مدیرکل میراث فرهنگی: ثبت اشیای تاریخی کرمان در سامانه جام آغاز می‌شود

کرمان - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث‌فرهنگی گفت: به مناسبت گرامیداشت این هفته پروژه ثبت اشیای فرهنگی و تاریخی موزه بم و جیرفت در سامانه جام آغاز می‌شود.

به گزارش ایرنا، فریدون فعالی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: «عقد تفاهم‌نامه همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمان و بیمه ایران در زمینه مرمت و احیای خانه باغ تاریخی بیمه ایران و رایزنی با فرماندار راور برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های صنعتی و معدنی در حوزه مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی و نشست با رییس دانشگاه فرهنگیان کرمان برای عقد تفاهم‌نامه در زمینه مرمت مشارکتی کوشک مدیرالملک از اولین برنامه‌های مد ‌نظر این اداره‌کل در هفته میراث‌فرهنگی است.

وی تصریح کرد: از لواح ثبتی آثار تاریخی میراث ناملموس طی سال ۱۳۹۱ و الواح ثبتی آثار تاریخی منقول ثبت شده طی سال ۱۳۹۹ در فضای مجازیه مناسبت هفته میراث فرهنگی رونمایی می شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان اظهار داشت: بازدید اعضای شورای فنی از کارگاه‌های مرمتی خانه تاریخی دینیار، کاروانسرای وکیل، خانه اوشیدری و دیگر کارگاه‌های مرمتی نیز در هفته پیش‌رو انجام می‌ شود.

وی با اشاره به تقدیر از استادکاران و معماران بناهای تاریخی استان کرمان بیان کرد: آغاز پروژه مستندسازی ۱۵ اثر تاریخی غیرمنقول در بخش ماهان، طراحی و تولید کتاب الکترونیکی ( Ebook )معرفی بافت تاریخی کرمان و همچنین معرفی بناهای تاریخی ثبت جهانی در فضای مجازی از دیگر برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی خواهد بود.

فعالی با اشاره به رونمایی ثبت یکهزار و ۵۰۰قلم شی در سامانه جام طی سال ۱۳۹۹ در فضای مجازی افزود: آغاز مطالعات بافت تاریخی روستاهای قاسم‌آباد رفسنجان، بهرامجرد بردسیر و باب‌زنگی راین، ارائه مطالعات بافت تاریخی راین توسط مشاور طرح در محل اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمان با حضور اعضای شورای فنی و برگزاری کارگاه آشنایی با مستندسازی و برداشت بناهای تاریخی به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: افتتاح اداره میراث‌فرهنگی شهرستان کرمان در باغ موزه هرندی کرمان، بازدید ازکارگاه شناخت و معرفی دانشجویان مقطع کارشناسی مرمت ابنیه و بافت‌های تاریخی دانشگاه شهید باهنر کرمان و آغاز پروژه مطالعاتی آسیب‌پذیری لرزه‌ای و پایش سلامت سازه‌ای و طراحی و ارائه جزئیات مقاوم‌سازی دودکش کوره داودی از دیگر برنامه های روزهای آینده خواهد بود.

 ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه و  آغاز هفته میراث فرهنگی نام گذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha