمت آنها با توجه به منافع تولیدکنندگان، شرایط مصرف‌کنندگان و وضعیت توزیع‌کنندگان است. 

۲۱۸ هزار و ۶۷۸ واحد صنفی که ۱۶۵ هزار و ۸۰۷ واحد از میان آنها دارای پروانه کسب تولیدی، توزیعی، خدماتی و فنی هستند و نیز ۵۱۳ اتحادیه صنفی در سطح ۳۳ شهرستان استان خراسان رضوی وجود دارد. ۹۶ اتحادیه و ۱۰۵ هزار و ۶۰۷ واحد صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی نیز در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد استقرار دارند.

۴۸ درصد از صنوف موجود در خراسان رضوی "توزیعی" بوده و فعالیت افزون بر ۱۸درصد آنها ارائه خدمات فنی است. ۱۷ درصد اصناف خراسان رضوی نیز در حوزه تولید و حدود ۱۶ درصد آنها در عرصه خدمات فعالیت دارند.

بر این اساس به ازای هر ۲۹ مصرف‌کننده در استان شش میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی یک واحد صنفی در شرایط عادی فعال است.

همچنین جمعیت صنفی خراسان رضوی ۹ درصد جمعیت صنفی کشور را تشکیل داده و سهم صنوف تولیدی این استان از کل بازار کشور ۲۲ درصد است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha