۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۶:۲۱
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84335102
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فعال اقتصادی: تنوع‌ بخشی به راه‌های کسب درآمد راهکار حل کولبری است

سنندج - ایرنا - فعال اقتصادی در کردستان گفت: راهکار اصلی حل مشکل کولبری در استان، ایجاد فرصت‌های شغلی، تنوع بخشی به راه‌های کسب درآمد و ارتقای جایگاه معیشتی در نقاط مرزی و روستاها است.

به گزارش ایرنا، آرزو عبدی روز چهارشنبه در وبینار "راهکارهای ایجاد اشتغال برای کولبران" که در سامانه الکترونیکی دانشگاه پیام نور استان کردستان برگزار شد، اظهار داشت: با افزایش سطح توانمندی و مهارت‌های شغلی برای کولبران و ساکنان مرزی می‌توان قضیه کولبری را حل کرد.

وی با بیان اینکه کولبری، زندگی در آستانه و میان معیشت و مرگ است، افزود: خطرات طبیعی و غیرطبیعی زیادی برای کولبران وجود دارد که ساکنان مرزی از روی ناچاری و بدلیل شرایط نامساعد معیشتی و کسب و کار به آن روی آورده اند.

این فعال اقتصادی افزود: استفاده بهینه از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بومی هر منطقه از جمله توجه به مسائل منابع طبیعی، دامداری، باغداری و بوم گردی در روستاهای استان و جذب سرمایه گذاری‌های متعدد در منطقه در صنایع مادر و زنجیروار باید مورد توجه قرار گیرد.

لزوم مشاوره با افراد متخصص برای شناخت بهتر پتانسیل های طبیعی و جغرافیایی و توانمندی منابع انسانی منطقه برای بالفعل ساختن آنها، دعوت از کارآفرینان خلاق و استقرار کسب و کارهای کوچک، مدرنیزه کردن کشاورزی و دامداری برای ایجاد فرصت های شغلی و درامدی در مناطق مرزی، از دیگر مواردی بود که عبدی بر آن تاکید کرد.

وی با اشاره به موقعیت مرزی شهرستان های سقز، بانه و مریوان گفت: گسترش تجارت رسمی در مرزها و فعال ساختن بازارچه های مرزی، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و صنعتی و گردشگری چمدانی مزیت های موثری برای ایجاد اشتغال و کاهش فعالیت‌های پرخطر همچون کولبری است.

عبدی بر شناسنامه دار کردن روستاها و برگزاری دوره های آموزشی و توانمندسازی روستاییان و حاشیه شهرها تاکید کرد و افزود: ایجاد زنجیره‌های تولید در روستاها، ایجاد صنایع تبدیلی و جلوگیری از خام فروشی مواد لبنی، دامی و کشاورزی، ایجاد مراکز مشاوره شغلی و پشتیبان تولید، ارائه تسهیلات بلندمدت با بهره پایین، رونق بخشی به صنایع دستی مانند فرش بافی و حمایت از تولیدگران و ایجاد تشکل های مدنی و اقتصادی برای تنوع بخشی به فرصت های شغلی و ارتقای درآمد روستائیان ضروری است.

این فعال اقتصادی در کردستان به تبیین مقوله بوم کسب و کار پرداخت و گفت: تهیه نقشه راه اشتغال در مناطق مرزی، سوق دادن رویکرد و فعالیت دانشگاه‌ها و مراکز مهارت آموزی بسوی کارآفرینی، شناخت مزیت ها و رقابت ها در بازار کار، توجه به تجارت نوین و الکترونیکی و تامین سرمایه در گردش مراکز تولیدی، رفع بوروکراسی اداری فراروی تولیدگران باید مورد توجه نهادهای مرتبط قرار گیرد.

در این نشست روژین طاوسی از دیگر فعالان اقتصادی نیز با اشاره به اشتغال بسیاری از جوانان تحصیلکرده به کولبری، گفت: در کنار مشکلات اقتصادی، نبود مهارت و تفکر کارآفرینی باعث گسترش کولبری در استان شده که لازم است با اقدامات حمایتی و توسعه ای در جهت حل این مشکل حرکت کرد.

این وبینار توسط دانشگاه پیام نور استان کردستان و مرکز سقز برگزار شد. کردستان ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha