هنرصنعت فرش، تامین‌کننده معیشت حدود یک‌دهم جمعیت کشور است

ارومیه- ایرنا- رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: در حال حاضر ۲ میلیون بافنده فرش در کشور فعال بوده و معیشت حدود یک دهم جمعیت کشور به این هنرصنعت وابسته است.

فرحناز رافع روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای بهبود وضعیت اقتصادی این قشر که جمعیت بسیار زیادی را نیز شامل می شود، اقدامات اساسی برای بهترشدن وضعیت بخش فرش در کشور انجام شده و در حال رایزنی در راستای رفع مشکلات هستیم.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین اقدامات در راستای توجه به فعالان حوزه فرش در کشور، موضوع بیمه این افراد است و دولت مکلف شده همه این افراد را بیمه کند.

رییس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: حذف الزام دریافت سالانه کارت ملی مهارت برای تداوم بیمه قالی بافان نیز از جمله اقداماتی است که صورت گرفته و بسیار نیز مورد توجه فعالان این بخش قرار گرفته است.

رافع برنامه ریزی برای تحریک تقاضا را از دیگر اقدامات مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد و اظهار داشت: از جمله اقدامات در این راستا، اجرای طرح خرید اقساطی است که در برخی استان ها به صورت پایلوت اجرایی می شود.

وی بیان کرد: ایجاد و توسعه مجتمع های قالی بافی و استفاده از ظرفیت بنگاه های اقتصادی بزرگ برای حمایت از کارگاه های کوچک فرش از دیگر اقدامات در این حوزه به شمار می رود.

وی تاکید کرد: ما به دنبال صادرات فرش دستباف ایرانی هستیم و در کنار آن، حمایت از طرح های فرش ایرانی، اقامه دعوا در مجامع بین المللی در راستای حفظ حقوق نقشه ها و بافندگان فرش ایرانی را در دستور کار داریم که پیگیری برای دریافت گواهی اصالت، تولید شناسنامه های فرش و علامت جمعی در همین راستاست.

رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه یکی از مشکلات حوزه فرش دستباف در ایران، سن بالای فعالان این عرصه است، گفت: باید جوانان را برای حضور در این عرصه راغب کنیم .

ایران، سومین سهم تجارت فرش در دنیا

رافع، با بیان اینکه ایران در حال حاضر، سومین سهم تجارت فرش دنیا را در اختیار دارد، افزود: البته ما در واقعیت، پس از هند، رتبه دوم را داریم و مصر در واقعیت رتبه های بعدی را در اختیار دارد ولی در رده بندی فعلی، بالاتر از ماست.

وی افزود: تحریم های ظالمانه دشمنان و همچنین مشکل تعهد ارزی صادرکنندگان از جمله مواردی است که موجب شده سهم ما در تجارت جهانی فرش کاهش یابد.

وی اضافه کرد: در صورت رفع این مشکلات، می توانیم سهم پیشین را در تجارت فرش به دست آورده و رتبه نخست را نیز حتی به دست بیاوریم.

رییس مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: البته کل میزان تجارت فرش در دنیا کم بوده و حدود یک میلیارد دلار است.

به گزارش ایرنا، ایران یکی از قدرتمندترین کشورهای دنیا در حوزه فرش به ویژه فرش دستباف است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha